جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1399/10/14 19:54
کد خبر: 7880

در جامعه چه خبر است؟ / حقوق یک روز کارگر با یک شانه تخم مرغ برابر است!

در بازار قیمت کالاها روشن نیست چه خبر است؟ اگر تا دیروز قشر ضعیف تخم مرغ را جایگزین مرغ و گوشت کرده بود ، امروز نگران فردا هستند که نمی توانند حتی تخم مرغ شانه ای 40 هزار تومانی را خریداری کنند. افزایش قیمت لبنیات و حبوبات ، روغن و برنج هم دیگر نیازی به گفتن ندارد. مسئولین چرا چاره ای نمی اندیشند ؟

بازار  قیمت  کالاهای اساسی به نظر می آید دچار یک آشفتگی غیرقابل کنترل شده است. به طوری که وقتی مردم برای خرید به فروشگاه ها و مغازه ها مراجعه می کنند ، یا از خرید پشیمان می شوند و یا با بهت و حیرت به ناچار خریدهای ضروری می کنند. به نظر می رسد یکی از این دلایل عدم نظارت بر صادرات خصوصا صادرات غیرمجاز به کشورهای همسایه برای معامله دلاری است که برای تولید کننده بسیار به صرفه تر است.​

 

کالاهای اساسی از کشور قاچاق می شود

دبیر کل  اتحادیه بنکداران   موادغذایی تهران  گفت: یک  گرانفروشی  50 تا 100درصدی در روغن مایع برای مصرف کننده در بازار رخ می دهد. به طوری که روغنی که بر روی آن قیمت 9000 تومان درج شده 14هزارتومان، روغنی که بر روی آن 16هزارتومان قیمت خورده 24 هزارتومان و روغن 157 هزارتومانی 310 هزارتومان به صورت عمده خرید و فروش و یا قاچاق می شود. 

وی در ادامه گفت:  قاچاق کالاها  به صورت غیرعرف از مرزهای کشور به افغانستان ، عراق ،... انجام می شود.

 

مصرف کننده صنعتی مجبور است گران بخرد

حسنی گفت: در داخل کشور به صورت خرده فروشی گرانفروشی غیرمجاز وجود ندارد. اما به صورت عمده وجود دارد. مصرف کننده صنعتی و یا تولید کننده کیک،کلوچه وشیرینی ناچار است که با افزایش قیمت 100 درصدی روغن را خریداری کند. مصرف کننده صنعتی مجبور است که روغن 16 کیلویی را دو برابر خریداری کند.

حسنی درخصوص نقش سازمان تعزیرات حکومتی در این باره گفت : وقتی کمبود در بازار وجود دارد تعزیرات نمی تواند کاری کند. این گرانفروشی ها به صورت غیرمجاز و غیرعلنی رخ می دهد. اغلب فروشندگان و تولید کنندگانی هستند که جواز کسب ندارند.

 

افزایش قیمت چای غیرشرعی و غیرمنطقی است

وی همچنین درباره افزایش شدید قیمت چای در بازار گفت: افزایش قیمت 42 درصدی چای غیرمنطقی، غیرعرف و غیرشرعی است . کجای دنیا یک کارگر صبح تا شب کار می کند تا بتواند نیم کیلو چای بخرد؟ هیچ جای دنیا این پدیده رخ نمی دهد.

حسنی درباره علت افزایش قیمت غیرمنطقی کالاها گفت: این سوال را باید از کسانی که مجوز افزایش قیمت می دهند پرسید. چرا بسته 450 گرمی چای باید 120 هزار تومان قیمت گذاری شود. این قیمت ها بر چه اساسی تعیین می شود؟

 

دولت باید تخصیص ارز 4200 تومانی را حذف کند

دبیر کل اتحادیه بنکداران درخصوص آشفتگی قیمت ها در بازار گفت: دولت باید بپذیرد که از بخش خصوصی کمک بگیرد. دولت باید قیمت ها را آزاد کند و قیمت ارز را بردارد و بازار را به عرضه و تقاضا بگرداند.تمام تلاش مسئولان کشور این است که مردم کالای ارزان بخرند و راحت زندگی کنند. اما گاهی اوقات برخی از سیاست گذاری ها طوری است که مشکل به وجود می ‌آورد. مثلا چرا باید ارزش افزوده چای را حذف کنیم و شاهد افزایش قیمت 42 درصدی در چای کشور باشیم. این افزایش بی ضابطه و بی دلیل سودجویی مضاعف است.

وی در ادامه افزود: درحال حاضر می توانیم چای هندی را با 2 تا 5 دلار یا حتی با دلار 25 هزار تومانی یا آزاد وارد کنیم.

حسنی گفت: همه مشکلات ما از ارز 4200 تومانی است که به کالاها اختصاص پیدا می کند. واقعا چه دلیلی دارد که 42 درصد افزایش برای مصرف کننده چای به وجود بیاید و چای 60 هزار تومانی را بالای 100 هزار تومان خریداری کند. اینجاست که باید سازمان بازرسی و تعزیرات وارد عمل شود.

وی در آخر گفت: تا زمانی که این ارز 4200 تومانی وجود داشته باشد با این مشکلات روبه رو هستیم . در ماجرای روغن نیز با همین مشکل مواجه هستیم. برای روغن با توجه به اینکه ارز 4200 تومانی اختصاص پیدا می کند قاچاق صورت می گیرد. تا زمانی که روغن 9 هزار تومانی مصرف داخل در بیرون از مرز 50 هزار تومان مشتری دارد با پدیده قاچاق روبه رو هستیم.

منبع:رکنا


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3eq9p3