سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 - 14 May 2024
تاریخ انتشار: 1402/05/28 19:05
کم خوابی | مضرات کم خوابی
کد خبر: 121892

مضرات کم خوابی برای بدن | بلایی که کم خوابی بر سر بدنتان می آورد

کم خوابی و بی خوابی خطرناک است برای بدن. در مقاله زیر از مضرات کم خوابی آگاه می شوید.

کم خوابی  یک علامت است که فرد به‌طور مستمر به خواب نمی‌رود. کم خوابی یکی از اختلالات خواب است که در روان‌شناسی خواب مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرد. کم خوابی  ممکن است به دلایل گوناگونی به وجود بیاید. کم خوابی عوارض منفی برای بدن دارد. در زیر مضرات کم خوابی را می خوانید. 

اضافه وزن

با افزایش اشتها، یکی دیگر از علائم ناخوشایند کم خوابی یعنی افزایش وزن، ظاهر می شود، در شرایط خواب آلودگی و خستگی نمی‌توانید مراقب آنچه می‌خورید باشید و هرچه دم دست باشد از جمله شیرینی، فست فود و… را می‌خورید.

همچنین کمبود خواب، اثرات مستقیمی بر متابولیسم شما دارد و نرخ متابولیسم پایه بدن را کاهش می‌دهد.

بر اساس نتایج یک متا آنالیز که در سال ۲۰۲۱ انجام شد نیز رابطه بین کاهش مدت زمان خواب و بروز چاقی ثابت شده است.

بی خوابی

هجوم آکنه

همچنین کمبود خواب می‌تواند باعث آکنه های شدید به دلیل به هم خوردن ریتم‌های شبانه روزی شود.

افراد مبتلا به کم خوابی تمایل دارند خستگی خود را با افزایش مصرف کافئین یا سیگار جبران کنند، که هر دوی این موارد می‌تواند به بروز آکنه کمک کند.

علاوه بر اینها، بدن در هنگام خواب، کلاژن تولید می‌کند و بنابراین خواب کافی باعث بازسازی پوست می‌شود.

اختلال در تصمیم گیری

اگر مدیریت پروژه ها در محل کار و خانه برای شما سخت تر از حد معمول شده، کمبود خواب می‌تواند مقصر باشد!

دکتر بارون می‌گوید: کم خوابی می‌تواند بر سرعت و قدرت پردازشی مغز تأثیر بگذارد، این بدان معناست که انجام کارهایی مانند حل مسئله یا مدیریت زمان، برای فرد دشوارتر می‌شود، همچنین کمبود خواب می‌تواند بر تصمیمات مالی شما تأثیر بگذارد.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ به این موضوع پرداخت که چگونه یک شب کامل نخوابیدن می‌تواند تصمیمات اقتصادی را تحت تاثیر قرار دهد، نتایج مطالعه نشان داد محرومیت از خواب تأثیر منفی بر تصمیم‌گیری می‌گذارد و منجر به از دست رفتن سود می‌شود.

ضعف حافظه

اگر والدینتان به شما می‌گویند که شب قبل از امتحان تا دیر وقت بیدار نمانید، حق دارند، آنها می‌دانند که در مورد چه چیزی صحبت می‌کنند!

یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ در مجله پزشکی Science Signaling نشان داد که محرومیت از خواب تأثیر منفی بر عملکرد حافظه دارد زیرا خستگی بیش از حد، سنتز پروتئینی که مسئول کنترل حافظه، یادگیری و احساسات در «هیپوکامپ» مغز است را مختل می‌کند.

طبق گزارشی که در سال ۲۰۱۲ توسط مجله تحقیقات مغزی رفتاری منتشر شد، مشخص گردید، محرومیت از خواب باعث استرس اکسیداتیو (عدم تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن) می‌شود که بیشتر فرآیندهای یادگیری و حافظه را مختل می‌کند.

همچنین طبق این مطالعه ثابت گردید که استفاده از ویتامین E که یک آنتی اکسیدان قوی محسوب می‌شود با تأثیر منفی کمبود خواب بر عملکرد حافظه مقابله کرده و از بروز اختلالات شناختی ناشی از محرومیت مزمن خواب جلوگیری می‌کند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3wxq9v