پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/11/26 04:50
بورس| بازار بورس
کد خبر: 13608

خبر مهم برای بورس بازان| سرنوشت بورس امروز چه میشود؟

بورس تهران در جریان معاملات روز جاری همچنان با افت همراه بود و در نهایت کار خود را با یک کاهش ۰.۶۷ درصدی به پایان رساند، شاخص هم‌وزن نیز شرایط نسبتا مشابهی را دنبال کرد و ۰.۷ درصد از ارتفاع خود را از دست داد. فردا در آخرین روز معاملاتی هفته بازار سرمایه به کدام سمت می رود؟

بورس امروز نیز بار دیگر معاملاتی کم‌رمق را در پرونده بهمن ماه خود ثبت کرد تا شاهد تداوم روزهای کم‌نوسانی برای بازار سهام پس از ریزش‌های اخیر باشیم. شاخص کل بورس طی معاملات امروز در حالی که در شروع کار روند مثبت اما آهسته‌ای را آغاز کرده بود، به مرور در جهت عکس قدم برداشت و در نهایت کار خود را با یک کاهش ۰.۶۷ درصدی به پایان رساند. شاخص هم‌وزن نیز شرایط نسبتا مشابهی را دنبال کرد و ۰.۷ درصد از ارتفاع خود را از دست داد تا شدت رنگ سرخ امروز کمی بیشتر از چندین روز گذشته باشد. ارزش معاملات نیز که طی دو روز گذشته پس از دو ماه به زیر ۴ هزار میلیارد تومان بازگشته بود، امروز نیز با ثبت یک عدد ۳۶۴۵ میلیارد تومانی به این روند ادامه داد و شاهد خروج پول ۵۶۴ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی بودیم.

مقصرریزش  این روزهای بورس چیست؟

شرایطی که مباحث مرتبط با عرضه خودرو در بورس کالا از ابتدای دی ماه برای بورس تهران رقم زد را می‌توان به عنوان اصلی‌ترین مقصر این شرایط نام برد که به نوعی به افزایش بی‌اعتمادی سهامداران به سیاستگذاران اقتصادی دامن زد. فارغ از این موضوع، همچنان ابهامات زیادی نیز بر سر راه وجود دارند. دلار نیمای ۲۸۵۰۰ تومانی از یک سمت مانع از سودآوری شرکت‌ها همگام با صعودهای دلار می‌شود، لایحه بودجه ۱۴۰۲ فعلا مشکلات را برای صنایع به همراه دارد و تعیین تکلیف نهایی نشده‌اند، نرخ سود بانکی (بدون ریسک) طی چند وقت اخیر با افزایش همراه بوده و به سهم خود تاثیرگذار است. در کنار این موضوعات بسیاری از موارد دیگر نیز در تشدید این مشکلات دست دارند.

از این رو انتظار می‌رود که شرایط به وجود آمده در کنار شدت خروج پول طی یک ماه گذشته که با احتساب روز جاری به نزدیکی ۱۱ هزار میلیارد تومان رسیده است و همچنین کاهش شدید ارزش معاملات و نفوذ آن به زیر مرز ۴ هزار میلیارد تومانی، بورس تهران برای بازیابی خود به گذشت زمان نیاز داشته باشد و فعلا در محدوده کوچک خود نوسان کند.

پیش بینی بورس فردا از نظر تکنیکالی

از منظر تکنیکالی در خصوص الگوی هارمونیک ایجاد شده چند وقت اخیر در شاخص کل این هدف برای شاخص وجود داشته است که شاخص بخواهد تا سطح ۳۸ درصد فیبوناچی موج قبلی خود نزول را تجریه کند.

شاخص کل در صورتی که روز کاری بعد را نیز با افت همراهی کند به این سطح حمایتی ایجاد شده نزدیک‌تر می‌شود و در صورتی که این سطح را از دست بدهد (از منظر تکنیکالی) اوضاع بازار سرمایه برای مدت‌ها نگران کننده خواهد بود چرا که طبق آمار‌ها در بهمن ماه جاری شاهد خروج بیش از ۸ هزار میلیارد تومانی پول حقیقی‌ها از بازار سرمایه بوده ایم که برای سال ۱۴۰۱ یک رکورد بی‌سابقه محسوب می‌شود. /اکوایران

پیش بینی بورس 

بنابراین پیش بینی می‌شود که بورس فردا نیز کار خود را در محدوده منفی آغاز کند اما به مرور با برگشت تقاضا شاهد برگشت دوباره به سمت بالا باشیم اما این موضوع نیز با قدرت کمی رخ خواهد داد./فردای اقتصاد

کدام شرکت ها مورد توجه هستند؟

ابراهیم ساجد کارشناس بازارسرمایه با یادآوری این موضوع که معمولا در روزهای انتهایی سال، بازارسرمایه معاملات قوی را تجربه نخواهد کرد، تصریح کرد: با توجه به عدم عقب‌نشینی دلار در بازار و همچنین رقابت مناسب در بورس کالا بنظر می‌رسد اولین گروه مورد توجه شرکت‌های دلاری با وضعیت بنیادی مناسب از جمله فلزی‌ها و سیمانی‌ها خواهند بود و پس از آن سایر صنایع با توجه به وضعیت بازار میتوانند مورد توجه قرار بگیرند./بیداربورس

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3erny4