شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1402/05/28 13:53
کد خبر: 121847

طرح فروش یکپارچه خودرو برای مرحله سوم | خریداران خودرو گوش به زنگ باشید

مرحله سوم سامانه یکپارچه براساس ظرفیت جذب‌نشده خودروسازان برگزار خواهد شد. درواقع خودروهایی که مشتریان از تحویل آن‌ها انصراف داده‌اند، در مرحله سوم به متقاضیان جامانده مرحله دوم اختصاص خواهد یافت.

طرح فروش یکپارچه خودرو برای مرحله سوم اعلام شد. مرحله سوم سامانه یکپارچه خودرو براساس ظرفیت جذب‌نشده خودروسازان برگزار خواهد شد. در واقع خودروهایی که مشتریان از تحویل آن‌ها انصراف داده‌اند، در مرحله سوم به متقاضیان خودرو جامانده مرحله دوم اختصاص خواهد یافت.

طرح فروش یکپارچه خودرو برای مرحله سوم


طرح فروش یکپارچه خودرو برای مرحله سوم تمدید شده است. سوال اصلی اما این است که در شرایطی که به برگزاری مراحل اول و دوم این طرح نمی‌توان نمره قبولی کامل داد، چطور قرار است دور سوم هم برگزار شود!
«مهدی تقدسی»، مدیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو با تایید زمانبندی اعلامی جهت انجام فرآیند مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها، اعلام داشت: «از 20 تا 29 اردیبهشت‌ماه متقاضیان می‌توانند برای تعریف حساب وکالتی «به نام سازمان حمایت»، واریز وجه 100 میلیون تومان و مسدود کردن آن در حساب مذکور اقدام کنند؛ پس از پایش اطلاعات و ارسال اطلاعات متقاضیان از بانک‌ها به سامانه، از 3 تا 10 خردادماه، ثبت‌نام آغاز خواهد شد.»

احتمال بازگشت ایرانخودرو در طرح فروش یکپارچه خودرو برای مرحله سوم
تقدسی در ادامه اضافه کرد: «متقاضیان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده باید توجه داشته باشند که همچون دو طرح دیگر (عادی و طرح حمایت از قانون جوانی جمعیت ویژه مادران) باید برای تعریف حساب وکالتی به‌ نام سازمان حمایت و مسدود کردن وجه 100 میلیون تومان اقدام کنند.»
مدیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو درباره تنها تفاوت مرحله اول فروش یکپارچه خودرو با مرحله دوم اظهار داشت: «تنها تفاوت این مرحله از فروش خودرو با مرحله نخست، این است که طرح جایگزینی خودروهای فرسوده هم اضافه شده است و همچنین متقاضیان از همان ابتدا می‌توانند پنج اولویت خودرویی خود را تعیین کنند.»
تقدسی در پایان ضمن اشاره به تداوم روند فروش یکپارچه خودروها از فروش یکپارچه خودرو برای مرحله سوم خبر داد: «طرح فروش یکپارچه خودرو ختم به این دو مرحله نخواهد شد، اما اینکه  فرآیند مرحله سوم دقیقا چه زمانی باشد، هنوز مشخص نیست و قطعا پس از اتمام مرحله دوم، برای مرحله سوم و اجرای آن برنامه‌ریزی صورت خواهد گرفت.»

طبیعتا با توجه به چالش‌های برگزاری مرحله دوم از جمله غیبت ایرانخودرو که مورد انتقاد بسیاری از متقاضیان قرار گرفته، از حالا بسیاری مشتاق برگزاری مرحله سوم فروش یکپارچه خودرو با حضور شرکت ایران‌خودرو هستند.
درحالی‌که اعلام نتایج مرحله دوم سامانه یکپارچه عرضه خودرو با انتقادات بسیاری همراه شده است، مدیر این سامانه از برگزاری مرحله سوم آن در شهریورماه خبر داد. بنابر اظهارات «مهدی تقدسی»، مرحله سوم این سامانه در شهریورماه برگزار می‌شود. البته خودروهای عرضه‌شده در این مرحله به 3 درصد متقاضیان جامانده از مرحله دوم اختصاص دارند. به این گروه از متقاضیان در مرحله دوم سامانه جامع عرضه خودرو هیچ‌گونه خودرویی اختصاص داده نشده بود.

مرحله سوم سامانه یکپارچه براساس ظرفیت جذب‌نشده خودروسازان برگزار خواهد شد. درواقع خودروهایی که مشتریان از تحویل آن‌ها انصراف داده‌اند، در مرحله سوم به متقاضیان جامانده مرحله دوم اختصاص خواهد یافت. بنابراین عرضه خودرو تا سال 1403 در عمل پایان یافته است، مگر آنکه مشتریان از خرید خودرو منصرف شوند و نوبت تحویل خودرو آن‌ها آزاد شود.

علاوه بر مرحله سوم سامانه یکپارچه تقدسی از برگزاری طرح جایگزینی مرحله دوم طی هفته‌های آتی خبر داد. همچنین اگر ظرفیت خودروسازان در شهریورماه 1402 خالی شده باشد، امکان انتخاب خودرو جایگزین برای مشتریان وجود خواهد داشت. ضمن اینکه لیست خودروهای تکمیلی نیز در هفته پیش رو اعلام خواهد شد.

طی دو مرحله اول و دوم سامانه یکپارچه، بیش از دو میلیون نفر برای خرید خودرو ثبت‌نام کرده‌اند. بااین‌حال سامانه یکپارچه نتوانست انتظارات مشتریان را برآورده کند. موعد تحویل بسیاری از خودروها به سال 1403 موکول شد؛ خودروهایی که تا پیش از این با روش قرعه‌کشی یا بدون قرعه‌کشی به‌راحتی فروخته می‌شدند.

بنابراین اصرار بر ادامه راه سامانه جامع عرضه خودرو باعث خواهد شد تا بازهم دست مصرف‌کنندگان واقعی از خودرو دور بماند. تمرکز بر فروش خودرو از طریق این سامانه و قیمت‌های دستوری شورای رقابت با مخالفت‌ برخی خودروسازان نیز همراه بوده است. بنابراین با وجود مخالفت هم‌زمان مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، مسیر این سامانه ادامه دارد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3zv68n