سه‌شنبه 28 فروردین 1403 - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1399/05/01 17:14
کد خبر: 3271

کارگزاران پدرسالار اصلاحات است/ لاریجانی نامزد قطعی اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ است

فعال اصلاح طلب گفت: وقتی پدرسالار‌های اصلاح طلب وجود دارند قطعا منافع شخصی را به منافع جمعی ترجیح خواهند داد.

درباره جانشینی محمدرضا عارف در شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان، گفت:  معتقدم که شورای عالی اصلاح طلبان دیگر از دور خارج شده و دیگر از حیز انتفاع افتاده و از لحاظ قانونی هم غیرقانونی است و ابتدا باید مجوز کمیسیون ماده ۱۰ احزاب را بگیرند تا دوباره بتوانند در انتخابات فعالیت کنند.

او ادامه داد: چون در شورای عالی اشخاص نقش اصلی را دارند و احزاب در آن ایفای نقش نمی‌کنند، از لحاظ قانونی هم وجاهت ندارد و چون این وجاهت را ندارد نیازی به انتخاب جانشینی هم برای عارف وجود ندارد؛ اما به نظر می‌رسد که بیشتر عده‌ای در صددند تا دور هم باشند و کاسبی راه بیاندازند و برای اصلاحات تصمیم بگیرند. این‌ها تعدادی از افرادی هستند که همواره در این جریان بوده‌اند و تغییر هم نخواهند کرد.

 زارع فومنی افزود: حال اینکه بخواهد افرادی هم به این جریان اضافه شوند تاثیری ندارد و اینکه ما بخواهیم بگوییم عبدالله نوری بیاید یا کسی دیگر باز هم وجاهتی برای آن‌ها ایجاد نخواهد کرد.

دبیرکل حزب مردمی اصلاحات درباره تشکیل پارلمان اصلاحات هم گفت: پارلمان اصلاحات هم پیشنهادی بود که برخی از این افراد داند که بازهم طرح شان شکست خورد و امروز عملا پارلمان اصلاحات و شورای عالی طرح‌های شکست خورده‌ای هستند که هرگز اجرا نخواهند شد و صرفا در حد یک مانور و شعار باقی خواهند ماند.

احتمالا اصلاح طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ گزینه‌ای معرفی نکنند

فعال سیاسی اصلاح طلب، بیان کرد: من احتمال می‌دهم که اصلاح طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ گزینه‌ای معرفی نکنند و احتمالا از جناح رقیب یارگیری خواهند کرد و علی لاریجانی را به میدان خواهند آورد و همان گونه که روحانی را به عنوان یک کاندیدای اجاره‌ای به اصلاحات آوردند باز هم این ماجرا را تکرار خواهند کرد؛ اگر هم احیانا کاندیدا معرفی کنند مهره‌های سوخته‌ای را وارد صحنه خواهند کرد.

او درباره اختلافی که ممکن است ورود لاریجانی در اصلاحات ایجاد کند، اضافه کرد: وقتی که پدرسالار‌های اصلاح طلب وجود دارند و حزب کارگزاران، امثال کرباسچی و حزب اتحاد ملت ( که اخیرا هم تا مرحله انحلال پیش رفته) تصمیم گیرنده این جریان باشند، قطعا منافع شخصی را به منافع جمعی ترجیح خواهند داد.

زارع فومنی ادامه داد: منافع شخصی آن‌ها هم ایجاب می‌کند که در قدرت استمرار داشته باشند و این استمرار در قدرت صرفا با معرفی لاریجانی امکان پذیر خواهد بود. عارف هم چون شخص قدرتمندی نیست و توانمندی اداره این جریان را ندارد ، اصلاح طلبان هرگز به سمت او نخواهند رفت.

دبیرکل حزب مردمی اصلاحات درباره اختلاف کارگزاران و اصلاحات هم گفت: کارگزاران تقریبا خودش را همه کاره جریان اصلاحات می‌داند و حتی آوردن رئیس دولت اصلاحات را به صحنه از اقدامات خود می‌شمارد و این را هم باید گفت که کارگزاران همواره سعی کرده به عنوان پدرسالار و تصمیم گیرنده عمل کند و افرادی مثل کرباسچی ، مرعشی و شکوری راد و یا افراد دیگری که در این جریان‌ها هستند تصمیم گیرنده بوده و بقیه دِکور هستند.

او با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری آینده یادآور شد: در کل به نظرم اصلاحات کاندیدای مهره‌ای معرفی نخواهد کرد که اگر هم بکند رد صلاحیت خواهد شد و گزینه آخرشان همان کاندیدای اجاره‌ای است؛ اصولگرا‌ها که از لاریجانی حمایت نخواهند کرد و تنها مجموعه‌ای که از او حمایت خواهد کرد، تیم روحانی است که همان حزب اعتدال توسعه، کاگزاران، اتحاد ملت و سایر احزاب دولت ساخته‌ای است که در دولت‌های مختلف تشکیل شدند.

فعال اصلاح طلب درباره این احزاب دولت ساخته تشریح کرد: کارگزاران در زمان مرحوم آیت‌الله هاشمی، حزب اتحاد ملت در زمان سید محمد خاتمی و حزب اعتدال و توسعه در زمان حسن روحانی تشکیل شدند که این‌ها همه احزاب دولت ساخته‌ای هستند که وقتی دولت‌ها روی کار می‌آیند آنها را تاسیس می‌کنند تا بتوانند کارایی خود را بالا ببرند و یا از پتانسیل این احزاب دولت ساخته استفاده کنند.

زارع فومنی درباره شانس این جریان هم در انتخابات گفت: معتقدم که این دوره انتخابات می‌تواند دوره‌ای باشد که نه اصلاح طلبان رای بیاورند و نه اصولگرایان و من فکر می‌کنم که یک چهره مردمی و انقلابی راحت‌تر بتواند رای بیاورد.

او در پایان با اشاره به صحبت صادق زیبا کلام مبنی بر لزوم بازنشته شدن نسل اول اصلاحات تاکید کرد: اصلاحات باید به این نتیجه برسد که بازنگری اساسی داشته باشد و بزرگان اصلاح طلب که سال‌ها در جریان این حزب بودند را بازنشسته کند؛ به نظر من اکثر این افرادی که الان در جریان هستند باید میدان را به اصلاح طلبانی بدهند که می‌توانند نقش آفرینی مناسبی داشته و نقش‌های محوری را بپذیرند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3zxrj4