سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 30 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1402/06/08 07:57
پلو | شیرین پلو
کد خبر: 123262

شیرینی امروزتان را با شیرین پلو رقم بزنید | طرز تهیه شیرین پلو آذری

شیرین پلو یک غذای خوشمزه آذری است که معمولاً با مرغ درست می‌شود. برای تهیه شیرین پلو به پوست پرتقال، خلال پسته، بادام و زعفران برای تزیین نیاز داریم.

شیرین پلو یکی از پلو های خوشمزه است که در کشور جمهوری آذربایجان به عنوان یک غذای ملی شناخته می شود و در مهمانی‌ها و جشن ها این غذای رنگارنگ و زیبا را می‌پزند. شیرین پلو در ایران نیز بسیار طرفدار دارد. معمولا شیرین پلو را با مرغ برای ناهار درست می‌کنند، اما در بعضی از مناطق نیز شیرین پلو را با گوشت نیز درست می‌کنند.شیرین پی

مواد لازم برای تهیه شیرین پلو 

مرغ ۲ عدد سینه

برنج ۳ پیمانه

خلال پوست پرتقال ۵۰ گرم

خلال بادام ۵۰ گرم

خلال پسته ۵۰ گرم

هل پودر شده ۱ قاشق چای خوری

پیاز ۱ عدد

کره ۱۰۰ گرم

شکر ۱ قاشق سوپ خوری

روغن مایع به اندازه لازم

زعفران آب کرده ۱ قاشق غذا خوری

نمک و زردچوبه به اندازه لازم

مراحل طرز تهیه شیرین پلو

شیرین پلو

مرحله اول : آماده کردن پیاز

در مرحله اول ابتدا یک قابلمه مناسب را انتخاب کنید و درون آن چند پیمانه آب بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت بالا قرار دهید تا به جوش بیاید. سپس پیاز را پوست بگیرید و بشویید و آن را به وسیله یک چاقوی تیز به چهار قسمت تقسیم کنید و در داخل قابلمه آب جوش بگذارید. و سپس مقداری زردچوبه به قابلمه اضافه کنید تا رنگ بگیرد.

مرحله دوم : شستن  پختن سینه مرغ

سینه های مرغ را پاک کنید و بشویید. سپس آن ها را درون قابلمه بگذارید و در قابلمه را بگذارید و همچنین حرارت اجاق گاز را ملایم کنید و حدود یک ساعت به آن وقت دهید تا سینه مرغ به طور کامل پخته شود.

مرحله سوم : تفت دادن مرغ آب پز شده

بعد از پخته شدن سینه مرغ آن ها را از قابلمه بیرون بیاورید و درون یک آبکش بگذارید تا سرد شود. در هنگام سرد شدن سینه مرغ یک تابه مناسب را انتخاب کنید و درون آن مقداری روغن بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید. بعد از داغ شدن روغن، سینه ها را در داخل تابه بگذارید تا تفت بخورند و رنگ آن ها طلایی شود.

مرحله چهارم : گرفتن روغن اضافی مرغ

بعد از طلایی شدن سینه مرغ آن را از تابه خارج کنید و برای روغن اضافی آن ها را بگیرید، آن ها را درون یک حوله کاغذی یا صافی قرار دهید. بعد از خارج شدن روغن اضافی از مرغ، آن ها را بر روی تخته آشپزخانه بگذارید و به قطعات کوچک تقسیم کنید.

مرحله پنجم : طعم دار کردن مرغ با زعفران و شکر

نصفی از مواد طعم دهنده مانند هل، زعفران و شکر را در یک کاسه مناسب بریزید و مرغ ها را به آن اضافه کنید و کاملاً هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. سپس کاسه را کنار بگذارید.

مرحله ششم : شستن و جوشاندن برنج

یک قابلمه مناسب را برای درست کردن پلو انتخاب کنید. درون قابلمه چند پیمانه آب به همراه مقداری نمک و روغن بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا آب به جوش بیاید. سپس برنج را پس از پاک کردن و شستن به قابلمه اضافه کنید و برنج را با یک ملاقه هم بزنید.

مرحله هفتم : آبکش کردن برنج

حدود ده دقیقه صبر کنید تا مقداری برنج نرم شود. سپس برنج را امتحان کنید. در صورت نرم بودن اطراف دانه های برنج و سفت بودن مغز برنج، نوبت آبکشی آن فرا رسیده است. برنج را با آب سرد آبکشی کنید.

مرحله هشتم : گذاشتن ته دیگ سیب زمینی

سپس قابلمه را با آب خالی بشویید و بر ر وی اجاق گاز بگذارید تا آب آن خارج و تخلیه شود. سپس به کف قابلمه مقداری روغن اضافه کنید. و در صورت تمایل می توانید از ته دیگ نان یا ته دیگ سیب زمینی قرار دهید (سیب زمینی ها را پوست بگیرید و بشویید و به صورت حلقه حلقه قاچ کنید و در ته قابلمه قرار دهید).

مرحله نهم : ریختن برنج و مرغ بصورت لایه‌لایه

سپس یک کفگیر برنج را به صورت یک لایه روی ته دیگ بریزید و لایه بعدی را از مخلوطی از مرغ طعم داده شده با هل و زعفران را اضافه کنید. سپس به همین صورت کل مواد را به صورت لایه لایه به قابلمه اضافه کنید. دقت کنید که لایه آخر باید برنج باشد. کره را به همراه چند قاشق غذا خوری روغن را به همراه باقی مانده زعفران آب کرده  به قابلمه اضافه کنید و در قابلمه را بگذارید. ابتدا حرارت را زیاد کنید تا بخار در قابلمه بپیچد، سپس حرارت را کم کنید تا برنج به آرامی پخته شود.

مرحله دهم : تفت دادن خلال بادام و پسته

بهتر است از قبل خلال بادام و خلال پسته را برای نرم شدن و خوش عطر شدن، در گلاب خیس کنید. خلال بادام و پسته را آبکشی کنید. سپس یک تابه را انتخاب کنید و مقداری کره یا روغن به آن اضافه کنید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود. سپس خلال پسته و بادام را به آن اضافه کنید و تفت دهید. مواظب باشید که خلال بادام و پسته نسوزند.

مرحله یازدهم : آماده کردن خلال پرتقال

برای از بین بردن تلخی خلال پرتقال آن ها را چندین با در آب بریزید و سپس آب آن ها را خالی کنید. سپس آن ها را در آب جوش بریزید و بگذارید ۲ دقیقه بجوشد. و سپس آب جوش را خالی کنید و در نهایت ۳ قاشق غذا خوری شکر را به همراه کمی زعفران آب کرده به آن اضافه کنید و بگذارید تا آب آن کمی بجوشد. و در نهایت خلال های پرتقال را از آب جدا کنید.

مرحله آخر : سرو و تزئین شیرین پلو

بعد از آماده شدن شیرین پلو آن را به خوبی هم بزنید و سپس در یک ظرف یا دیس زیبا بکشد و به همراه خلال بادام، خلال پسته و خلال پوست پرتقال تزیین کنید.

شیرین پلو


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3na5mv