جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1403/01/09 20:05
رپورتاژ
کد خبر: 133079

ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک (ETC) چیست؟ و چه مزایایی دارد؟

 

جدایی‌ اتریوم کلاسیک از شبکه اتریوم

ETC اجرای قراردادهای هوشمند را با توانایی که در حاکمیت غیرمتمرکز دارد تسهیل می‌کند. به عبارت دیگر، قراردادها بدون دخالت شخص ثالث قابل اجراست.

اتریوم چیست؟ اتریوم پلتفرم بلاکچینی شبیه به بیت‌کوین است، با یک تفاوت کلیدی: علاوه بر ثبت ارزش تراکنش‌ها، می‌تواند به عنوان یک کامپیوتر توزیع شده برای اجرای قراردادهای هوشمند نیز استفاده شود.

می‌توان گفت که ETC اجرای قراردادهای هوشمند را با توانایی که در حاکمیت غیرمتمرکز دارد تسهیل می‌کند. به عبارت دیگر، قراردادها بدون دخالت شخص ثالث قابل اجراست. قراردادهای هوشمند شبیه به دستورات if-then هستند، به این معنی که اگر اقدامات مورد نیاز در قرارداد انجام شده باشد، قرارداد قابل اجراست. اگر پارامترهای قرارداد برآورده نشده باشد، بسته به شرایط تعیین شده در شروع قرارداد، ممکن است جریمه، کارمزد درنظر گرفته شود یا حتی قرارداد باطل شود.

قراردادهای هوشمند در یک دفتر کل توزیع شده یا شبکه بلاکچین قرار دارند. دفتر کل توزیع شده، دفتر کل معاملات و قراردادهایی است که به صورت غیرمتمرکز در مکان‌های مختلف نگهداری می‌شوند.

 

 

 

جدایی‌ اتریوم کلاسیک از شبکه اتریوم

در ابتدا، بلاکچین اتریوم به عنوان یک شبکه واحد ایجاد شد که در آن تراکنش‌ها را با استفاده از ارز دیجیتال اتر ETH تسهیل کند. شبکه جدید به سرعت برای عرضه اولیه کوین محبوب شد، زیرا تیم‌های مختلف از این پلتفرم برای راه‌اندازی توکن‌های خود استفاده کردند.

یکی از موفق‌ترین ICOها DAO بود؛ در واقع این صندوق به صورت غیرمتمرکز اداره می‌شد و در آن سرمایه‌گذاران به دارایی‌ها برای سرمایه‌گذاری رأی می‌دادند. DAO به سرعت بیش از ۱۱ میلیون ETH از بیش از ۱۸۰۰۰ سرمایه‌گذار جمع‌ کرد. البته این آمار مربوط به قبل از این است که هکرهای ناشناس یک مشکل در قرارداد هوشمند را کشف کنند. این مشکل اجازه می‌داد که حدود یک سوم اتر انباشته شده DAO را خارج کنند.

Ethereum Classic در سال ۲۰۱۶ در نتیجه هک DAO شکل گرفت. DAO قرارداد هوشمندی است که بر روی بلاکچین اتریوم کار می‌کند. در این حمله، بلاکچین اصلی به دو بخش تقسیم شد که در آن اکثر کاربران تصمیم گرفتند که هک را معکوس کنند و وجوه دزدیده شده را برگردانند.

این نفوذ باعث شد که توجه جامعه اتریوم به احتمال حمله جلب شود. تعداد کمی از توسعه‌دهندگان و ماینرها معتقد بودند که سرمایه‌گذاری DAO در واقع به معنی سرمایه‌گذاری در یک پروژه معیوب خواهد بود. در مقابل این گروه، اکثریت جامعه اتریوم بودند که تصمیم گرفتند که بلاکچین را به عقب برگردانند تا باعث کمک مالی برای سرمایه گذاران DAO شود.

پیشنهاد معکوس‌کردن بلاکچین اتریوم برای نجات سرمایه‌گذاران آسیب‌دیده باعث شکل گیری دو دیدگاه موافق و مخالف شد. مخالفان بر این اعتقاد بودند که انجام این کار، سابقه‌ای را برای کمک‌های مالی آینده ایجاد می‌کند. اما پس از یک نظرسنجی، ۹۷ درصد از جامعه به بازگرداندن وجوه ازدست‌رفته از طریق هارد فورک رأی دادند.

در نتیجه، بلاکچین اتریوم به دو شبکه مجزا تقسیم شد. شبکه جدیدتر نام اتریوم را به ارث برد و از ETH یا اتر به عنوان ارز دیجیتال خود استفاده می‌کند. نسخه قدیمی‌تر که با نام Ethereum Classic شناخته می‌شود که از ETC استفاده می‌کند.

توافق بین خریدار و فروشنده در خطوط کدی در قرارداد هوشمند نوشته می‌شود که بسته به شرایط داخل قرارداد، به صورت خودکار اجرا می‌شود. در نتیجه، نیازی به نظارت خارجی یا سانسور توسط یک مقام مرکزی وجود ندارد، زیرا کد اجرای قرارداد را کنترل می‌کند. این روند آینده اتریوم کلاسیک را جهت امنیت و سوددهی ضمانت می‌کند.

 

اهداف

 

از زمان تقسیم بازار سرمایه‌گذاری اتریوم به دو بخش اتریوم و اتریوم کلاسیک، ارتقاها و بهبودهای زیادی در پروژه Ethereum Classic بوجود آمد. درواقع این بهبودها در جهت تبدیل شدن به یک شبکه پرداخت جهانی با کمک قراردادهای هوشمندی است که می‌تواند بدون نیاز حاکمیت متمرکز اجرا می‌شوند.

مانند سایر ارزهای دیجیتال، اتریوم کلاسیک به تلاش خود برای تبدیل شدن به یک دارایی دیجیتالی با ارزش ادامه خواهد داد، به این معنی که می‌توان آن را پس انداز و مبادله کرد و در عین حال ارزش خود را حفظ کند. ذخیره ارزش در ارزهای دیجیتال شامل قدرت خرید آن است که می‌تواند به سرعت به پول نقد تبدیل شود یا برای خرید دارایی دیگری، مشابه پول، استفاده شود.

 

مزایا

 

فضای ذخیره سازی نامحدود اتریوم

یکی از جذاب‌ترین جنبه‌های Ethereum Classic این است که وجوه شما برای همیشه در بلاکچین عمومی اتریوم ذخیره می‌شوند. به همین دلیل است که هیچ واسطه‌ای در ذخیره‌سازی توکن‌های کلاسیک اتریوم وجود ندارد.

می‌توانید آن‌ها را به کیف پولهای اتریوم کلاسیک خود بفرستید و برای همیشه به طور امن در بلاکچین عمومی ذخیره کنید. هرچه اتریوم کلاسیک بیشتری نگه دارید، کیف پول شما بزرگتر می‌شود.

 

عدم نیاز به پذیرش فروش توکن

فروش توکن روشی برای جمع‌آوری سرمایه است که در حال حاضر توسط بسیاری از استارت‌آپ‌ها در این ارز استفاده می‌شود. به عنوان مثال، بسیاری از پروژه‌های محبوب‌تر، توکن‌ها را تنها از راه فروش توانسته‌اند از آن سود ببرند.

متاسفانه، این امکان وجود دارد که خود را در یک موقعیت ریسکی قرار دهید؛ چراکه ممکن است توکن‌های زیادی برای شروع خریده باشید و نتوانید همه آن‌ها را بفروشید یا نگه دارید. این همان چیزی است که در مورد سرویس نام اتریوم (Ethereum Name Service) اتفاق افتاد و باعث شده بسیاری از افراد سرمایه خود را از دست بدهند.

تیم توسعه دهنده اتریوم کلاسیک بلاکچین سیستمی ایجاد کرد که در آن کاربرانی که خود را در چنین موقعیتی قرار می‌دهند، می‌توانند وجوه اضافی را که دیگر نیازی به آن ندارند را مبادله کنند. این کار باعث شد که شانس سرمایه‌گذاران جدید بیشتر شود و با افزایش نقدینگی، قیمت این ارز بالا رود.

در این رابطه بدانید: چگونه کیف پول اتریوم (Ethereum) بسازیم؟

عدم احتمال ریسک کلاهبرداری

این سیستم بسیار امن‌تر از سیستم سنتی متمرکز است. اتریوم کلاسیک روش اثبات کار متفاوتی دارد؛ به طوری‌که از یک فرآیند جداگانه برای هر بلوک ماینینگ استفاده می‌کند تا امنیت افزایش یابد. به این معنی که هر بلوک از زنجیره اصلی خارج می‌شود و امنیت سیستم را تضمین می‌کند.

 

معایب اتریوم کلاسیک

اگرچه اتریوم و اتریوم کلاسیک قراردادهای هوشمندی را ارائه می‌کنند و بازار یکسانی را دنبال می‌کنند، اما اتریوم به دلیل قانونی‌تر بودنش محبوبیت بیشتری دارد. به طوری که اتریوم پس از بیت‌کوین به عنوان با ارزش‌ترین شبکه ارزهای دیجیتال در جهان دوم شناخته شده است. اما با این وجود معایبی نیز دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده ایم.

 

عدم مقیاس پذیری

یکی از معایب اصلی اتریوم کلاسیک وجود محدودیت‌های آن در مقیاس‌پذیری است. چراکه به طور معمول، این شبکه می‌تواند ۱۵ تراکنش در ثانیه را انجام دهد. این تعداد در مقابل شبکه‌های پرداختی همانند Visa که بیش از هزار تراکنش در ثانیه را انجام می‌دهد، بسیار پایین است. البته این ارز از نظر نرم‌افزاری بسیار ارتقاء پیدا کرده است اما عدم مقیاس‌پذیری سیستم‌های پرداخت آن همچنان یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که در آن آینده با آن مواجه خواهد بود.

 

عدم پشتیبانی کمیسیون امنیت و تبادل

مقررات بازار ارزهای دیجیتال همچنان در حال توسعه هستند که ممکن است منجر به تغییر نحوه عملکرد این ارز و سایر شبکه‌ها شود. به عنوان مثال، کمیسیون امنیت و تبادل (SEC) در واقع اوراق بهادار اتریوم یا بیت‌کوین را به دلیل شبکه‌های غیرمتمرکزی که دارد را تحت پوشش قرار نمی دهد.

 

منبع خبر: https://nipoto.com/mag/what-is-ethereum-classic/

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4dvmep