پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/10/11 11:30
سهام عدالت | اخبار سهام عدالت | سود سهام عدالت | وضعیت سهام عدالت | جاماندگان سهام عدالت
کد خبر: 12254

خبر جدید برای جاماندگان سهام عدالت/مشمولین جدید سهام عدالت مشخص شدند

سهام عدالت گونه ای یارانه است که به حساب افراد به صورت جداگانه واریز می شود. اما تعدادی از افراد جامانده سهام عدالت محسوب می شوند. مشمولین سهام عدالت امسال مشخص شدند.

سهام عدالت گونه ای یارانه است که به حساب افراد به صورت جداگانه واریز می شود. اما تعدادی از افراد جامانده سهام عدالت محسوب می شوند. مشمولین سهام عدالت امسال مشخص شدند. آخرین اخبار سهام عدالت را اینجا بخوانید.

دولت در سال ۱۳۸۵ سهام ۴۹ شرکت خود را با عنوان سهام عدالت منتشر کرد. اولویت سهام با افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی بود. بعدها، اقشار مختلف جامعه با هدف افزایش ثروت عمومی  مشمول دریافت سهام شدند. برای دریافت سهام، سهامداران مبلغی پرداخت نمی کنند؛ پول آزادسازی سهام از میزان سود کسرخواهد شد.

با این  حال، حیدری، سخنگوی کانون سهام عدالت کشور به تازگی اعلام کرده است که مجلس، قانونی برای جاماندگان سهام عدالت تصویب و دولت هم اعلام کرده که بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و سایر نهادهای حمایتی موظف به شناسایی اقشار آسیب پذیر تحت پوشش خود برای اختصاص سهام عدالت هستند. تا سال آینده سهام عدالت برای افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی اختصاص پیدا می کند و امسال برنامه ای برای سایر اقشار نداریم.

سهام عدالت

اما سهام عدالت چیست؟

قبل از تخصیص سهم‌ها، اقشار کم‌درامد را دهک‌بندی کردند. به این ترتیب که ۴۲ میلیون نفر در قالب شش دهک از پایین‌ترین درامدها تا سطوح بالاتر دسته‌بندی شدند و به هر دهک، میزان خاصی سهم اختصاص داده شد. مشمولین این طرح، به شرح زیر هستند:

  1. مددجویان کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی
  2. روستاییان و عشایر
  3. کارگران فصلی ساختمانی
  4. گروه‌های کم‌جمعیت مانند خبرنگاران، زنان سرپرست خانوار، طلاب، خادمان مساجد و ...
  5. کارمندان و بازنشستگان دولتی، دستگاه‌های عمومی و بازنشستگان کشوری و لشکری

پس از مرحله دهک‌بندی و مشخص شدن مشمولان، لازم بود در زمینه مدیریت سهم‌ها تصمیم‌گیری شود. به این منظور، یک شرکت دولتی به نام شرکت کارگزاری سهام عدالت به عنوان زیرمجموعه‌ای از سازمان خصوصی‌سازی در نظر گرفته شد. همچنین تعداد ۳۳۷ شرکت سرمایه‌گذاری و تعاونی عدالت در سطح کشور و همه استان‌ها تاسیس شد. یک آیین‌نامه اجرایی در راستای افزایش ثروت خانوارهای ایرانی از طریق گسترش سهم بخش تعاون، به تصویب هیئت وزیران رسید و برگه‌های سهام در اختیار مردم قرار گرفت.

 سهام عدالت

موارد زیر به عنوان اهداف این طرح مطرح شدند: 

  • کمک به استقلال مالی خانوارهای نیازمند و کاهش حمایت‌های مالی مستقیم دولتی به آن‌ها
  • واگذاری سهام شرکت‌های دولتی، کمرنگ کردن نقش دولت در اقتصاد و سرعت بخشیدن به فرایند خصوصی‌سازی
  • شفاف کردن فرایند خصوصی‌سازی
  • توزیع متعادل ثروت و درآمد در کشور
  • افزایش سهم بخش تعاون و شرکت‌های تعاونی

سخنگوی کانون سهام عدالت کشور همچنین درباره ثبت نام سهام عدالت اعلام کرده است که هیچ مرجعی به منظور ثبت نام سهام عدالت به صورت حضوری و غیرحضوری وجاهت قانونی ندارد. پیامک های حاوی لینک درخصوص سهام عدالت کلاهبرداری است و برخی کافی نت ها با فریب شهروندان به جای سهام عدالت، ثبت نام سجام را انجام می دهند درحالی که ثبت نام سهام عدالت انجام نمی شود.

حیدری، سخنگوی کانون سهام عدالت کشور همچنین پیگیری سود سهام عدالت از طریق پایگاه اینترنتی را قابل دسترس خواند و اعلام کرد که شهروندان پس از مراجعه به این پایگاه حتما شماره شبای خود را چک کنند. شماره تلفن ۱۵۶۹ پاسخگوی سوالات شهروندان درخصوص سهام عدالت است.

منبع: موج


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4bg5v3