شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 04 May 2024
تاریخ انتشار: 1401/09/11 05:10
مار|مار در طبیعت|استتار مار
کد خبر: 11136

مارها استادان استتار در محیط +عکس

مارها از استادان استتار طبیعت هستند و برای پنهان شدن از دیدن شکارچی و شکار تلاش چندانی نیاز ندارند.

اگر بتوانید ماری که خودش را به خوبی در محیط استتار کرده ببینید می‌توان به شما نشان تیزبینی داد.به همین دلیل هنگامی که برای تفریح و طبیعت گردی می روید باید نهایت دقت را بکنید که ماری در آنجا استتار نکرده باشد.در تصویری که به تازگی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، در نگاه اول چیزی جز زمین خالی نمی‌بینیم. اما این بیشه خالی نیست و در آن ماری خفته است.

مار

مارها از توانایی بالای خود در استتار برای شکار کردن استفاده می‌کنند و در بسیاری موارد آن دنبال شکار نمی‌رود بلکه این شکار نگون‌بخت است که با پای خود به قتلگاه می‌آید.

استتار مار مکانیسم دفاعی

مار

این توانایی علاوه بر این مکانیسم دفاعی این حیوانات برای دور ماندن از چنگ شکارچیان طبیعی است.

همین تصویر به خوبی نشان می‌دهد که هنگام طبیعت‌گردی در زیست‌گاه‌های این جانوران شگفت‌انگیز باید نهایت دقت را به خرج دهیم تا اتفاقی سر راهشان قرار نگیریم.

مار

مار حاضر در این تصویر افعی سر مسی از خانواده افعی‌های چاله‌دار است. این خانواده از مارها به دلیل چاله‌ بین چشم و بینی‌شان به این نام شهرت دارند.

اطلاعاتی که درمورد سم مار باید بدانید

مار

زهر مار جنس سمی، به طور معمول زرد است که در غدد بزاقی اصلاح شده مارها سمی ذخیره می شود. صدها گونه مارهای سمی وجود دارد که روی زهر آنها تولید می شود تا طعمه و زدودن آنها را از بین ببرد. زهر از ترکیبی از پروتئین ها، آنزیم ها و سایر مواد مولکولی تشکیل شده است.

این مواد مواد سمی برای از بین بردن سلول ها، اختلال در تحریک عصبی یا هر دو کار می کنند. مارها از سم خود با احتیاط استفاده می کنند، مقادیر تزریقی را برای غیرفعال کردن شکار و یا دفاع از شکارچیان تهیه می کنند. سم مار با شکستن سلول ها و بافت ها کار می کند، که می تواند منجر به فلج، خونریزی داخلی و مرگ قربانی نیش مار شود. برای استفاده از زهر، باید آن را به بافت تزریق کرد یا وارد جریان خون شود. در حالی که سم مار زهر و مرگبار است، محققان همچنین از اجزای سم مار برای تولید داروها برای درمان بیماری های انسانی استفاده می کنند.

جزء اصلی سم مار، پروتئین است. این پروتئین سمی عامل بسیاری از اثرات مضر زهر مار است. همچنین حاوی آنزیم هایی است که به سرعت واکنش های شیمیایی که موجب شکستن شیمیایی بین مولکول های بزرگ می شوند، کمک می کند. این آنزیم ها در تجزیه کربوهیدرات ها، پروتئین ها، فسفولیپید ها و نوکلئوتید ها در طعمه کمک می کنند. آنزیم های سمی همچنین برای کاهش فشار خون، تخریب سلول های قرمز خون و مهار کنترل عضلات عمل می کنند.

جزء دیگری از سم مار، سم پلی پپتیدی است. پلیپپتید ها زنجیره ای از اسیدهای آمینه هستند که شامل 50 یا کمتر اسید آمینه هستند. توکسینهای پلیپپتیدی عملکرد سلول را منجر به مرگ سلول میشوند. برخی از اجزای سمی زهر مار در تمام گونه های مار سمی یافت می شوند، در حالی که اجزای دیگر تنها در گونه های خاص یافت می شوند.

اگرچه زهر مارها از یک مجموعه پیچیده از سموم، آنزیم ها و مواد غیر سمی تشکیل شده است، آنها به لحاظ تاریخی به سه نوع اصلی تقسیم شده اند: سیتوتوکسین ها، نوروتوکسین ها و هماتوکسین ها. سایر انواع سم مارها بر انواع خاصی از سلول ها تاثیر می گذارند و عبارتند از قند خون، میوتوکسین ها و نفروتوکسین ها.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/2lb874