یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403 - 05 May 2024
تاریخ انتشار: 1402/06/04 15:04
خورشت فسنجان
کد خبر: 122922

نکات خورشت فسنجان حرفه‌ای | ساده‌ترین روش پخت خورش فسنجان

فسنجان جزو دسته غذاهایی است که پخت آن مهارت زیادی می‌خواهد و به همین دلیل تعداد افرادی که این خورش را خوشمزه درست می‌کنند بسیار کم هستند. در ادامه شما را با چند مورد از نکات خورش فسنجان که رعایت آنها باعث ایجاد طعم لذیذ و خوشمزه می‌شود را آشنا می‌کنیم.

خورشت فسنجان یکی از غذاهای سنتی و اصیل ایرانی است. خورشت فسنجان در شهرهای مختلف کشور با طعم‌های متفاوت ترش، شیرین و ملس پخته می‌شود. شاید در نگاه اول، تهیه یک خورشت فسنجان ملس و خوشمزه مجلسی ساده به نظر برسد اما برای اینکه به خوبی خورشت فسنجان روغن بیندازد و طعم لذیذی داشته باشد باید فوت و فن‌ها و نکاتی را رعایت کنید. ما در این مطلب قصد داریم شما با چند مورد از نکات خورشت فسنجان خوشمزه مجلسی آشنا کنید تا در زمان تهیه با مشکلی روبرو نشوید.

ساده‌ترین روش پخت خورش فسنجان

یک خورش فسنجان خوشمزه و لذیذ برای اینکه به خوبی روغن بیاندازد و خوشرنگ شود علاوه بر مواد اصلی باید دو ماده مقوی و لذیذ را به آن اضافه کنید. خورش فسنجان را اغلب با گوشت گوساله، مرغ، اردک، مرغابی، بوقلمون یا گوشت قلقلی تفت می‌دهند. در این رابطه استفاده از گوشت گوساله یا مرغ به دلیل طبع سرد آنها مناسب‌تر است و طبع خورش را متعادل می‌کند.

برای خوش طعم کردن این خورش اصیل ایرانی علاوه بر گوشت باید از مغز گردوی تازه و رب انار استفاده کرد تا طعم این خورش لذیذتر شود. در این رابطه مغز گردو را آسیاب کرده و درون پیاز داغ به خوبی تفت دهید تا مقداری تغییر رنگ بدهد. سپس آب را اضافه کنید و اجازه دهید در حرارت کم روغن بیاندازد و در ادامه گوشت از قبل پخته شده را به همراه رب انار اضافه کنید. بعد از اینکه خورش به خوبی قوام آمد و غلیظ شد، آماده سرو کردن است.

طرز تهیه خورش فسنجان خوشمزه و مجلسی اصیل گیلانی

فسنجان جزو دسته غذاهایی است که پخت آن مهارت زیادی می‌خواهد و به همین دلیل تعداد افرادی که این خورش را خوشمزه درست می‌کنند بسیار کم هستند. در ادامه شما را با چند مورد از نکات خورش فسنجان که رعایت آنها باعث ایجاد طعم لذیذ و خوشمزه می‌شود را آشنا می‌کنیم.

خوشرنگ شدن خورش فسنجان
خوشرنگ شدن فسنجان خیلی روی طعم آن تاثیر می‌گذارد. رنگ فسنجان ارتباط مستقیمی با کیفیت رب انار شما دارد. برای اینکه یک رنگ قهوه‌ای خوشرنگ در خورش خود ایجاد کنید، می‌توانید چند تکه شکلات کاکائویی بعد از رب انار به خورش خود اضافه کنید. این شکلات‌ها علاوه بر اینکه رنگ خورش را بهبود می‌بخشد سبب ملس و شیرین شدن مزه آن خواهد شد. البته زعفران و زردچوبه نیز جزو اصلی‌ترین ادویه‌جاتی است که باید در یک خورش فسنجان خوشرنگ اضافه کرد.

نکات مربوط به تفت دادن گردو

یکی دیگر از نکات مربوط به تهیه خورش فسنجان خوشمزه مربوط به تفت دادن گردوهای آسیاب شده یا چرخ شده می‌شود. در صورتی که گردوها به خوبی تفت داده شوند، در خوشرنگ شدن این خورش بی‌تاثیر نخواهند بود. پس بعد از اینکه پیاز داغ رنده شده به خوبی تفت داده شد، پودر گردو را درون آن بریزید و مقداری تفت دهید و سپس رب انار را اضافه کنید.

در این مرحله مراقب باشید که حرارت ملایم باشد تا به دلیل تفت بیش از حد، رنگ خورش تیره شود. بعد از اینکه گردو و رب انار به خوبی تفت داده شدند، مقداری آب سرد بریزید تا با ایجاد شوک، گردوها به خوبی روغن بیاندازند.

نکات خورش فسنجان برای روغن انداختن

یکی دیگر از نکات خورش فسنجان و ملاک تشخیص خوشمزه و خوش طعم بودن این خورش مربوط به روغن انداختن آن است. برای اینکه خورش شما به خوبی جا بیفتد و به اندازه کافی روغن بیاندازد باید مواد درون آن در مدت زمانی بیشتری روی حرارت ملایم قرار بگیرد.

برخی از افراد برای روغن انداختن از آب سرد یا یخ استفاده می‌کنند. در واقع این شوک حرارتی و برودتی زمان به روغن افتادن خورش فسنجان را تسریع می‌بخشد. البته این روش برای زمانی است که زمان کافی برای روغن انداختن طبیعی خورش در مدت طولانی را ندارید.

همانطور که گفته شد، طعم و مزه خورش فسنجان بستگی به ذائقه افراد دارد. رب انار نقش تعیین کننده‌ای در طعم این خورش دارد و می‌تواند آن را ترش، ملس و شیرین کند. اگر خورش فسنجان شیرین دوست دارید، می‌توانید به آن شکر، شیره انگور یا شکلات کاکائویی اضافه کنید.

برخی نیز خورش فسنجان را ترش دوست دارند که در این رابطه اضافه کردن آلو بخارا تفت داده شده یا لواشک یا تمر هندی بهتر ایده خواهد بود. برای درست کردن یک خورش فسنجان ملس می‌توانید مقدار بسیار کمی شکر به رب انار ترش اضافه کنید و البته میزان آن بستگی سلیقه و ذائقه شما دارد.

نکات و نحوه گرفتن تلخی آن

یکی از مواد اصلی مورد استفاده برای تهیه خورش فسنجان، گردو است. در صورتی که گردوی مورد استفاده از کیفیت لازم برخوردار نباشد و خیلی سیاه و کهنه باشد، طعم تلخی در خورش فسنجان شما ایجاد می‌کند. در این راستا بهترین راهکار این است که گردوها را از قبل خیس کرده و پوست آنها را کاملا جدا کنید، سپس اقدام به آسیاب کردن گردوها کنید.

در صورت امکان از گردوهای دارای پوست سفید برای تهیه خورش فسنجان مجلسی استفاده کنید. یکی از نکات خورش فسنجان مربوط به جدا کردن پوسته نازک گردو می‌شود، برای این کار، گردوها را مقداری تفت دهید تا به راحتی پوست آنها جدا شود.

البته توجه داشته باشید، در صورتی که پیاز داغ همراه زردچوبه و گردو بیش از حد تفت داده شود و بسوزد باعث تلخ شدن طعم خورش فسنجان می‌شود. برای گرفتن تلخی خورش فسنجان می‌توانید سیب، هویج یا کدو به آن اضافه کنید. البته آبغوره یا آبلمیوه تازه نیز می‌تواند از میزان تلخی آن بکاهد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4yvkpy