چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/07/24 13:38
خودروی سدان
کد خبر: 9859

خودروی سدان (Sedan) چیست؟ | ویژگی های خودروی سدان

در این مطلب به برسی انواع خودرو سدان پرداخته میشود که اول به این پرسش میپردازیم که اصلا خودرو سدان چیست؟

سدان ها از پرطرف‌دارترین و پرتیراژترین خودروها محسوب می شوند و به دلیل صندوق دار بودن‌شان بسیاری از خانواده ها به سراغ این دسته از خودروها می روند. وجود صندوق، فضای پای کافی، سواری نرم تر نسبت به دیگر کلاس های بدنه و همچنین اقتصادی بودن آن ها موجب شده است پرفروش و پرتیراژ شوند.

خودروها را می توان به دسته بندی های مختلف تقسیم کرد و سپس آن ها را با هم مقایسه کرد. یکی از جامع ترین و فراگیرترین دسته بندی هایی که برای خودروها انجام می شود گروه بندی آن ها از نظر سگمنت (Segment) است.

به طور کلی، خودروها را می توان با سگمنت های سدان، هاچ‌بک، SUV، کراس اوور، ون و… شناخت. در این میان، خودروهای سدان سهم زیادی از خودروهای تولیدی در دنیا دارند، از این رو، به این نتیجه رسیدیم تا ویژگی های مهم این کلاس بدنه را در این متن بیاوریم و آن را مورد بررسی قرار دهیم.

خودروی سدان (Sedan) چیست؟

 

خودروهای سدان

 

به دسته ای از خودروهای سواری که چهار در و صندوق مجزا دارند، سدان (Sedan) می گویند. صندوق (Trunk) این خودروها به وسیله صندلی های عقب و همچنین طَبَق عقب ثابت (Rear Immovable Tray)، به طور کامل از فضای کابین و سرنشینان جدا شده است. به طور کلی، این دسته از خودروها به سه قسمت کلی کاپوت، فضای کابین و محل نشستن سرنشینان و صندوق عقب تقسیم می شود، به گونه ای که هر کدام از این سه بخش راه دسترسی به هم را ندارند.

تعریف یک خودروی سدان حدود ۷۰ سال است که تقریباً ثابت مانده است و خودروسازان هنوز هم براساس تعریف اولیه این سگمنت دست به تولید آن می زنند تا بتوانند نیازهای مشتری های خود را رفع کنند. بهتر است بدانید که این دسته از خودروها در انگلستان با نام سالن (Saloon) شناخته می شوند.

از ویژگی های این کلاس بدنه می توان گفت که در برخی از آن ها می توان صندلی عقب خودرو را جمع کرد و از فضای بیش تری برای قرار دادن بارهای بزرگ بهره برد.

 

خودروهای سدان (Sedan) به چند نوع تقسیم می شوند؟

این دسته از خودروها از نظر اندازه و ابعاد به ۶ زیربخش تقسیم می شوند که هر کدام از آن ها از نظر ابعاد با دیگری متفاوت است. در زیر به ترتیب از کوچک ترین تا بزرگ ترین آن ها را مورد بررسی قرار داده ایم.

 

۱. سدان های ساب کامپکت (Subcompact Sedan)

 

خودروهای سدان

اولین دسته از خودروهای این سگمنت، که کوچک ترین آن ها نیز محسوب می شوند، خودروهایی مانند تویوتا یاریس، فورد فیستا (Fiesta)، هیوندای اکسنت و… هستند. تقریباً همه خودروهایی که در این رده تولید می شوند دارای یک نسخه هاچ‌بک پنج‌در (۵ door hatchback) نیز هستند.

 

۲. سدان های کامپکت (Compact Sedan)

 

خودروهای سدان

کامپکت ها به طور کلی دارای طولی بین ۴۲۵۰ میلی متر و ۴۵۰۰ میلی متر هستند و معمولاً به موتورهایی مجهز می شوند که حجم آن ها بین ۱.۴ لیتر و ۲.۵ لیتر است. خودروهایی مانند فورد فوکوس، تویوتا کرولا، هوندا سیویک و… جزو کامپکت ها محسوب می شوند.

 

۳. سدان های سایز متوسط (Mid-size Sedan)

 

خودروهای سدان

این قبیل خودروها دارای طولی بین ۴۷۰۰ میلی متر و ۴۹۰۰ میلی متر هستند و حجم موتور آن ها بین ۲ لیتر تا ۳.۵ لیتر است. سایز متوسط این سگمنت به گونه‌ای‌ست که در آن هم از موتورهای ۴ سیلندر استفاده می شود و هم از موتورهای ۶ سیلندر. شرکت های خودروساز با توجه به نوع بازار و همچنین قوانین کشوری که قرار است خودرو در آن به فروش برسد یک موتور را از سبد موتورهای خود برای این دسته از خودروها انتخاب می کند. از طرفی، برای این خودروها بسته های آپشنی مختلفی نیز وجود دارد تا اقشار متوسط جامعه نیز بتوانند آن ها را خریداری کنند. تویوتا کمری، هوندا آکورد، هیوندای سوناتا و… از جمله این خودروها هستند.

 

۴. سدان های فول سایز (Full-size Sedan)


خودروهای سدان

 

خودروهایی با طول بیش از ۴۹۰۰ میلی متر که فضای کابین بسیار بزرگی دارند. فورد کراون ویکتوریا (Crown Victoria) و تویوتا آوالون مثال هایی برای این دسته اند.

 

۵. سدان های لوکس سایز متوسط (Mid-Luxury Sedan)

 

خودروهای سدان

 

طول این خودروها از ۴۹۰۰ میلی متر بیش تر است و به موتورهای ۶ یا ۸ سیلندر که حجم هایی بین ۲.۵ تا ۵ لیتر را دارند مجهزند. امکانات رفاهی به کاررفته در این خودروها زیاد است و حداکثر تلاش ممکن شده است تا سرنشینان آرامش کافی را حین حرکت خودرو داشته باشند. ب ام و سری ۵، آئودی A6، مرسدس بنز کلاس E و… جزو لوکس های سایز متوسط محسوب می شوند.

 

۶. سدان های لوکس فول سایز (Full-size Luxury Sedan)

 

خودروهای سدان

 

طول لوکس های فول سایز بیش تر از ۵۰۰۰ میلی متر، تعداد سیلندر موتورهای آن ها بین ۶ تا ۱۲ و حجم موتور آن ها از ۴ لیتر بیش تر است. میزان امکانات رفاهی به کاررفته در این خودروها بسیار زیاد است و سرنشینان عقب بیش ترین بهره را از آن ها می برند. ب ام و سری ۷، مرسدس بنز کلاس S، لکسوس LS و آئودی A8 جزو لوکس های فول سایز به شمار می آیند.

 

مزایای خودروهای سدان چیست؟

امنیت این سگمنت از دیگر سگمنت ها بیش تر است.

توزیع وزن نسبت به دیگر کلاس های بدنه بهتر است و به همین دلیل پایداری این خودروها بیش تر است.

از نظر آیرودینامیکی عملکرد بهتری نسبت به دیگر کلاس ها دارند و با این علم سازگارترند.

تقریباً همه قشرهای جامعه می توانند یکی از انواع خودروهای سدان را خریداری کنند، این در حالی‌ست که SUVها و کراس اوورها برای قشر متوسط به بالا قابل خریداری است.

 

خودروی سدان (Sedan) چیست؟

به دسته ای از خودروهای سواری که چهار در و صندوق مجزا دارند سدان (Sedan) می گویند. صندوق (Trunk) این خودروها به وسیله صندلی های عقب و همچنین طَبَق عقب ثابت (Rear Immovable Tray)، به طور کامل از فضای کابین و سرنشینان جدا شده است.

 

خودروهای سدان (Sedan) به چند نوع تقسیم می شوند؟

۱- ساب کامپکت (Subcompact Sedan) ۲- کامپکت (Compact Sedan) ۳- سایز متوسط (Mid-size Sedan) ۴- فول سایز (Full-size Sedan) ۵- لوکس سایز متوسط (Mid-Luxury Sedan) 6- لوکس فول سایز (Full-size Luxury Sedan).

 

مزایای خودروهای سدان چیست؟

۱- امنیت بالا نسبت به دیگر سگمنت ها ۲- پایداری بیش تر به دلیل توزیع وزن یکسان تر ۳- آیرودینامیکی تر بودن ۴- توانایی تمام اقشار جامعه برای خرید یک سدان./منبع: اسب بخار


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3k9oa4