شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1402/06/08 16:10
فواید یوگا | ورزش یوگا
کد خبر: 123309

تاثیر ورزش یوگا بر جسم و روح | یوگا را دست کم نگیرید

یوگا یکی از انواع ورزش ها می باشد. ورزش یوگا قدمت 7 هزار ساله دارد. این روز ها یوگا طرفدارزیادی پیدا کرده است. تاثیر یوگا بر جسم و روح مشخص شده است. در یوگا تمرینات جسمی، تمرکزی، تنفس عمیق و رها سازیِ ذهن تمرین می‌شود تا افراد به آرامش و مراقبه دست پیدا کنند.یوگا به‌عنوان یک مکتب فلسفی اهداف معنوی و عرفانی زیادی دارد و یکی از اصلی‌ترین اهداف آن، اتحاد روح انسان با روح الهی بود.این ورزش مزایای زیادی دارد که در ادامه به خلاصه ای از فواید می پردازیم. 

یوگا

فواید یوگا برای بدن

 بهبود بیماری

بسیاری از افراد برای بهبود کیفیت زندگی خود از یوگا به عنوان یک درمان مکمل در کنار درمان‌های متداول پزشکی استفاده می‌کنند. برخی شواهد نشان می‌دهد که این ورزش می‌تواند کیفیت زندگی افراد با شرایط زیر را بهبود بخشد:

جلو گیری از سرطان پروستات

طبق تحقیقات، شرکت در یک کلاس یوگا دو بار در هفته در طول درمان سرطان پروستات، خستگی را کاهش می‌دهد و عملکرد جنسی و مجاری ادراری را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد.

جلو گیری از سکته مغزی

ورزش یوگا می‌تواند تعادل و عملکرد حرکتی بعد از سکته مغزی را بهبود بخشد، حتی اگر فرد پس از مدت طولانی از سکته مغزی شروع به تمرین کند.

روماتیسم مفصلی

شرکت در دوره‌های ورزش یوگا می‌تواند علائم و دردهای جسمی و روانی در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید بهبود بخشد و همچنین التهاب را کاهش دهد. تحقیقات اولیه برای نقش یوگا در بهبود کیفیت زندگی در بسیاری از شرایط امیدوار کننده است. با این حال، اگر شما در دوره درمان بیماری خاصی هستید، بهتر است پیش از شروع ورزش، با پزشکتان مشورت کنید.

 انعطاف پذیری و تعادل

بعضی افراد فقط با هدف انعطاف‌ پذیری بدن سراغ این ورزش می‌آیند. چون انعطاف‌پذیری، یکی از اولین و بارزترین فواید یوگاست. احتمالا در جلسه اول قادر به لمس انگشتان پاهایتان نخواهید بود؛ اما ناامید نشوید، جلسه به جلسه پیشرفت چشمگیری خواهید داشت.

آساناها اغلب تمرینات آرام، تمرکزی و به‌خصوص کششی هستند. چنین تمریناتی اگر به طور منظم ادامه داشته باشد، انعطاف‌پذیریِ عضلات و دامنه حرکتی مفاصل را تا حد زیادی بهبود می‌بخشند. فقط روزی بیست دقیقه تمرینات ورزش یوگا برای افراد شرکت‌کننده در پژوهش ژورنال NCBI کافی بود تا پس از ۳ ماه تغییرات قابل توجهی در انعطاف‌پذیری و همچنین تعادلشان مشاهده شود. جالب این که افراد حاضر در این پژوهش افراد مسن بودند. چنین تاثیراتی به خصوص برای افراد مسن بسیار مهم‌تر و ضروری‌تر است.

 سلامت قلب

از دیگر فواید ورزش یبه بهبود سلامت قلب کمک خواهد کرد؛ شاید این پرسش پیش بیاید که چگونه چنین چیزی امکان پذیر است؟ انجام ورزش یوگا، استرس را کاهش داده و با پایین آوردن فشار خون، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کم می‌کند؛ بنابراین اگر می‌خواهید قلبی سالم داشته و به بیماری‌های قلبی و عروقی دچار نشوید، باید در هفته، حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش کنید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3gpldn