پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403 - 09 May 2024
تاریخ انتشار: 1401/09/30 06:25
پرویز پرستویی | پرویز پرستویی بازیگر | پرویز پرستویی در اینستاگرام
کد خبر: 11865

آهنگ شادی که پرویز پرستویی در اینستاگرام منتشر کرد | حمومی آی حمومی گوشواره هامو بردن!+ فیلم

پرویز پرستویی با انتشار فیلم و عکسی در استوری اینستگرام سالگرد در گذشت این مرحوم را تسلیت گفت.

پرویز پرستوی بازیگر مطرح سینمای ایران است.پرویز پرستویی  فعالیت خود را از سال 1348 با پیوستن به گروه بهرام بضایی آاغاز کرد.پرویز پرستویی نخستین بار در تئاتر با بازی در ماجرای یک محله و فعالیت هنریش را از همان سال با اجرای نمایش در کانون فکری کودکان و نو جوانان آغاز کرد.پرویز پرستویی یکی از بازیگران فعال در فضای مجازی است خیلی دیده شده پرویز پرستویی با انتشار عکس و فیلم به انتقاد از سایرین بپردازد.او اینبار عکس و فیلمی از مرتضی احمدی منتشر کرده و سالگرد درگذشتش را تسلیت گفته و یادش را گرامی داشته است.

مرتضی احمدی

از ماندگارترین آثار مرتضی احمدی می‌توان به کار صدایی (نوعی دوبله) وی در مجموعه پینوکیو اشاره کرد که در آن در نقش «روباه مکار» به خواندن متن می‌پرداخت.

این مجموعه از محصولات شرکت «چهل و هشت داستان» است که در اواخر دوران شاه و اوایل انقلاب به تولید محصولات فرهنگی برای کودکان ایرانی می‌پرداخت. دیگر اعضای این گروه عبارت بودند از ناهید امیریان در نقش «جینا»، نادره سالارپور در نقش پینوکیو و کنعان کیانی در نقش «گربه نره». ویژگی اصلی این اجرا از داستان پینوکیو، ادغام آن با سازوضرب ایرانی و ترانه‌های سبک روحوضی است که به این داستان خارجی حال و هوای کاملاً ایرانی می‌دهد؛ تا آنجا که قسمتی ویژه، جدااز خط سیراصلی قصه، برای نوروز و سفره هفت سین تهیه می‌شد و در آن قسمت شخصیت‌های داستان (پینوکیو، جینا، آقا روباهه و گربه نَره) به شمردن سین‌های، هفت‌سین و خواندن آواز جوجه خروس می‌پردازند! شایان ذکر و گفتنیست که همین گروه چهار نفره کار دوبله کارتون ژاپنی این داستان را نیز بر عهده داشتند که بالطبع شرایط زبان و فرهنگ ژاپنی، در آن کارتون، جایی برای اضافه کردن ِقطعات روحوضی، ساز و آواز ایرانی و یا تیکه کلام‌های فرهنگ فارسی از قبیل شمردن هفت سین و غیره را میسر نمی‌نمود.

مرتضی احمدی در ۱۳۳۲ برای اولین بار در سینما بازی کرد، در فیلمی به نام «ماجرای زندگی» به کارگردانی «نصرت‌الله محتشم». از فیلم‌های دیگر او می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

ستاره‌ها ۳: ستاره بود

مینا و غنچه

سرحد

کلاه‌قرمزی و پسرخاله

عروسی خون

حالا چه شود!

تحفه هند

بلندی‌های صفر

ناصرالدین‌شاه آکتور سینما

یکبار برای همیشه

ماجرای زندگی

«مرتضی احمدی» بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون در ۹۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3qmlp2