شنبه 26 اسفند 1402 - 16 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/07/15 08:26
کد خبر: 5555

جزئیات ورود خودرو به بورس کالا

مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا با بیان اینکه فروش خودرو در بورس کالا باعث شفافیت قیمت می‌شود، گفت: اگر خودرو در بورس عرضه شود تولید افزایش می‌یابد و خودروساز از زیاندهی خارج می‌شود.

به گزارش شمانیوز و به نقل از تسنیم، جواد فلاح گفت: طرح ورود خودرو به بورس  کالا در کمیسیون صنایع مجلس به امضا 44 نفر از نماینده‌ها رسیده و در مرحله بررسی در کمسیون صنایع است که در صورت تصویب، به صحن مجلس می‌رود.

مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا اضافه کرد: اگر این طرح تبدیل به قانون شود همه خودروهای تولید داخل با تیراژ بیش از 5 هزار دستگاه و خودروهای وارداتی که در 12 ماه بیش از 500 دستگاه وارد شده است را شامل می‌شود.

فلاح گفت: همه افرادی که گواهی نامه دارند می‌تواند در سال از هر ماشین فقط یک مدل خریداری کنند و اشخاص حقوقی هم در صورتی اجازه خرید دارند که برای خودرو، خریدار حقیقی وجود نداشته باشد.

مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا افزود: البته در طرحی که به نمایندگان ارائه داده ایم هر فرد می‌تواند در سال فقط یک خودرو از طریق بورس کالا خریداری کند مگر اینکه تقاضایی برای یک خودرو وجود نداشته باشد تا بتواند خریداری کند.

فلاح با بیان اینکه قیمت‌ها در بورس کالا بستگی به شرایط عرضه و تقاضا دارد گفت: در طرح نمایندگان مجلس، مشوق‌هایی برای خودرو ساز در نظر گرفته شده است این موضوع باعث افزایش تولید خودرو در کشور می‌شود.

وی ادامه داد: پس از درج قیمت در تابلو، خریداران می‌توانند رقابت کنند که به طور قطع، این قیمت با قیمت پایه اختلاف دارد ضمن اینکه 20 درصد منابعی که از طرح ایجاد می‌شود در اختیار دولت قرار می‌گیرد و مابه‌التفاوت این قیمت پایه و معاملات، به ارتقای صنعت خودرو و حمل و نقل اختصاص می‌یابد.

مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا، گفت: زمانی که عرضه خودرو در بورس صورت گیرد منابعی، چون ارائه وام قرض الحسنه به خودرو ساز اختصاص می‌یابد که این امر باعث کاهش هزینه خودرو می‌شود.

فلاح افزود: در کشور تقاضای خودرو به دو صورت است، تقاضای مصرفی و تقاضای سرمایه گذاری؛ در این شرایط با 2 نوع نرخ مواجه هستیم و این موضوع باعث سفته بازی در بازار می‌شود.

مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا اضافه کرد: عرضه خودرو در بورس باعث شفاف سازی قیمت می‌شود و قیمتی که در تابلو است قابل اتکا است.

وی همچنین درباره مزایایی عرضه خودرو در بورس کالا گفت: بر اساس گزارش صورت‌های مالی، خودرو سازها 80 هزار میلیارد تومان زیان انباشته تولید دارند که این زیان انباشته را سهامدار پرداخت می‌کنند در صورتی که اگر در بورس عرضه شود تولید افزایش می‌یابد و خودروساز از زیاندهی خارج می‌شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4dvmd4