چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/07/05 13:33
ایران خودرو | خودرو
کد خبر: 9663

تولبد ماشین ایران خودرو کاهش یافت | منتظر افزایش قیمت ماشین باشید

عملکرد شرکت خودروسازی ایران‌خودرو نشان می‌دهد که تولیدات ماهانه نسبت به ماه گذشته کاهش یافته. آیا این کاهش تولید باعث افزایش قیمت خودرو در بازار می‌شود؟

مدیرعامل ایران‌خودرو از افزایش تولید خودرو به روزی ۲۸۰۰ دستگاه و افزایش ۳۳ درصدی خودرو به بازار خبر داد. اما عملکرد این شرکت خودروسازی در ماه‌های گذشته نشان می‌هد که تولید آنها نه تنها افزایش نیافته، بلکه هر ماه کمتر از ماه گذشته خودرو به بازار عرضه شده است. برای مثال این خودروساز به تولید روزانه ۳۰۰۰ دستگاه خودرو نیز رسیده است. اما اکنون کاهش تولید آنها بازار را با مساله جدیدی روبه‌رو خواهد کرد.

افزایش قیمت در راه است؟

آیا کاهش تولید محصولات شرکت خودروسازی ایران‌خودرو، قیمت‌ها را در بازار با افزایش همراه می‌کند؟

فیروز نادری، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: کاهش تولید محصولات ایران‌خودرو، باعث افزایش قیمت خودرو در بازار کشور می‌شود. با اینکه وضعیت بازار رکودی است و میزان تقاضا به صفر رسیده است، اما همچنان، کاهش عرضه خودرو به بازار، باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود. البته این تنها عاملی نیست که قیمت‌ها را در روزهای گذشته افزایش داد. نوسانات قیمتی در بازار دلار به صورت مستقیم بر بازار خودرو تاثیرگذار است. در نتیجه افزایش قیمت دلار در طی چند روز اخیر، قیمت خودرو در بازار نیز دچار افزایش جزئی کرد.

عرضه خودرو به بازار کاهش نیافته

البته سعید مدنی، رئیس اسبق سایپا به تجارت‌نیوز گفته بود: با توجه به اینکه تولید کاهشی بود، اما نسبت به سال گذشته خودروهای ناقص کمتری تولید شد. در نتیجه میزان عرضه خودرو به بازار نسبت به سال گذشته نه تنها کاهش نیافته، بلکه افزایشی بوده است.

او در عین حال در رابطه با میزان عرضه گفت: در بازار همچنان تعادل بین تقاضا و عرضه برقرار نیست و با کمبود خودرو مواجه هستیم. اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار نیز باعث بوجود آمدن تقاضای کاذب در بازار می‌شود. این فرایند بر قیمت‌ها تاثیرگذار خواهد بود و نوسان قیمتی را افزایش می‌دهد.

مدنی افزود: اما این کاهش تولید بر هیچ نوع فروشی، اعم از فروش در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو یا فروش بدون قرعه‌کشی خودروسازان، تاثیری ندارد. با وجود این، مشکل کمبود عرضه برطرف نشده است و خودرو به دست مصرف‌کننده واقعی نمی‌رسد.

مدنی توضیح داد: هیچ یک از سیاست‌های فعلی صنعت خودرو تا کنون تغییری نکرده است. در نتیجه بازار به روال گذشته خود ادامه می‌دهد و متناسب با نرخ دلار قیمت‌ها نیز نوسانی می‌شود. اما عاملی که در قیمت‌ها تاثیرگذار خواهد بود، آزادسازی واردات خودرو به کشور و همچنین لغو قیمت‌گذاری دستوری است.

او گفت: در حال حاضر خرید و فروش چندانی در بازار صورت نمی‌گیرد. زیرا خریداران منتظر اخبار آزادسازی واردات هستند. اگر واردات خودرو به کشور آزاد شود، عرضه و تقاضا در بازار به تعادل می‌رسد. همچنین نوسان قیمتی در خودروهای داخلی نیز کاهش می‌یابد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/2onpv4