جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1399/03/21 14:30
کد خبر: 2077

چهره های مشهور ایرانی متولد 21 خرداد+عکس

امروز 21 خرداد همزمان با سالروز تولد و درگذشت چندتن از چهره های مشهور ایرانی است که در ادامه شما را با بیوگرافی کوتاهی از آنها آشنا میکنیم.

سالروز تولد و درگذشت چهره های مشهور ایرانی 21 خرداد

در دنیای سلبریتی ها و چهره های مشهور روز تولد مانند همه افراد دنیا یکی از روزهای مهم است و هواداران آنها علاقه زیادی به دانستن این روز دارند.

 

امروز 21 خرداد همزمان با سالروز تولد و درگذشت افراد زیادی در دنیاست که ما در این مطلب به معرفی چهره های مشهور ایرانی متولد و درگذشته 21 خرداد می پردازیم.

 

مهناز افشار

مهناز افشار بازیگر سینما و تئاتر کشورمان 21 خرداد 1356 در تهران متولد شد.

 

مهناز افشار

بیوگرافی

  • نام : مهناز
  • نام خانوادگی : افشار
  • تاریخ تولد : 1356/3/21
  • محل تولد : تهران
  • همسر: یاسین رامین
  • فرزندان: یک دختر به نام لیانا

 

دنیای بازیگری مهناز افشار 

مهناز افشار بازیگر خوب سینما در بیست و یکمین روز از خرداد ماه سال  1356 در تهران متولد شد، او بعد از اینکه دیپلم خود را در رشته تجربی گرفت تغییر رشته داد و برای چهار سال در یک موسسه غیرانتفاعی در رشته تدوین به ادامه تحصیل پرداخت ، افشار همچنین دوره های بازیگری استاد سمندریان را گذرانده است.

 

دوران کودکی

مهناز افشار متولد سال مار است در کودکی خیلی شیطنت می کرد و همیشه دوست داشت بوفه دار مدرسه باشد، او می گوید یک بار بخاطر شیطنت های فراوانش دو روز از مدرسه اخراج شد. جالب است بدانید او عاشق آتاری بازی بوده و خانواده دکتر ارنست و جودی ابوت از کارتون های مورد علاقه این بازیگر محبوب سینما میباشد.

 

مهناز افشار بازیگری را با مجموعه تلویزیونی گمشده در سال 1377 آغاز کرد و با ایفای نقش در فیلم سینمایی شور عشق به کارگردانی نادر مقدس در سال 1379 به شهرت رسید.


ادیب برومند

ادیب برومند شاعر ملی کشورمان 21 خرداد 1303 در اصفهان متولد شد.

عبدالعلی ادیب برومند شاعر ملی ایران، وکیل دادگستری و رئیس هیئت رهبری و شورای مرکزی جبهه ملی ایران بود. بعد از تأسیس جبهه ملی ایران توسط چهره‌هایی چون محمد مصدق و حسین فاطمی و آغاز نهضت ملی شدن نفت، ادیب برومند به حمایت از آنان برخاست. بعد از این که دولت مصدق در جریان کودتای ۲۸ مرداد سقوط کرد، برومند به همراه بسیاری از یاران مصدق چون محمد نخشب و سید رضا زنجانی و … برای فعالیت سیاسی به نهضت مقاومت ملی پیوست.

 

او در سال ۱۳۳۹ به همراه الله‌یار صالح، غلام‌حسین صدیقی، باقر کاظمی و کریم سنجابی و … در تأسیس جبهه ملی به عنوان یک تشکیلات سیاسی شرکت داشت و در جریان تحصن در مجلس سنا دستگیر و زندانی شد.

 

در جریان انقلاب اسلامی ایران، جبهه ملی تحت رهبری کریم سنجابی به جمع مخالفان سلطنت پهلوی پیوست و پس از پیروزی انقلاب، ادیب برومند به عضویت در هیئت رهبری جبهه ملی انتخاب شد و در راه برقراری دمکراسی و جمهوری فعالیت کرد. بعد از انقلاب و خروج کریم سنجابی از دولت موقت، جبهه ملی به انتقاد از جمهوری اسلامی پرداخت و در اواخر سال ۱۳۵۸ و پس از تصویب قانون اساسی تبدیل به یکی از مخالفین جمهوری اسلامی شد و سرانجام در ۲۵ خرداد ۱۳۶۰، بعد از تظاهرات جبهه ملی علیه لایحه قصاص، روح‌الله خمینی جبهه ملی را مرتد نامید و حکم ارتداد آنان را صادر کرد و به دنبال این نطق روح‌الله خمینی، فعالیت‌های جبهه ملی سرکوب شد.

 

بعد از گذشت سیزده سال، جبهه ملی در سال ۱۳۷۳ تحت رهبری ادیب برومند و با حضور افرادی نظیر حسین شاه‌حسینی، حسین موسویان، پرویز ورجاوند و مسعود حجازی مجدداً احیا شد و به مخالفت‌های خود با جمهوری اسلامی ادامه داد. طولانی‌ترین دوره از فعالیت‌های جبهه ملی، در زمان ریاست ادیب برومند رقم خورده‌است.ادیب برومند خواستار جدایی دین از حکومت بود.

 

از ادیب برومند، چندین جلد اشعار منتشر شده‌است. وی در زمینه ادبیات فارسی، فعالیت‌های زیادی داشته‌است.

هنرمندان

استاد ادیب برومند جزو معدود شعرای ایران زمین است که همچون ابوالقاسم فردوسی لقب شاعر ملی را از سوی مردم ایران دریافت نموده است.


فریدون شهبازیان

فریدون شهبازیان موسیقی دان ، آهنگساز و رهبر ارکستر کشورمان 21 خرداد 1321 در تهران متولد شد.

هنرمندان

فریدون شهبازیان بیست و یکم خرداد ۱۳۲۱ در خیابان فخر رازی محله دانشگاه تهران متولد شد. با تشویق و راهنمایی پدرش حسین شهبازیان، به موسیقی گرایش پیدا کرد و در هنرستان عالی موسیقی به تحصیل موسیقی و فراگیری ساز ویلن پرداخت. نخستین معلم ویلن او عطاالله خادم میثاق بود که پس از چندی او را به معلم روسی خود سرژ خوتسیف معرفی کرد. وی تا پایان دورهٔ ابتدایی نزد خوتسیف آموزش دید. پس از آن فراگیری ویلن را تا اخذ دیپلم نوازندگی این ساز، در کلاس‌های شبانهٔ «لوئیجی پاساناری» که در آن زمان کنسرت‌مایستر ارکستر سمفونیک تهران بود ادامه داد. وی در ۱۷ سالگی به عضویت ارکستر سمفونیک تهران به رهبری حشمت سنجری درآمد پس از آن همکاری خود را با ارکستر گل‌های رادیو آغاز کرد. در آن هنگام ارکستر گل‌ها به رهبری روح‌الله خالقی و پس از او جواد معروفی فعالیت می‌کرد. در سال ۱۳۴۵رهبر گروه کر و ارکستر سمفونیک رادیو شد

 

وی فارغ‌التحصیل دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. شهبازیان در دهه ۶۰ آهنگسازی برای فیلم را نیز آغاز نمود.وی به همراه علی معلم دامغانی شورای موسیقی را در صدا وسیما تشکیل دادند که وظیفه نظارت و حمایت از موسیقی پاپ را به عهده داشت.[۳] وی هم‌اکنون بازنشسته صدا و سیما و جزو منتقدین موسیقی پاپ ایران می‌باشد.


لوریک میناسیان

لوریک میناسیان بازیگر ارمنی تبار ایرانی است که 27 دی 1322 متولد شد و 21 خرداد 1383 درگذشت.

هنرمندان

لوریک میناسیان بازیگر نقش مادام در سریال کاراگاه شمسی و مادام بود که در سینما ، تئاتر و تلویزیون از چهره های فعال بود و آثار زیادی از او در این زمینه برجای مانده است.

 

وی فرزند آرمان بازیگر نامدار سینمای ایران بود که با ایفای نقشی کوتاه در پرده آخر، در فیلم‌های دو نفر و نصفی، خانه خلوت، مجسمه، شوخی، و بوی پیراهن یوسف ظاهر شد.

هنرمندان

همزمان آموزش تئاتر به کودکان، بازیگری در تلویزیون و تئاتر را نیز ادامه داد.اولین جرقه بازیگری برای وی از زمانی آغاز شد که حتی هنوز الفبای خواندن و نوشتن را نیاموخته بود.

 

من وقتی کودکستان می رفتم، اولین بار نقش کلاه قرمزی در شنل قرمزی را به زبان فرانسه بازی میکردم. چقدر این کار را دوست داشتم. بعدها وقتی از روی درس ها می خواندم، معلم تشویقم میکرد و می گفت، چقدر به زیر و زبرها اهمیت می دهی و خوش آهنگ می خوانی نظرش نسبت به من این بود که من در این زمینه آتیه درخشانی خواهم داشت.

منبع: نمناک و ویکی پدیا

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/2adog2