پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/10/19 19:38
قرص سیتاگلیپتین
کد خبر: 12562

قرص سیتاگلیپتین چیست؟ | کاربرد، موارد مصرف و عوارض قرص سیتاگلیپتین

قرص سیتاگلیپتین کاربردی در زمینه کنترل قند خون بالا در افراد دارای بیماری دیابت نوع ۲ دارد که تاثیر فوق العاده ای همراه با رژیم غذایی مناسب و ورزش در کنترل قند خون بالا دارد و بسیار با اهمیت است.

قرص سیتاگلیپتین کاربردی در زمینه کنترل قند خون بالا در افراد دارای بیماری دیابت نوع ۲ دارد که تاثیر فوق العاده ای همراه با رژیم غذایی مناسب و ورزش در کنترل قند خون بالا دارد و بسیار با اهمیت است. افزایش قند خون در بدن بسیار خطرناک است و موجب بروز خطراتی برای کلیه ها، نابینایی، از دست دادن برخی از اندام ها، مشکلات عصبی و افت عملکرد جنسی می شود، کنترل کردن بیماری دیابت موجب کاهش چشم گیر احتمال بروز سکته مغزی و قلبی می شود. قرص سیتا گلیپتین باعث بالا رفتن اینکرتین خون می شود، اینکترین ها موجب افزایش ترشح انسولین می شوند  که در نتیجه قند خون را کنترل کرده و باعث کاهش قند موجود در کبد می شوند.

قرص سیتاگلیپتین چیست؟

این دارو جزء داروهای جدید در درمان دیابت نوع ۲ است که یک مهار کننده DPP-۴ می باشد که با نام تجاری جنوویا شناخته می شود. زیپتینن نام یکی از برندهای ایرانی سیتا گلیپتین است که توسط شرکت دارو سازی عبیدی تولید شده است و ترکیب سیتا گلیپتین و متفورمین با نام جنومت و زیپمت شناخته می شود.

کاربرد قرص سیتاگلیپتین

این دارو به همراه رژیم غذایی مناسب و ورزش برای کاهش قند خون در افراد بزرگسال مبتلا به بیماری دیابت نوع ۲ مورد استفاده قرار می گیرد.

مکانیسم اثر قرص سیتاگلیپتین

این دارو یک مهار کننده ی آنزیم دی پپتیدل پپتیداز DPP-4 محسوب می شود که با بالا بردن سطح انکرتین در خون که وظیفیه تنظیم آزاد سازی انسولین در خون را دارد موجب افزایش انسولین که در نتیجه این فرآیند قند خون به خصوص پس از غذا کاهش پیدا می کند و همچنین این دارو به کاهش  ساخت قندهای ساده به وسیله کبد کمک شایانی می کند. مصرف آن همراه با داشتن رژیم غذایی مناسب موجب کاهش دوز مصرفی انسولین می شود.

موارد هشدار قرص سیتاگلیپتین

در صورت استفاده از این دارو باید به موارد زیر توجه داشته باشید.

برای جلوگیری از بروز واکنش های آلرژیک شدید در صورت داشتن حساسیت به این دارو یا داروهای مشابه حتما قبل از مصرف دکتر را آگاه کنید.

پیش از استفاده از آن باید سابقه پزشکی خود را به دکتر نشان دهید و اگر دارای بیماری هایی مانند بیماری نارسایی قلبی، بیماری کلیوی، بیماری لوزالمعده یا پانکراتیت و سنگ در کیسه صفرا هستید حتما به پزشک اطلاع دهید.

در صورت استفاده از این دارو چون باعث کاهش قند خون می شود ممکن است دچار علائمی مانند تاری دید، احساس خواب آلودگی یا سر گیجه شوید بنابراین از انجام کارهایی نظیر رانندگی و کار با ماشین آلات جدا خوداری کنید.

به هیچ عنوان در زمان مصرف این قرص از الکل استفاده نکنید زیرا باعث افزایش شدید خطر افت قند خون می شود.

در صورت انجام عمل جراحی و یا کارهای دندان پزشکی حتما پزشک خود را از استفاده از این قرص آگاه کنید.

همانطور که می دانید در صورت داشتن مشکلاتی مانند عفونت، تب یا جراحت کنترل قند خون بسیار مشکل است بنابراین باید با دکتر مشورت داشته باشید تا راهکاری را برای شما تجویز کند.

در دوران بارداری به هیچ عنوان نباید مصرف شود مگر با تجویز پزشک زیرا بالا بودن قند خون باعث ایجاد خطرات غیر قابل جبرانی برای مادر و جنین می شود.

افراد مسن، خانم هایی که در آستانه یائسگی هستند و تخمک گذاری نامنظمی دارند، افراد با نارسایی قلبی یا مستعد نارسایی قلبی، افرادی که سابقه ی افت قند خون دارند، بیماران معتاد به الکل و افراد با سابقه ی پانکراتیت باید با احتیاط مصرف کنند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3n5ek3