چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/03/20 04:08
کد خبر: 2046

طرز تهیه مربا توت سیاه

حالا که فصل توت سیاه رسیده بهترین فرصت است تا مربای آن را درست و صبحانه‌های جذابی را آماده کنیم.

تابستان فصل انواع توت است، از شاه توت سیاه و قرمز گرفته تا توت سفید و توت فرنگی و سایر انواع توت و بری جان می‌دهند برای درست کردن شربت، مربا، انواع کیک و چیزکیک، دسر و شیرینی. در این میان شاه توت سیاه و قرمز و توت سفید از جمله پرخاصیت‌ترین میوه‌های خانواده‌های توت هستند که درست کردن شربت و مربا با آن‌ها در فصل تابستان به خاطر خواص توت و شاه توت از قدیم‌الایم مرسوم بوده است.

۲ طرز تهیه مربای شاه توت قرمز و سیاه و سفید

طرز تهیه مربای مجلسی شاه توت قرمز و سیاه خانگی

مواد لازم

توت سیاه یا قرمز: ۱ کیلوگرم

شکر: ۱ کیلوگرم

آب: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

گلاب: ۲ قاشق غذاخوری

وانیل: نوک قاشق چایخوری

طرز تهیه

مرحله اول

طرز تهیه مربای شاه توت قرمز و سیاه و سفید شبیه هم است. برای درست کردن شربت و مربای شاه توت قرمز یا سیاه ابتدا مربای شاه توت یا همان توت را درست کنید. بهتر است توت‌ها له نباشند و حتی کمی نارس باشند که در مربا له نشوند. برای این کار توت‌های شسته شده و خشک شده را به صورت یک لایه توت و یک لایه شکر در یک قابلمه بریزید (برای خوشرنگ شدن مربا و شربت بهتر است از قابلمه لعابی یا مسی استفاده کنید، البته که اختیاری است). ترکیب توت و شکر را به مدت ۱۲ ساعت یا شب تا صبح در یخچال بگذارید تا خوب آب بیندازد و شیره توت‌ها بیرون بیاید.

مرحله دوم

حالا ترکیب توت و شکر و یک لیوان آب را روی حرارت زیاد گاز بگذارید تا جوش بیاید. هرازگاهی با دست قابلمه را به چپ و راست تکان بدهید تا یکدست شود. چون توت نرم است و خیلی زود له می‌شود از هم می‌پاشد برای اینکه مربای توت شما ظاهر خوبی داشته باشد برای هم زدن از قاشق استفاده نکنید. وقتی شکر کاملا حل شد و دانه‌های شکر آب شدند مربا هم شروع به جوشیدن می‌کند.

مرحله سوم

در این مرحله حرارت شعله گاز را متوسط کنید و کف روی مربا را با قاشق بگیرید. مربای توت سیاه زیاد کف می‌کند و شما باید مرتب این کف را از روی مربا بگیرید تا مربا تیره نشود و یک مربای توت سیاه یا قرمز براق و مجلسی داشته باشید. ۳۰ دقیقه زمان برای پختن مربای توت سیاه یا قرمز کافی است. برای پیشگیری از شکرک زدن مربا در اواخر پخت ۲ قاشق غذاخوری آبلیمو به آن اضافه کنید. بعد از پخت مربا و خاموش کردن شعله گاز گلاب و وانیل را اضافه کنید که البته اختیاری است و می‌توانید حذف کنید.

اگر نمی‌خواهید شربت توت درست کنید یک روز مربا را در همان قابلمه نگه دارید و سپس در ظروف شیشه‌ای خشک و تمیز بریزید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید. اگر هم قصد دارید شربت توت درست کنید بعد از گرفتن شهد مربا در همان قابلمه دوباره مربای توت را بریزید تا یک روز در قابلمه بماند و سپس در شیشه‌های مورد نظر برای نگهداری مربا بریزید. از مربای شاه توت مثل مربای توت فرنگی و مربای آلبالو برای درست کردن کیک شاه توت یا چیزکیک شاه توت هم می‌توانید در تمام طول سال استفاده کنید.

طرز تهیه شربت شاه توت سیاه یا قرمز

روش درست کردن شربت شاه توت سیاه یا قرمز هم بسیار ساده است. برای درست کردن شربت شاه توت سیاه یا قرمز کافی است بعد از درست شدن مربا در دقیقه ۲۰ پختن مربا، توت‌ها را از صافی رد کنید. برای این کار یک قابلمه زیر صافی بگذارید تا شیره مربا در قابلمه بریزد. شربت را مزه کنید، اگر دوست دارید شیرین‌تر باشد کمی دیگر شکر و کمی هم وانیل و گلاب به آن اضافه کنید (اگر به مربا اضافه نکرده بودید). شربت را درهمان قابلمه روی شعله ملایم گاز بجوشانید تا قوام بیاید.

طرز تهیه مربای توت سفید

مواد لازم

توت سفید: ۱ کیلوگرم

شکر: ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار

آب: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

وانیل یا هل: نوک قاشق چایخوری

آبلیمو: ۳ قاشق غذاخوری

طرز تهیه

مرحله اول

برای درست کردن مربای توت سفید مجلسی و بدون کپک و شکرک هم بهتر است از توت‌های سفید تقریبا نارس و درشت استفاده کنید. توت‌ها را بشورید و در آبکش بریزید تا آب‌شان خشک شود. حالا به همان روش شکر و توت‌ها را لایه لایه در قابلمه بریزید، قابلمه را تکان دهید تا شکر به همه جای توت‌ها برسد و یک شب تا صبح در یخچال بگذارید تا خوب آب بیندازند.

مرحله دوم

قابلمه را روی شعله ملایم گاز بگذارید و باز هم چند بار قابلمه را تکان دهید تا شکر به همه جای توت‌ها برسد. یک لیوان آب را به توت‌ها اضافه کنید و روی حرارت زیاد گاز بگذارید تا جوش بیاید. وقتی جوش آمد شعله را متوسط کنید. کف روی مربا را مرتب با قاشق بگیرید و دور بریزید. ۲۰ الی ۳۰ دقیقه برای پخت مربای توت سفید کافی است. در اواخر پخت هل را اضافه کنید. اگر به جای هل می‌خواهید وانیل بریزید بعد از خاموش کردن شعله گاز وانیل را به مربای توت اضافه کنید. وقتی شهد مربا هم قوام آمد آبلیمو را اضافه کنید که مربا شکرک نزند و سپس شعله گاز را خاموش کنید.

یک روز مربا را در همان قابلمه نگه دارید و روز بعد در شیشه‌های تمیز و خشک و درب‌دار بریزید و در جای خشک و خنک یا در یخچال به مدت طولانی نگهداری کنید. طرز تهیه شربت توت سفید هم مثل شربت توت سیاه به همان طریق است.

خواص و طبع شاه توت و مربای شاه توت

*میوه شاه توت، حاوی ویتامین C است که برای تقویت سیستم ایمنی یک ویتامین اساسی است، زیرا می‌تواند در مبارزه با ویروس و باکتری به سیستم ایمنی کمک کند. با خوردن شاه توت سیستم ایمنی بدن تقویت شده و از ابتلا به انواع ویروس کرونا، سرماخوردگی و آنفولانزا که در افرادی با سیستم ایمنی ضعیف، شدیدتر ظاهر می‌شوند پیشگیری می‌کند. انواع توت و شاه توت سرشار از آنتی‌اکسیدان و مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری است که برای پیشگیری از انواع سرطان، درمان کبد چرب، بهبود سیستم گوارش، درمان کم خونی، تقویت پوست و مو، پیشگیری از پوکی استخوان، افزایش قند خون و ابتلا به دیابت، کاهش کلسترول، سلامت کلیه و پاکسازی خون و … بسیار مفید است.

*در طب سنتی آمده است که طبع شاه توت سرد و‌تر و طبع مربای شاه توت معتدل است.

*شاه توت (سیاه، قرمز، سفید، تازه یا خشک شده) قند خون را کاهش داده، فند شاه توت برای بیماران دیابتی مفید است و جوشانده برگ درخت شاه توت برای درمان بیماری دیابت بسیار مفید است.

*غرغره کردن آب شاه توت نارس، برای درمان برفک، آنژین، ورم دهان، درد گلو، جوش‌های دهان (آفت) و التهاب مخاط دهان مفید است.

*شاه توت ضدعفونی کننده و میکروب‌کش است.

*شاه توت یک میوه با کالری پایین است (هر ۱۰۰ گرم شاه توت ۴۳ کالری دارد) به همین دلیل یک میوه مناسب برای افرادی است که قصد لاغری و کاهش وزن دارند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4yoda3