شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1402/06/09 03:43
مهدی یراحی | روسریتو در بیار
کد خبر: 123347

مهدی یراحی از اذان خواندن رسید به روسریت و دربیار ! | خواننده ای که ابلیس شد

مهدی یراحی از اذان تا روسریت در بیار در ادامه خواهید دید.


  متولد آبان ماه 1360 در اهواز است. مهدی یراحی  از خوانندههای مشهور است. مهدی یراحی در سال 1390، آلبوم  با نام «منو رها کن» منتشر شد. در پی انتشار ترانه‌ «روسریتو... » از سوی مهدی یراحی و تشکیل پرونده قضایی، این خواننده با دستور دادستان تهران بازداشت شد. اولین تصاویر از بازداشت مهدی یراحی منتشر شد. این خواننده امروز با دستور دادستان تهران بازداشت شده است. اولین تصاویر از بازداشت مهدی یراحی منتشر شد.

بعد از انتشار جدیدترین اثر مهدی یراحی به نام «روسریتو…» و به دنبال اعلام قوه قضاییه مبنی  تشکیل پرونده ی قضایی برای وی به دلیل انتشار این قطعه، این خواننده ی جنجالی و ممنوع الکار دیروز دوشنبه ۶ شهریور ماه با دستور دادستان تهران بازداشت شد.

مهدی یراحی روز جمعه ۳ شهریور قطعه ی «روسریتو …» را منتشر کرد که مضمون آن مربوط به حوادث سال گذشته ی کشور و دعوت به کشف حجاب بود.

این اثر بازآفرینی و بازخوانی ای از یکی از قطعات قبلی یراحی به نام «از خودت خبر بیار» است که او ۴ سال قبل آن را منتشر کرده بود.

یک روز پس از انتشار قطعه ی «روسریتو…»، خبرگزاری میزان، رسانه ی رسمی قوه قضاییه از تشکیل پرونده قضایی برای مهدی یراحی به دلیل «انتشار یک ترانه غیرقانونی ‌و خلاف اخلاق و عرف جامعه اسلامی» خبر داد.

همچنین از روز گذشته صفحه ی اینستاگرامی این خواننده از دسترس خارج شده و صفحه ی توییتری او توسط ادمین اداره می‌ شود.

مصطفی نیلی، وکیل مهدی یراحی دیروز در گفتگویی با روزنامه «شرق» با تأیید خبر بازداشت موکل خود اظهار کرد: ما هم همچون شما از طریق رسانه‌ها متوجه خبر بازداشت آقای یراحی شدیم و در حال حاضر هیچ خبری از جزئیات و چرایی این بازداشت نداریم. او تماسی هم نگرفته است. اطلاعی هم نداریم که پرونده آقای یراحی در کدام شعبه دادسرا مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

وی افزود: آقای یراحی پیشتر و در سال ۹۸ هم بابت ترانه‌هایش، با تشکیل پرونده در دادسرا مواجه شده بود. برای او پیشتر ۳ پرونده با اتهاماتی چون تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به واسطه ترانه‌های اعتراضی‌اش در حمایت از کارگران و اعتراضات مردمی تشکیل شده بود.

مهدی یراحی در جریان حوادث سال گذشته ی کشور ۲ قطعه ی سیاسی دیگر نیز به نام های «سرود زن» و «سرود زندگی» منتشر کرده بود که سر و صدای زیادی به پا کرد.

او که سال گذشته به دنبال اظهارنظرهای سیاسی خود و انتشار این قطعات جنجالی با حکم قضایی ممنوع المعامله شده بود، در بحبوحه ی ناآرامی های کشور در صفحه ی اینستاگرام خود تأکید کرد در ایران حضور دارد و قصد مهاجرت ندارد.

علت ممنوع الکاری مهدی یراحی چیست؟


این خواننده ی اهوازی طی یک دهه ی اخیر واکنش هایی اعتراضی به برخی اتفاقات اجتماعی ایران به ویژه زادگاه خود، خوزستان داشت که او را همواره با ممنوعیت ها و محدودیت های کاری مقطعی مواجه ساخته بود.

این واکنش های اعتراضی گاه در غالب اظهارنظر یا فعالیت های اجتماعی بود و گاه به شکل اقدامات هنری.

یراحی در این سال ها توجه ویژه ای به مسائل و معضلات اجتماعی و زیست محیطی خوزستان داشت.

او بارها به طرق مختلف اعتراض خود را به بحران آب و مشکل ریزگردها و آلودگی هوای زادگاهش ابراز کرده بود.

شرکت در تجمعی مردمی در اهواز در حمایت از کارون (سال ۹۲)، حضور روی صحنه ی کنسرت اهواز با ماسک در اعتراض به آلودگی هوای این شهر (سال ۹۳)، انتشار تک آهنگ «خاک» در اعتراض به بی توجهی مسئولین به بحران آلودگی هوای اهواز (سال ۹۴)، اجرای قطعه «خاک» در کنسرت تهران همراه با پرفورمنسی که بازیگران آن آغشته به گل و خاک بودند (سال ۹۵)، از جمله ی این موارد است.

یراحی به اعتراضات کارگران شرکت ملی فولاد اهواز هم بی توجه نبود و او و گروهش در سال ۹۷ در کنسرت اهواز خود در حمایت از آن ها در اقدامی نمادین با لباس فرم این کارگران روی صحنه رفتند.

مهدی یراحی در سال ۹۷ آلبومی با نام «سه گانه اجتماعی» منتشر کرد که یکی از قطعات آن یعنی «پاره سنگ» برایش دردسرساز شد. متن سیاسی این قطعه و ویدئو کلیپ ضد جنگ آن سر و صدای زیادی به پا کرد و باعث ممنوع الکاری یراحی شد. مسئولین وزارت ارشاد در واکنش به حواشی قطعه «پاره سنگ» اعلام کردند متن قطعه و همینطور کلیپ منتشر شده با آنچه دفتر موسیقی وزارت ارشاد مجوز انتشار آن را صادر کرده بود، مغایرت دارد. یراحی در بهمن ۹۷ با انتشار پستی در اینستاگرام خود خبر ممنوع الفعالیت شدنش را تأیید کرد.

پس از جنجال های قطعه «پاره سنگ»، ممنوع الکاری مهدی یراحی در سال ۹۸ رفع شد و او مجوز اجرای چند کنسرت را دریافت کرد اما به دنبال وقایع آبان ۹۸، یراحی در کنسرت آذر ماه خود صحبت هایی در اینباره مطرح کرد که به ممنوع الکاری مجدد وی انجامید. او در بهمن ۹۸ در پستی اینستاگرامی خبر ممنوع الکاری مجدد خود را تأیید کرد.

این ممنوعیت ادامه یافت اما یراحی چند اثر دیگر نیز در واکنش به وقایع اجتماعی ایران منتشر کرد.

در سال ۹۹ در سالگرد درگذشت سحر خدایاری ملقب به «دختر آبی» قطعه «دخترانه» را منتشر کرد و در اینستاگرام خود درباره ی این اثر نوشت: «پیشکش به دختران؛ که هنوز قربانی خشونت و تعصبات بیهوده‌اند. با آرزوی فردایی عاری از جهل و دخترکُشی!»

او در همان سال، قطعه «لاکپشت» را با موضوع معضلات مهاجران و آسیب های ناشی از جنگ منتشر و آن را به بهرام بیضایی تقدیم کرد.

همچنین «عکس شد» قطعه ی دیگری بود که یراحی در سال ۹۹ و به یاد قربانیانی حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی منتشر کرد.

او در سال ۱۴۰۰ هم دو قطعه به نام های «اهواک» و «وداع بعد از رفتن» منتشر کرد که اولی درباره محرومیت های خوزستان و دومی درباره ی وقایع آبان ۹۸ است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3zvgbz