شنبه 22 اردیبهشت 1403 - 11 May 2024
تاریخ انتشار: 1401/07/04 05:49
حمل ونقل عمومی شهر تهران/ تامین حمل ونقل عمومی
کد خبر: 9594

اضافه شدن اتوبوس‌های نو به ناوگان حمل ونقل پایتخت

کمبود اتوبوس‌های پایتخت از دغدغه مردم تهران است. دغدغه‌ای که رفع آن در اولویت کاری مدیریت شهری جدید قرار گرفته و شهردار پایتخت می‌گوید؛ تعداد اتوبوس ها 150 درصد افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از ورود اتوبوس های تازه نفس جدید و اورهال شده به ناوگان حمل ونقل عمومی تهران خبر داد.

بهرام نکاحی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد ورود اتوبوس‌های تازه نفس به ناوگان حمل ونقل عمومی شهر تهران گفت: معمولا در شش ماهه دوم سال و با آغاز سال تحصیلی شاهد افزایش اقبال عمومی به استفاده از اتوبوس  وحمل و نقل عمومی هستیم، به همین دلیل ۵۵۰ دستگاه اتوبوس که به علت نیاز به تعمیرات اساسی و تخصصی از رده فعالیت خارج شده بودند، بعد از اورهال برای مهرماه آماده شدند  و به ظرفیت فعال ناوگان اتوبوسرانی اضافه شدند.

وی افزود: اتوبوسی که در سطح یک، اورهال شود تا ۵ سال توان ارائه خدمات مطلوب را دارد و هم زمان نیز با اورهال اتوبوس‌ها، نوسازی را پیگیری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه علاوه بر این در بحث تامین اتوبوس بیش از ۱۰۰ اتوبوس و مینی بوس نو که مربوط به قرار داد شهرداری تهران با ایران خودرو دیزل است آماده تحویل شده، افزود: این تعداد شامل ۵۳ دستگاه اتوبوس و ۵۰ دستگاه مینی بوس است.

 

نکاحی با بیان اینکه در نظر داریم براساس برنامه ریزی های صورت گرفته در حوزه اورهال، تا پایان امسال، ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس ملکی و شرکتی را اورهال کنیم، در ادامه به هزینه اورهال این اتوبوس‌ها اشاره کرد و گفت: اورهال اتوبوس‌ها به سطح بازسازی مربوط می‌شود؛ بگونه‌ای که ما در حوزه تعمیرگاهی، اتوبوس‌ها را در سه سطح تقسیم بندی می‌کنیم و براین اساس سطح یک تعمیرات پرهزینه ترین است که حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان هزینه اورهال هر اتوبوس است، سطح دو برای تعمیرات اتوبوس‌ها حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان را در بر می گیرد و در سطح سوم تعمیرات اتوبوس ها نیز که پایین ترین سطح است، هزینه بازسازی هر اتوبوس ۵۰۰ میلیون تومان است و این در حالی است که قیمت خرید یک اتوبوس نو، ۵ تا ۸ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

 

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در مورد چرایی کند بودن پروسه نوسازی اتوبوس‌ها ادامه داد: ما در این حوزه دو چالش داریم، یکی از آنها به توان خودروساز داخلی مربوط می شود؛ چراکه خودروساز داخلی ظرفیت تامین ندارد و در این ۱۲ سالی که عملا خرید اتوبوس تعطیل شده بود تولید آن نیز متوقف شده بود و همچنین اتوبوس عمدتا ثبت سفارش می شود و بعد از ثبت سفارش ۶ ماه زمان لازم است تا اتوبوس تولید و تحویل شود و  این دو چالش در حالی است که تمام  ناوگان شرکتهای اتوبوسرانی کشور دچار فرسودگی و کمبود هستند.

 ایجاد کارخانه نوآوری اتوبوسرانی

اتوبوس

 

نکاحی با تأکید براینکه ناوگان امروز اتوبوسرانی نیازمند توجه و بازنگری در سطح کلان است، گفت: توجه به ناوگان اتوبوسرانی و جایگاه آن می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی شهروندان در کلانشهرها کمک کند. نتیجه بی مهری به اتوبوسرانی، نارضایتی عمومی و بی مهری به مردم است.

وی در ادامه عنوان کرد: مردم به عنوان ذی نفعان در مثلث اتوبوسرانی، خودروسازان و مصرف کننده هستند. در این دوره جدید اتوبوسرانی اقداماتی نظیر ایجاد کارخانه نوآوری اتوبوسرانی پایتخت ایران در دستورکار امسال قرار دارد؛ همگی باید در جهت رضایت مردم گام برداریم.

برخی از مخاطبان با پیوستن به کمپینی با عنوان «رسیدگی به شلوغی BRT» درخواست پیگیری این موضوع را از مدیران شهری داشته‌اند آنها اعلام کردند؛ عدم تطابق میزان جمعیت با تعداد اتوبوس‌های موجود در ناوگان باعث ایجاد ازدحام و شلوغی، مخصوصا در قسمت بانوان می‌شود و این امر باعث ایجاد تشنج بین افراد و بعضا مواردی هم به فحاشی و درگیری فیزیکی می‌شود. اگر این امکان فراهم شود تا با آمارگیری به صورت اینترنتی از افراد به این صورت که ایستگاه ورودی ، خروجی و همچنین ساعت ورود به ایستگاه را مشخص کنند، می توان تخمینی از آمار به دست آورد و متناسب با آن منابع تخصیص داد. لطفا به این موضوع رسیدگی کنید.

مدیران شهری می‌گویند بخشی از اقدامات محقق شده و بخشی هم در دستور کار است و بزودی تحولات خوبی را در ناوگان حمل و نقل عمومی شاهد خواهیم بود و حالا باید منتظر ماند و دید تهران در حوزه اتوبوسرانی چگونه از خواب 4 ساله شورای پنجمی ها بیدار می‌شود؟

 

از نظر تأمین اتوبوس به کفایت می‌رسیم

 

2اتوبوس

 

 معاون شهردار تهران  گفت:  در حال حاضر فشار بر روی ناوگان حمل و نقل عمومی بسیار زیاد است، تراکم جمعیت، طولانی سرفاصله حرکت اتوبوس‌ها و فرسودگی ناوگان دست به دست هم داده و ما درصددیم با برنامه‌ریزی‌ها وضعیت را هر چه بهتر بهبودی بخشیم و ان‌شاءالله با اقدامات انجام شده از نظر تأمین اتوبوس به کفایت می‌رسیم.برای بهبود وضعیت اتوبوسرانی نیاز به چند اقدام بوده یکی اورهال اتوبوس‌ها و دیگر خرید اتوبوس‌های جدید که هر دو مورد در دستور کار قرار گرفت.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4yr9y3