پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1402/12/01 08:34
رپورتاژ/
کد خبر: 133002

اصول طراحی دکوراسیون اداری + 5 نکته طلایی

طراحی دکوراسیون دارای اصول مشخصی است که در این مطلب به آن ها می پردازیم. همچنین 5 نکته طلایی را برای افزایش کیفیت دکوراسیون عنوان می کنیم.

طراحی دکوراسیون دارای اصول مشخصی است که در این مطلب به آن ها می پردازیم. همچنین 5 نکته طلایی را برای افزایش کیفیت دکوراسیون عنوان می کنیم.

انتخاب سبک طراحی دکوراسیون اداری

انتخاب سبک طراحی اصلی ترین گام برای شروع طراحی دکوراسیون اداری به حساب می آید. برای اینکه بتوانید وارد مراحل بعد شوید، الزاماً می بایست سبک طراحی را انتخاب کنید. به طور معمول در طراحی دفاتر اداری از دو سبک مدرن یا کلاسیک استفاده می شود. سبک مدرن طرفدار پر و پا قرص سادگی بوده و سبک کلاسیک به شکوه و فخر در دکور، تأکید دارد. بسته به سلیقه شخصی خود می توانید یکی از این دو سبک را انتخاب کنید. اما می بایست پارامترهای مختلفی همچون موارد زیر را نیز مورد توجه قرار دهید.

  • ابعاد شرکت: از آنجایی که سبک مدرن فاقد تزئینات اضافه است، در عموم شرکت ها اعم از کوچک یا بزرگ، قابلیت اجرا دارد. اما سبک کلاسیک به جهت استفاده از تزئینات برجسته و جاگیر، در دفاتر کوچک به کار نمی رود.
  • بودجه طراحی: معمولاً طراحی و اجرای سبک کلاسیک به دلیل بکارگیری عناصر تزئینی فاخر و متعدد، بالاست. به افراد با بودجه محدود، طراحی به سبک مدرن پیشنهاد می شود.
  • ماهیت کسب و کار: اگر کسب و کار شما نوآورانه و خلاقانه است، نباید در انتخاب سبک مدرن تردید داشته باشد. اما به دفاتر رسمی و سنتی، استفاده از سبک کلاسیک، توصیه می شود.

 

طراحی پلان اداری و تفکیک صحیح فضاهای اداری

پس از اینکه سبک طراحی را انتخاب کردید، می توانید سراغ طراحی پلان شرکت و تفکیک فضاهای اداری بروید. به طور معمول در دفاتر کاری سنتی از دیوار کناف برای تفکیک فضا و طراحی پلان استفاده می شود. در دفاتر مدرن، دیوارهای مسدود کننده جای خود را به پارتیشن های اداری می دهند. اگر تصمیم به طراحی فضا به سبک مدرن دارید، دیگر نیازی به طراحی پلان به شکل بسته نخواهید داشت. می توانید از پلان باز برای ساخت یک دکور زیبا و حفظ ارتباط کارمندان استفاده کنید. اما در دفاتر کاری کلاسیک و سنتی می بایست فضای کاری کارمندان را از اتاق هایی همچون مدیریت، کنفرانس و ...، از طریق دیوار کناف، مجزا کنید.

 

 

انتخاب رنگ در دکوراسیون اداری

با انتخاب سبک تا حدود پالت رنگ های شما نیز مشخص می شود. در سبک مدرن از هارمونی رنگ های روشن یا خنثی در همراهی با یک یا دو رنگ شاد و انرژی بخش استفاده می شود. به همین خاطر است که معمولاً دفاتری که با سبک مدرن دیزاین می شوند، دلباز به نظر می رسند. به طور عکس در دفاتر کاری کلاسیک، از هارمونی رنگ های تیره و گرم استفاده می شود. اما شما مجاز به استفاده از رنگ های روشن نیز هستید. بهتر است برای انتخاب بهترین رنگ برای دکوراسیون اداری خود، در قدم اول با روانشناسی رنگ ها آشنا شوید تا بهترین و انرژی بخش ترین رنگ را به محیط کار خود بیاورید.

 

انتخاب متریال برای طراحی دکور شرکت

در انتخاب متریال نیز می بایست از قوانین هر سبک پیروی کنید. در طراحی به سبک مدرن از متریال های ساده و سبک همچون شیشه، فلز، چوب ساده و پارچه استفاده می شود. اما در دفاتر کلاسیک از متریال های ارزشمند و سنگین همچون چوب طبیعی، چرم یا پارچه های نفیس استفاده می شود. اگرچه نحوه محاسبه قیمت طراحی دکوراسیون اداری و دفتر کار در شرکت های مختلف کمی متفاوت است. اما معمولاً اجرای سبک سنتی به جهت استفاده از متریال های ارزشمند و گران بها، هزینه بیشتری روی دست مدیر شرکت می گذارد.

 

نورپردازی صحیح دفنر کار اداری

یکی دیگر از مهم ترین قواعد طراحی دکوراسیون اداری، طراحی سیستم نورپردازی به شکل حرفه ای است. واقعیت این است که یک دفتر کار، تا زمانی فعال و پویا خواهد بود که از نور کافی برخوردار باشد. پیشنهاد می کنیم در وهله اول از نورگیرهای طبیعی شرکت برای تأمین نور روز استفاده کنید. اما در کنار آن به طراحی نور کلی شرکت، نورهای تزئینی و نور متمرکز برای میزهای اداری بپردازید. نور طبیعی روز می تواند به شما در پاکسازی آلودگی های محیطی و انرژی های منفی کمک دهد، اما به هیچ وجه برای انجام فعالیت های مستمر اداری، مناسب نخواهد بود. پس طراحی سیستم نورپردازی را حتی در شرایطی که چندین نورگیر طبیعی دارید، جدی بگیرید.

 

استفاده از اکسسوری های اداری

برای اینکه حس رخوت و کسالت از محیط کار شما دور شود، لازم است تا از چند اکسسوری اداری استفاده کنید. این المان های تزئینی موجب در هم شکستن روح خسته کننده فضا می شوند. استفاده از گلدان های طبیعی ساده ترین راهکار برای ایجاد حس پویایی در شرکت به حساب می رود. اما شما مجاز به استفاده از اکسسوری هایی همچون تابلو، آینه، مجسمه، آکواریوم و ... نیز هستید.

 

 

خرید و چیدمان مبلمان اداری ارگونومیک

استفاده از مبلمان اداری مناسب و هماهنگ، یکی دیگر از قواعد اصلی طراحی دکوراسیون اداری است. بدون در اختیار داشتن یک مبلمان اداری کارآمد، عملاً فعالیت های اداری مختل می شود. بسیار ضروری است که در انتخاب مبلمان به میزان هماهنگی طرح آن با طرح کلی شرکت دقت داشته باشید. همچنین مبلمان ها را به شکل حرفه ای و با رعایت فواصل استاندارد، در شرکت چیدمان کنید.

 

5 نکته طلایی در طراحی دکوراسیون اداری

در یک نگاه کلی می توان گفت رعایت 5 ایده جذاب، به خاص و منحصربفرد شدن دکور شرکت، کمک می کند.

  • رعایت اصل نظم و تعادل در طراحی دکوراسیون

با ایجاد حس نظم در محیط و ایجاد تعادل در چیدمان، می توان ساده ترین دکوراسیون ها را جذاب و چشمگیر جلوه داد. کافیست استفاده از عناصر اضافه را کنار بگذارید و از چیدمان بیش از حد اکسسوری ها و لوازم اداری در یک محیط خاص و مشخص پرهیز کنید.

  • ایجاد هماهنگی ظاهری میان اجزای مختلف دکوراسیون

بسیار ضروری است که کلیه اجزای دکوراسیون از لحاظ سبک، طرح و رنگ با یکدیگر هماهنگ باشند. این یعنی با انتخاب سبک مدرن دیگر از لوازم کلاسیک و سنتی استفاده نکنید.

  • ایجاد چیدمان یکپارچه و متعادل

در چیدمان مبلمان و عناصر اداری می بایست به یکپارچه بودن چیدمان تأکید داشته باشید. چیدمان شما نباید در بخش هایی از محیط منقطع شده و نامتعادل به نظر برسد.

  • ترکیب متعادل طرح، رنگ و سبک در دکور شرکت

برای خلق یک دکور خلاقانه و جذاب می بایست رنگ، طرح و سبک را به خوبی در کنار هم بنشانید. در این صورت یک چیدمان هماهنگ و چشم نواز خواهید داشت. هر عنصر نامتوازن و غیر هماهنگی می تواند زحمات شما در طراحی و دکور را از بین ببرد.

  • ایجاد نقطه تمرکز در شرکت

با داشتن یک نقطه تمرکز زیبا و مشخص، اعتبار دکوراسیون شما تا حد قابل توجهی افزایش خواهد یافت. اگر در دفتر کار شما ارباب رجوع و مشتری حضور پیدا می کند، نباید در ایجاد یک نقطه تمرکز، تردید داشته باشید. در نقطه تمرکز شرکت خود می بایست یک عنصر و یا مفهوم خاص را به نمایش گذاشته و ذهن بیننده را به چالش بکشید. این نقطه با جلب نظر بیننده او را برای مدتی محو تماشا می کند. از سوی دیگر خلق یک نقطه تمرکز خاص، به شخصی سازی دکوراسیون شما نیز کمک می دهد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/27avyn