یک‌شنبه 27 اسفند 1402 - 17 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/07/05 15:23
آزادراه تهران-شمال | افتتاح آزادراه | باند آزادراه
کد خبر: 9681

آزادراه تهران-شمال کی تکمیل خواهد شد؟

در حالی که ۲۵ سال از زمان آغاز عملیات پروژه آزادراه تهران-شمال می‌گذرد، با تکمیل فاز یک و چهار در سال‌های گذشته، اکنون مطابق وعده‌های وزارت راه و شهرسازی، باند رفت منطقه دو این آزادراه، باید تا یک سال دیگر آماده بهره‌برداری باشد.

به گزارش ایسنا، پروژه آزادراه تهران-شمال در سال ۱۳۷۳ به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسید و عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۷۶ آغاز شده و تاکنون فاز اول و چهارم این محور آزادراهی ۳۲ کیلومتر و ۲۰ کیلومتر افتتاح شده و در حال بهره‌برداری است، اما فازهای دوم و سوم این آزادراه همچنان نیمه‌کاره مانده‌است.

پس از افتتاح منطقه یک آزادراه تهران شمال در ششم اسفندماه سال ۱۳۹۸، مسئولان وزارت راه و شهرسازی وعده دادند که فاز دوم این پروژه را تا پایان سال ۱۳۹۹ یا نهایتا تا پایان دولت دوازدهم یعنی بهار سال ۱۴۰۰ خواهند ساخت. یعنی قرار بود باند رفت منطقه دوم آزادراه تهران-شمال به بهره‌برداری برسد.

از فاز دوم این آزادراه نیز تاکنون تونل البرز به‌عنوان طولانی‌ترین تونل کشور به طول بیش از شش کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است. پس از تکمیل فاز دو،  فاز سوم آزادراه تهران-شمال باقی می‌ماند که از پل زنگوله در ابتدای استان مازندران آغاز شده و به طول ۴۷ کیلومتر ادامه پیدا کرده و در سه راهی دشت نظیر به فاز چهارم این آزادراه متصل می‌شود.  

در این راستا به‌تازگی خیرالـله خادمی - معاون وزیر راه وشهرسازی به ایسنا اعلام کرد، باند غربی منطقه دو آزادراه تهران - شمال با ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی در حال تکمیل شدن است و با تامین به‌ موقع منابع اعتباری تا پایان سال مالی ۱۴۰۱ آماده بهره‌برداری می‌شود.

همچنین به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور،  عملیات اجرایی باند شرقی نیز با ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است و تا پایان سال مالی ۱۴۰۲ آماده بهره‌برداری می‌شود.

بنابراین با توجه به تغییر تاریخ سال مالی ۱۴۰۱ و تعیین پایان شهریورماه ۱۴۰۲ به جای تیرماه ۱۴۰۲، به‌عنوان پایان سال مالی ۱۴۰۱، باید دید آیا در فاصله کمتر از یک سال باقی‌مانده تا زمان وعده‌داده شده برای بهره‌برداری از قطعه دوم آزادراه تهران-شمال، سرانجام گره این کار از آغاز آن، باز می‌شود یا خیر.

هرچند به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین موانعی که تاکنون اجرای این پروژه عظیم را به تاخیر انداخته، فراهم کردن منابع مالی و اعتباری است و همانطور که خادمی اشاره می‌کند، اتمام عملیات اجرایی منطقه دو آزادراه تهران- شمال نیز به ۶۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، اما تاخیر در اجرای این پروژه نیز با توجه به افزایش قیمت‌ها و تورم موجود، تاثیر منفی بر تکمیل این ابرپروژه خواهد گذاشت.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3gb6z4