دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 - 20 May 2024
تاریخ انتشار: 1402/11/05 11:03
رپورتاژ/
کد خبر: 132695

تندیس چیست و چه کاربردی دارد؟

تندیس از نظر لغوی به معنای پیکر، قالب، کالبد و مجسمه است. اما معمولا به سازه‌ای تندیس گفته می‌شود که در مناسبت‌های خاص به افراد برتر اهدا می‌گردد. در واقع بسیاری از کمپانی‌ها به پاس قدردانی از زحمات کارکنان خود، در مراسم‌های رسمی و همایش‌ها به افرادی که در کار خود موفق بوده‌اند یا دستاوردی را کسب کرده‌اند، تندیس اهدا می‌کنند. البته کاربرد این وسیله فقط برای قدردانی نیست، بلکه برای تبلیغات و بازاریابی نیز از تندیس‌های تبلیغاتی می‌توان استفاده کرد.

مجموعه تبلیغاتی چاپ نو نگاه یکی از شرکت‌های با‌سابقه حوزه طراحی و ساخت ابزارهای تبلیغاتی است. این مجموعه با بهره‌گیری از جدیدترین ابزارآلات روز دنیا، انواع تندیس را ابتدا طراحی کرده و سپس می‌سازد. جهت سفارش طراحی تندیس یا خرید تندیس می‌توانید به سایت شرکت نو نگاه مراجعه نمایید یا با شماره تلفن‌های شرکت تماس بگیرید.

انواع تندیس

تندیس‌ها از لحاظ فاکتورهای مختلفی مانند جنس بدنه، سبک طراحی، موضوع، کاربرد و… به انواع مختلفی دسته بندی می‌شوند که هر کدام از آن‌ها دارای ویژگی‌های منحصربفردی هستند.

انواع تندیس از لحاظ متریال به کار برده شده

  • تندیس چوبی: این نوع از تندیس‌ها را معمولا از چوب‌ درختانی مثل راش، گردو و بلوط می‌سازند.
  • تندیس فلزی: همانطور که از نام آن مشخص است با فلز ساخته می‌شود. فلزاتی مثل برنج، مس، آهن و آلومینیوم از جمله فلزاتی هستند که برای ساخت تندیس از آن‌ها استفاده می‌شود.
  • تندیس سنگی: سنگ مرمر، سنگ گرانیت و سنگ آهک از جمله بهترین سنگی‌هایی هستند که برای ساخت تندیس مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • تندیس پلکسی گلاس: پلکسی گلاس در واقع یک ماده پلاستیکی شفاف بوده که در ضربه مقاوم است. به همین منظور برای ساختن تندیس‌ها مناسب است.
  • تندیس شیشه‌ای: شیشه به دلیل ظرافت و درخشندگی که دارد برای ساخت تندیس مناسب است.
  • تندیس‌ خمیری یا مومی: خمیر مجسمه‌سازی و موم‌ موادی انعطاف‌پذیر یا شکل‌پذیر هستند که با دست و لوازم مخصوص می‌توان آن‌ها را به اشکال مختلف درآورد.
  • تندیس ترکیبی: منظور از تندیس ترکیبی، تندیس‌هایی است که در ساخت آن‌ها از دو متریال مختلف مثل شیشه و چوب، چوب و فلز، شیشه و فلز و… استفاده می‌شود.
  • تندیس نقره یا طلا: برخی از تندیس‌ها را از فلزات گرانبها مانند طلا و نقره می‌سازند.

انواع تندیس از لحاظ موضوع

  • تندیس بدن: همانطور که نام آن مشخص است بدن یک فرد یا حتی حیوان را به تصویر می‌کشد.
  • تندیس‌ چهره: در این مدل ، چهره و صورت یک فرد به صورت حجمی ساخته می‌شود.
  • تندیس انتزاعی: این نوع را با الهام گرفتن از مفاهیم و اشکال انتزاعی می‌سازند.
  • تندیس‌ مذهبی: این نوع معمولا به شکل یک الهه مذهبی ادیان ساخته می‌شود.
  • تندیس‌ تاریخی: تندیسی است که نشان دهنده یک واقعه، شخصیت و مکان تاریخی است.
  • تندیس لوگو: در این نوع تندیس، لوگو یک کمپانی به صورت حجمی ساخته می‌شود.

انواع تندیس از لحاظ سبک طراحی

  • تندیس‌ پست مدرن: این نوع را معمولا با الهام از سبک‌های پست مدرن مثل پاپ آرت و دیکانستراکشن می‌سازند.
  • تندیس‌ کلاسیک: طرح نوع کلاسیک از سبک‌های کلاسیک یونانی و رومی الهام گرفته .
  • تندیس‌ مدرن: سبک‌های مدرنی مانند اکسپرسیونیسم و انتزاعی گرایی دارند.

انواع تندیس از نظر نوع طراحی

  • تندیس سفارشی: منظور از تندیس سفارشی این است که طراحی، جنس بدنه، سبک طراحی و… تندیس مطابق با سلیقه شخصی و خواسته سفارش دهنده انجام می‌شود.
  • تندیس آماده: این مدل تندیس را شرکت‌های سازنده، مطابق سلیقه خود طراحی می‌کنند و با متریال دلخواه آن را می‌سازند. چون گاهی زمان کافی برای طراحی و ساختن تندیس وجود ندارد. پس اگر فرصت محدودی دارید، برای خرید تندیس پلکسی آماده به شرکت‌هایی مثل چاپ نو نگاه که در حوزه طراحی و چاپ فعالیت دارد، مراجعه نمایید.

 

روش های ساخت تندیس

برای ساخت تندیس‌ها از متریال مختلفی مانند چوب، سنگ، شیشه، کریستال، فلز و… می‌توان استفاده کرد. از آنجایی خاصیت‌های فیزیکی هر کدام از این متریال‌ها با یکدیگر تفاوت دارد، برای ساختن تندیس‌ها از روش‌های مختلف زیر استفاده می‌شود.

  • تراش: چوب یا سنگ را به کمک تیشه مخصوص می‌تراشند تا به شکل دلخواه در بیاید. این روش اولین و قدیمی‌ترین روش ساخت تندیس به شمار می‌رود.
  • ریخته گری: فلزات معمولا در دمای بسیار بالا ذوب می‌شوند و حالت مایع پیدا می‌کنند. به همین منظور برای ساخت تندیس‌های فلزی، فلز مورد‌نظر را ابتدا ذوب می‌کنند و سپس داخل قالب می‌ریزند.
  • چاپ سه بعدی: جدیدترین روش ساخت تندیس به حساب می‌آید. در این روش ابتدا طرح مورد‌نظر را در کامپیوتر طراحی می‌کنند و سپس با استفاده پرینترهای سه بعدی آن را چاپ می‌کنند.
  • شکل دهی: در این روش مواد نرم و شکل‌پذیر مثل موم یا خمیر مجسمه سازی را با دست و ابزارآلات مجسمه‌سازی به شکل دلخواه در می‌آورند.
  • مونتاژ: در این روش هر یک از اجزای تندیس با روش‌ها مختلف ساخته می‌شود. سپس این قطعات را در کنار هم قرار می‌دهند یا به اصطلاح مونتاژ می‌کنند.

کاربردهای تندیس

تندیس‌ها از نظر سبک طراحی، موضوع، جنس بدنه و… بسیار متنوع هستند. به همین دلیل کاربردهای گسترد‌ه‌ای دارند و در مراسم‌های گوناگون و موارد مختلف از آن‌ها می‌توان استفاده کرد:

  1. اولین کاربرد تندیس‌ها این است به نفرات برتر یک مسابقه ورزشی، فرهنگی، هنری و… اهدا می‌شود.
  2. برای تجلیل و گرامیداشت افراد فرهیخته، پزشکان، مهندسان، بازیگران و… تندیس مورد استفاده قرار می‌گیرد. مثل سیمرغ بلورین جشنواره فجر که به بهترین بازیگران اهدا می‌کنند.
  3. در مراسم فارغ التحصیلی دانشجویان، تندیسی به عنوان یادگاری از سوی دانشگاه به آن‌ها هدیه می‌شود.
  4. از تندیس‌هایی که به شکل حیوانات و طراحی‌های انتزاعی هستند برای تزئین دکوراسیون می توان استفاده کرد.

تندیس تبلیغاتی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

تندیس تبلیغاتی در واقع یک نوع هدیه تبلیغاتی بوده که توسط شرکت‌ها و کسب‌ و کارهای بزرگ به افراد داده می‌شود. تندیس‌های تبلیغاتی تنوع زیادی دارند زیرا از نظر جنس بدنه، سبک طراحی، موضوع، نوع ساخت و… به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. به عبارتی باید گفت که کمپانی‌ها با توجه به سلیقه خود می‌توانند جنس بدنه، سبک طراحی و موضوع تندیس تبلیغاتی را انتخاب کنند.

از آنجایی که وظیفه اصلی تندیس تبلیغاتی، بازاریابی و تبلیغات است پس به منظور جذب بهتر افراد باید یک‌سری ویژگی‌ها داشته باشد:

  1. طراحی آن منحصر‌بفرد و خاص باشد.
  2. لوگوی برند مورد‌نظر بر روی آن درج شده باشد.
  3. نام و نام خانوادگی دریافت کننده بر روی نوشته شده باشد.
  4. مواردی مثل عنوان مراسم، تاریخ برگزاری و… با فونت مناسب بر روی تندیس نوشته شده باشد.

سفارش تندیس

برای سفارش تندیس به هر جایی اعتماد نکنید و طراحی یا ساخت آن را به شرکت‌های نا‌معتبر یا بی‌نام و نشان سفارش ندهید‌. چون مراکزی که معتبر نیستد، معمولا طرح‌های دیگران کپی‌ می‌کنند و از متریال بی‌کیفیت استفاده می‌نمایند. در واقع واضح‌تر اگر بخواهیم بگوییم، سفارش تندیس به این مدل شرکت‌ها پیامدی جز هدر دادن پول ندارد.

در مقابل آن، سفارش تندیس به یک شرکت معتبر پیامدهای خوبی خواهد داشت. مثلا طرح تندیس شما یک طراحی منحصر به فرد و خاص خواهد داشت و بدون شک بدنه تندیس تا سالیان سال ماندگار خواهد بود. شرکت چاپ نو نگاه، یک شرکت با‌تجربه و قابل اعتماد است که برای سفارش ساخت تندیس و خرید تندیس آماده می‌توان به آن مراجعه نمود. چون کادر فنی شرکت تخصص لازم را دارند همچنین از بهترین متریال و بروزترین ابزارآلات چاپ و طراحی استفاده می‌کنند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3z5dvn