شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1402/12/16 20:30
کارگردان نمایش «بقچه زری» در گفت و گو با ستاره پارسی:
کد خبر: 133045

استفاده از هنر برای انتقال مفاهیم ارزشی ضروریست

هانیه هادی نژاد گفت: از آنجایی که استفاده از هنر برای انتقال مفاهیم ارزشی ضروریست، ادیان و فرهنگ‌ها برای ترویج عقاید خودشان مدتهاست که از هنر برای مخاطب کودک استفاده می کنند. 

هانیه هادی نژاد کارگردان نمایش «بقچه زری» در گفت و گو با خبرنگار ستاره پارسی اظهار داشت: نمایش بقچه زری از هرمزگان به جشنواره تئاتر شبستان راه یافته است. این نمایش با استفاده از تکنیک تئاتر کاغذی اجرا می شود که اگرچه مدتی است در کشور به آن پرداخته شده ولی اجرای آن در مسجد، تکنیک جدیدی است و علاقمندان زیادی دارد. 

تهیه کننده و کارگردان نمایش «بقچه زری» با بیان اینکه در این داستان 8 قدم در نظر گرفته شد عنوان کرد: هدف این نمایش آموزش دادن و انتقال غیر مستقیم مفاهیمی مانند یاد خدا، مشارکت، مشورت، تفکر، تصمیم گیری، خودباوری، رشد، خانواده دوستی و دعا بود که مرحله هشتم آن با امام رضا رقم خورد. 

هادی نژاد با بیان اینکه مخاطب این نمایش کودک و نوجوان است بیان کرد: مفاهیم به کار رفته در داستان به شکلی بود که بزرگترها هم توانستند با آن ارتباط بگیرند و مشارکت کودکان در این نمایش باعث جذب مخاطب بزرگسال شد. 

وی در خصوص جمع آوری تیم همچنین گفت: من با توجه به سابقه 20 ساله فعالیت در حوزه کودک و نوجوان بعد از آنکه متوجه شدم جشنواره تئاتر شبستان برگزار خواهد شد با همکاری کانون مساجد و مدارس نمایش «بقچه زری» را آماده کردم. 

تهیه کننده و کارگردان نمایش «بقچه زری» در خصوص جذب مخاطب تئاتر در مساجد گفت: ابتدا هدف گذاری روی کودک و خردسال بود اما خانواده ها در کنار کودکانشان به مسجد آمدند و ذهن آنها نسبت به موضوع باز شد تا جایی که خود بچه ها از داستان هایی که در تخیل خود داشتند تئاتر کاغذی تولید کردند. 

هادی نژاد در خصوص اهمیت جشنواره تئاتر شبستان هم گفت: برگزاری چنین جشنواره‌هایی در کشور ما بسیار ضرورت دارد و حتی می توانم بگویم ما سالها از متصدیان سایر فرهنگها و ادیان دیگر در حوزه نمایش و هنرهای فرهنگی عقب هستیم. درست است که نتیجه کار فرهنگی در طولانی مدت مشخص می شود اما اگر الان شروع نکنیم سال های بعد، ترویج مفاهیم فرهنگی و دینی کار بسیار سخت تر خواهد بود. 

وی در ادامه گفت: ادیان و فرهنگ های دیگر برای ترویج عقاید خودشان مدتهاست که از هنر برای مخاطب کودک استفاده می کنند. اگر ما این جشنواره را به خوبی پیش ببریم در آینده اتفاقات خیلی خوبی خواهد افتاد. به عنوان مثال شما می بینید که در یک فیلم سینمایی صرفا یک کلمه از انجیل گنجانده می شود که همان کافی است که مخاطب برود به مسیحیت جذب شود. 

بر اساس این خبر نویسندگی و کارگردانی تئاتر «بقچه زری» بر عهده هانیه هادی نژاد بوده و دستیار کارگردان نجمه کریمی است، دستیار عروسک سازی، امیدرضا غظنفری و دکور آن از سوی حامد غظنفری انجام شده است؛ بازیگران این نمایش هم سمیه انجمن آرا و هانیه هادی نژاد هستند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/2xpajb