جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1402/06/09 08:57
کم آبی در بدن | عوارض خوردن کم آبی در بدن
کد خبر: 123415

عوارض کم آبی در بدن

عوارض کم آبی در بدن در ادامه خواهید دید .

کم آبی بدن و اثرات آبی 


کم آبی بدن وقتی اتفاق می‌افتد که بدن بیشتر از جذب مایعات، آن را دفع کند، به همین دلیل بدن دیگر برای انجام فعالیت‌های عادی و روزمره خود آب و مایعات کافی در اختیار ندارد. حال اگر مایعات از دست رفته از بدن را جایگزین نکنید، دچار کمبود آب بدن خواهید شد.

این وضعیت امکان دارد برای هر شخصی اتفاق بیافتد، اما برای کودکان خردسال و افراد مسن خطرناک است. شایع‌ترین علتی که برای کم آبی بدن در کودکان خردسال وجود دارد اسهال و استفراغ شدید است.

افراد مسن نیز به‌طور طبیعی قادر هستند حجم کمتری از مایعات را در بدن خود نگه دارند، علاوه بر این به دلیل درگیری با بیماری‌های مختلف و استفاده از داروهای مختلف احتمال کم آبی نیز تشدید می‌شود.کم آبی

گفته بالا به این معنی است که حتی بیماری‌های به ظاهر ساده مانند عفونت ریه یا مثانه نیز می‌توانند موجب کم آبی بدن در افراد مسن شوند.

اگر در آب‌وهوای گرم به اندازه کافی آب ننوشید باز هم احتمال کمبود آب بدن در اثر تبخیر زیاد وجود دارد. معمولا با نوشیدن مایعات بیشتر می‌توانید کم آبی بدن را در سطح خفیف تا متوسط برطرف کنید اما برای درمان کم آبی شدید باید به پزشک مراجعه شود.

اگر می‌خواهید اطلاعات لازم در مورد نشانه‌ های کم اب شدن بدن و درمان آن کسب کنید تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

علائم کم آبی بدن


تشنگی همیشه شاخص قابل اعتمادی برای کمبود آب بدن نیست. بسیاری از افراد به‌ویژه افراد مسن تا زمانی که بدنشان کم آب نشده باشد احساس تشنگی نمی‌کنند. به همین دلیل بالا بردن مصرف آب در هوای گرم و توجه به بیماری‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.علائم کم آبی در نوزاد یا کودکان خردسال
خشکی دهان و زبان
گریه بدون ریختن اشک
خیس نشدن پوشک بچه طی سه ساعت
چشم‌ها و گونه‌های فرو رفته
موضع نرم گود شده در بالای جمجمه
بی‌حالی و کج خلقی

علائم کم آبی در بزرگسالان


تشنگی شدید
دفع ادرار کمتر
ادرار تیره رنگ
خستگی
سرگیجه
گیج شدن
کم آبی بدن و سوزش ادرار نیز با یکدیگر در ارتباط هستند و باید تحت بررسی پزشک قرار بگیرند. کم ابی بدن و تنگی نفس نیز یکی از مشکلات رایج است، چون به دلیل کمبود آب بدن بخش بیرونی ریه‌ها خشک می‌شود و فرد به سختی می‌تواند نفس بکشد.

علل کم آبی بدن


گاهی کم شدن آب بدن به دلایل خیلی ساده‌ای رخ می‌دهد. به‌عنوان مثال شما شاید به دلیل داشتن یک بیماری خاص یا نداشتن وقت کافی فراموش کرده‌اید آب بخورید یا چون در مسافرت هستید به آب آشامیدنی بهداشتی دسترسی ندارید.

سایر دلایل کمبود آب بدن عبارت هستند از:

اسهال، استفراغ: اسهال شدید و حاد، یعنی اسهالی که به‌طور ناگهانی و شدید بروز پیدا می‌کند و قادر است در مدت زمان کوتاهی باعث از بین رفتن حجم زیادی از آب و الکترولیت در بدن شود. اگر استفراغ با اسهال نیز همراه شود، طبیعتا حجم دست رفته از مایعات و مواد معدنی بدن بیشتر خواهد بود.
تب: به‌طور کلی، هر اندازه دمای بدن شما بالاتر رود، کمبود آب بدن برای شما نیز بیشتر است. اگر همراه با اسهال و استفراغ تب نیز داشته باشید شرایط خیلی حادتر می‌شود.
تعریق بیش از حد: هنگام تعریق آب بدن شما کاهش پیدا خواهد کرد. حال اگر فعالیت شدیدی انجام دهید و در ادامه کار مایعات را جایگزین نکنید، بدن می‌تواند کمبود آب را تجربه کند. هوای گرم و مرطوب میزان تعریق و مایعات از دست رفته بدن را افزایش می دهد.
افزایش حجم ادرار: علت این اتفاق ممکن است دیابت تشخیص داده نشده یا کنترل نشده باشد. بعضی از داروها مانند انواع ادرار آور و بعضی از داروهای فشار خون نیز می‌توانند منجر به کم آبی بدن شوند، چون به‌طور کلی حجم ادرار را افزایش می‌دهند.
عوامل خطرزا کم آبی بدن
هرکسی ممکن است دچار کم آبی شود، اما برخی از افراد زیر بیشتر در معرض این مشکل قرار می‌گیرند:

نوزادان و کودکان: این گروه سنی اسهال و استفراغ بیشتری را تجربه می‌کنند، به همین دلیل در معرض کم آبی بدن هستند. آن‌ها حجم زیادی از مایعات بدن را در اثر تب شدید یا تعریق بالا از دست می‌دهند. نوزادان نیز به این دلیل که نمی‌توانند به شما بگویند تشنه هستند یا برای خود نوشیدنی تهیه کنند در معرض این مشکل قرار می‌گیرند.
افراد مسن: با بالاتر رفتن سن وقتی میزان ذخیره مایعات در بدن کاهش پیدا می‌کند، بدن نیز نمی‌تواند در میزان مصرف آب صرفه‌جویی کند. این مشکلات با بیماری‌های مزمن مانند دیابت و زوال عقل و با استفاده از داروهای خاص افزایش می‌یابد. افراد مسن نیز ممکن است توانایی حرکت نداشته باشند، به همین علت دسترسی به آب برای آن‌ها محدود خواهد بود.
افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن: داشتن دیابت کنترل نشده یا درمان نشده شما را در معرض خطر کم آبی قرار می‌دهد. بیماری‌های کلیوی نیز خطر این مورد را در اثر مصرف داروهای ادرار آور تشدید می‌کنند. حتی سرماخوردگی یا گلو درد شما را در معرض کمبود آب بدن قرار می‌دهد، زیرا هنگام بیماری افراد میلی به غذا خوردن و نوشیدن مایعات مختلف ندارند.
افرادی که در فضای بیرون از خانه به انجام فعالیت خاصی مشغول هستند یا ورزش می‌کنند. وقتی هوا گرم و رطوبت‌دار است، خطر کمبود آب بدن و گرمازدگی افزایش پیدا می‌کند. دلیل آن این است که تحت چنین شرایط آب‌وهوایی، بدن نمی‌تواند به سرعت خنک شود و منجر به افزایش دمای بدن خواهد شد تا نیاز به مصرف مایعات مختلف را نیز افزایش ‌دهد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/2obwxl