دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 06 May 2024
تاریخ انتشار: 1402/05/31 05:35
قیمت دلار | پیش بینی قیمت دلار
کد خبر: 122279

پیش بینی قیمت دلار در روز های آینده | خریدارن دلار این پیش بینی جدی بگیرن

روز قبل دلار در بازار آزاد مانند ۲ روز پیش با کاهش قیمت روبرو شد، بطوری که دلار در بازار آزاد که ۲ روز پیش تا ۴۸,۸۰۰ (چهل و هشت هزار و هشتصد ) تومان رسیده بود، امروز - سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ مصادف با ۲۲ آگوست ۲۰۲۳ - با کاهش ۰.۵۱ درصدی به ۴۸,۵۵۰ (چهل و هشت هزار و پانصد و پنجاه ) تومان رسید.

 قیمت دلار در بازار آزاد در بازار روز قبل نسبت به ۲ روز پیش، با ۲۵۰ تومان کاهش، ۴۸,۵۵۰ تومان نرخ گذاری شد.

قیمت دلار در صرافی ملی، امروز به ۴۱,۳۰۹ تومان رسید که نسبت به ۳ روز پیش، کاهش ۰.۰۱ درصدی داشته است.

قیمت دلار در بازار متشکل در بازار ۱۸۲ روز پیش نسبت به ۱۸۳ روز پیش، با ۳۲۱۱ تومان کاهش، ۴۱,۵۴۹ تومان نرخ گذاری شد.

قیمت دلار در سامانه سنا در بازار ۱۸۳ روز پیش نسبت به ۱۸۴ روز پیش، با ۰ تومان بدون تغییر، ۳۰,۴۱۶ تومان نرخ گذاری شد.

قیمت دلار کانادا، امروز به ۳۵,۹۵۱ تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، کاهش ۰.۱۸ درصدی داشته است.قیمت دلار

نظام ارزی شناور

سیستم‌های ارزی شناور به سیستمی اطلاق می‌شود، که در آن نرخ ارز آزادانه توسط بازار تعیین می‌شود و دولت در بازار پول و ارز برای رسیدن به نرخ ارز خاصی دخالت نمی‌کند. سیستم‌های ارزی شناور به دو دسته شناور مدیریت شده و شناور مطلق تقسیم می‌شوند. در  سیستم شناور مدیریت شده در برخی موارد دولت برای تنظیم بازار دخالت‌های محدودی اعمال می‌کند، اما در  شناور مطلق قیمت‌ها در بازار مشخص می‌شود. از زمانی که نظام پولی شناور در سطح بین‌المللی استقرار یافته نرخ تبدیل ارز‌ها ممکن است هر لحظه تغییر کند و برای طرفین معاملات تجاری سود یا زیان به بار بیاورد.

عملیات بازار ارز

بازار ارز دو عمل اصلی انجام می‌دهد؛ اولی تبدیل پول‌ کشورها به یکدیگر است و دیگری فراهم نمودن امکانی برای مواجهه با ریسک مربوط به تغییرات ارزش پول کشورها است. 

نظریه‌های تعیین نرخ ارز

برای تعیین نرخ ارز نظریه‌های متفاوتی مطرح است، نظریه‌های سنتی بیشتر به تغییرات نرخ ارز در بلند مدت می‌پردازند و نظریه‌های جدیدتر به بالا و پایین شدن نرخ ارز در کوتاه مدت توجه دارند. 

وقتی میزان صادرات یک کشور با واردات آن برابری داشته باشد نرخ تعادلی ارز برقرار می شود. در ایران نرخ ارز در اثر علل مخصوص به خود افزایش می یابد. این عوامل در دو گروه علل خارجی و علل داخلی دسته بندی می شوند. علل خارجی به روابط اقتصادی و سیاسی بین ایران و کشورهای دیگر بستگی دارد و علل داخلی به عرضه و تقاضای ارز، حجم نقدینگی، قدرت خرید ریال و نرخ تورم وابسته است. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4dz57p