جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 03 May 2024
تاریخ انتشار: 1402/01/29 09:03
معرفی خودرو جدید سایپا | رونمایی از ماشین جدید سایپل | سایپا
کد خبر: 15328

سورپرایز جدید خودروسازان ایرانی برای مردم | رونمایی ماشین جدید سایپا همه را حیرت زده کرد

در حالیکه روز گذشته مجلس شورای اسلامی رسما از اعلام وصول استیضاح وزیر صمت خبر داد، رضا فاطمی امین با حضور در یکی از شرکت‌های زیر مجموعه گروه سایپا از خودروی جدید این شرکت به نام"کادیلا " یا همان ال ۹۰ ایرانی رونمایی کرد.

در روز گذشته، مجلس شورای اسلامی رسماً اعلام کرد که وصول استیضاح وزیر صمت را تصویب کرده است. در همین حال، رضا فاطمی امین با حضور در یکی از شرکت‌های تابعه گروه صنعتی سایپا، خودروی جدید این شرکت به نام "کادیلا" یا همان ال ۹۰ ایرانی را معرفی کرد. این خودرو، که از سوی پارس خودرو تولید خواهد شد، در واقع محصول پروژه P۹۰ است که چندین سال پیش در شرکت سایپا آغاز شده بود و هم‌اکنون به مرحله تولید رسیده است.

 

ال 90 جدید

 

سال 1386 اولین خودروی ال90 که بعدها به «رنو تندر90» تغییر نام یافت، در ایران عرضه شد. از همان ابتدا قرار بود ال90 یک خودروی اقتصادی باشد تا جایگزین خودروهایی شود که بازار را به تسخیر خود درآورده بودند. هدفی که خیلی زود شکست خورد و این خودرو به یک خودروی میان‌رده تبدیل شد. در سال 1398 پس از اجرای تحریم‌ ها علیه کشورمان و با خروج رنو از کشور، پروژه ال۹۰ هم به دلیل این‌ که موتور و بخش زیادی از قطعات آن داخلی‌سازی نشده بود، متوقف شد. پس از توقف تولید آن خودروسازها تصمیم گرفتند ال90 را ایرانی کنند و سرانجام دیروز از نمونه ایرانی آن یعنی سایپا کادیلا یا پی90 رونمایی شد. در این گزارش به نکاتی درباره این خودرو می‌پردازیم.

 

ال ۹۰ چه بود؟

 

ال 90 جدید

 

تندر90 شاید یکی از بدقیافه ترین خودروهای ایرانی است که هرکسی آن را دارد از قیافه‌اش ناراضی است! خودروی ال90 یا رنو تندر90 ابتدا در کشور رومانی به عنوان یک خودروی اقتصادی و مقرون به‌صرفه تولید می‌شد. «داچیا لوگان» خانواده‌ای از خودروهایی است که به طور مشترک توسط شرکت فرانسوی رنو و زیرمجموعه رومانیایی آن داچیا از سال ۲۰۰۴ تولید و به بازار عرضه شد. این خودرو در سال 1386 به طور رسمی وارد بازار ایران شد و تولیدکنندگان ایرانی مطابق با سلایق ایرانی به فکر اعمال تغییرات چشمگیری در آن افتادند؛ از جمله قراردادن یک موتور قوی، برقی کردن شیشه‌های جلو و عقب، قراردادن 2 ایربگ برای سرنشینان جلو و استفاده از ترمز‌های ABS. به دلیل جادار بودن صندوق عقب ال90 که حدود 510 لیتر گنجایش دارد، این خودرو را ماشین خانوادگی نامیدند. از آن‌جا که هدف از طراحی ال90 جادار بودن آن بود و خیلی روی ظاهر داخلی و خارجی آن تمرکز نشده بود، به همین دلیل از نظر قیافه حرفی برای گفتن نداشت.

 

تولید پی۹۰ کلید خورد

 

ال 90 جدید

 

پروژه داخلی‌سازی ال۹۰ در گروه سایپا پس از مدت نسبتا طولانی، سرانجام در قالب پروژه‌ای به نام پی90 یا سایپا کادیلا، معرفی شد. این پروژه یک تفاوت بزرگ با دیگر تغییرات ایجاد‌شده روی خودروها در ایران دارد و آن هم تغییر برند محصول مادر یعنی رنو و تبدیل آن به سایپاست و به دلیل این که شرکت رنو اجازه نداده بود قطعات مهم ال۹۰ داخلی‌سازی شود، برای ساخت تمام قطعات زمان زیادی صرف شده، بعضی از قطعات مهندسی معکوس شدند و بسیاری از قطعات آن هم جدید هستند. موتور، گیربکس و اکسل به طور کامل تغییر کرده و قوای محرکه پی۹۰ شباهتی به ال۹۰ ندارد. نسخه اولیه پی90 با گیربکس دستی است و براساس گفته مدیران تا پایان سال ۱۴۰۲ این محصول به بازار عرضه خواهد شد. قرار است بعد از تولید، دیگر خودروسازها هم وارد بازار تولید پی90 شوند و در واریانت‌های هاچ‌بک، سدان، وانت و... تولید آن ادامه یابد.

 

مشخصات فنی پی۹۰

 

ال 90 جدید

 

محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا می‌گوید: با پلتفرم  ال‌90 (لوگان) سه خودر‌وی تندر90، ساندرو و ساندرو استپ‌وی ساخته شده است و پروژه پی90 در حقیقت نسخه‌ای بومی‌سازی شده از این محصولات است. موتوری که روی این خودرو عرضه می شود بر پایه همان موتور K4M ال90 ساخته شده ولی بازده تولیدی آن کمی بیشتر خواهد بود‌ و به پیشرانه ME16 مجهز شده است. در این موتور 6/1 لیتری، چهار سیلندر 16 سوپاپ می‌تواند حداکثر 110 اسب‌بخار قدرت و 147 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این موتور سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ‌ها را نیز دارد و قدرتش از طریق جعبه دنده 5 سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. قبلا اعلام شده بود که تندر90 ایرانی با موتور شاهین به بازار می‌آید اما اطلاعات جدید نشان می‌دهند که این محصول متفاوت‌ خواهد بود.

 

مشخصات ظاهری پی۹۰

 

ال 90 جدید

 

در این خودرو همانند هر فیس لیفت(بازسازی) دیگری، دماغه یا پوزه آن شامل مجموعه سپر، جلوپنجره، چراغ‌ها، در موتور و گلگیرها به طور کامل بازطراحی شده است، اما نیمه میانی بدنه خودرو یعنی کابین، در‌ها، خط سقف و شیشه‌های جلو و عقب و جانبی، مشابه ال۹۰ هستند. ضمن این که سپر و چراغ‌های عقب و در صندوق عقب هم تغییرات کاملی داشته  و به طور کامل بازطراحی شده‌اند. به عبارت دیگر طراحان خیلی سعی کرده‌اند چهره‌ای مدرن و به‌روز به این پیرمرد بدهند و تا حد امکان حس و حال «ال نودی» را به «پی نودی» تغییر دهند. اما در نگاه اول از روبه‌رو پی90 را یک کپی از دنا می‌بینیم. در بخش عقب چراغ‌های بزرگ با سبک طراحی این خودرو هماهنگ نیستند و از نکات منفی این بخش می‌توان به کشیدگی چراغ‌ها به دو طرف بدنه، نصب نشان تجاری سایپا در وسط صندوق و پلاستیک سیاه در سپر اشاره کرد. 

 

نظر کاربران چیست؟ 

حامد: این ال۹۰ ایرانی سایپا حتی از ال۹۰ رنو هم ال۹۰تره. یعنی الان کسایی که ال۹۰ قدیمی دارن یه چیزی پیدا کردن که از ماشین خودشون زشت‌تر باشه.

میم مثل ما: عکس بالایی خودروی جدید ساپیا به اسم "کادیلا" یا "ال 90 ایرانی" هست که امروز رونمایی شد،

عکس پایینی هم "دنا" هست! حتی به خودشون زحمت ندادن قالب بدنه جدید طراحی کنن!

 

ال 90 جدید

 

سیاوش: اگر ال 90 ایرانی داشتید و خدای ناکرده تصادف کردید، ممکنه کیسه صفرا به کمکتون بیاد ولی کیسه‌ی هوا نه.

کوروش: کاش یه روز فاتحه خودروی داخلی رو بخونن یه عمر خودروی داخلی فاتحه مارو خوند یه بار هم ما!


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/399kve