جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1399/07/08 12:43
کد خبر: 5358

بازار بورس فردا چه می‌شود؟

پس از دو روز نزولی شاخص بازار سهام، آیا این روند در روز سه‌شنبه پایان خواهد پذیرفت یا اینکه مجددا افت شاخص بورس تکرار خواهد شد؟

بازار بورس  یکی انواع بازارها است. بازار بورس در ذهن بیشتر مردم به بازاری اشاره دارد که در آن خریداران و فروشندگان اوراق بهادار – مانند سهام – گرد هم می‌آیند حداقل سرمایه گذاری در بازار بورس، می‌تواند نقش بسیار زیادی در رونق اقتصادی داشته باشد.یکی از مهمترین اهداف هر فرد در سرمایه گذاری کسب درآمد و سود از بازار بورس است. سرمایه گذاری در بازاربورس اگر همراه با هوش مالی و به صورت صحیح و آگاهانه باشد باعث سوددهی میشود.

 


سحر قریشی از طلاق مادر و پدرش پرده برداشت+فیلم جنجالی


 

پس از ریزش بیش از ۱۶ هزار واحدی شاخص سهام در روز ابتدایی هفته، وضعیت بازار سهام در روز یکشنبه متعادل‌تر بود. بورس تهران کار خود را با افت ۱۵۱۹ واحدی شاخص کل در معاملات یکشنبه به پایان برد و این درحالی است که نماگر اصلی بازار در دقایق نخست با افت بیش از ۴۸۰۰ واحدی همراه شده بود. آیا این روند بهبود ادامه خواهد یافت و سهامداران می‌توانند به بهبود شاخص بازار سهام امیدوار باشند؟

 

 

شاخص بازار سهام دیروز هم روندی نزولی داشت.

اتفاق مهمی که در روز دوم هفته رخ داد انعکاس حمایت‌های از پیش وعده داده شده بود. نمادهای بزرگ بازار مانند فولاد و فملی مثبت شدند تا مشخص شود وعده‌های حمایتی اعلام شده از سوی مسئولان تاثیرگذار بوده است.

 


مصاحبه ی جنجالی سحر زکریا در رابطه با مهران مدیری/شما اختلاسگر روح مردمید+فیلم جنجالی


 

پیش از مثبت شدن این نمادهای مثبت سهامداران شاهد مصوبه شورای عالی بورس و اظهارات حمایتی مسئولان بودند.

واکنش آنی شورای عالی بورس به ریزش شاخص این طور بود که اعلام کرد: در صورت لزوم صندوق تثبیت بازار از سرمایه‌گذاران بازار سرمایه حمایت خواهد کرد. همچنین بازیگران حقوقی بازار نیز از فرآیند داد و ستد روزانه حمایت خواهند کرد.

پس از آن علی صحرایی، مدیر عامل بورس تهران هم اعلام کرد: حمایت همه جانبه حقوقی‌ها و صندوق‌ها از بازار سرمایه در روزهای آینده و تا زمان اطمینان از بازگشت تعادل ادامه دارد.

پیش از شروع بازار روز یکشنبه توصیه‌هایی هم به سهامداران شد که مردد نشوند، دل به حمایت نبندند و بازبینی سبد با لحاظ کردن ریسک‌ها را در برنامه خود قرار دهند.

بدین ترتیب با این وضعیت بازار سهام در روز یکشنبه کار خود را آغاز کرد و پس از ثبت نزول تا بیش از 4800 واحد به تدریج روند بازار بهبود یافت. این روند را کارشناسان و تحلیلگران نیز پیش‌بینی می‌کردند و از احتمال متعادل شدن سریع قیمت‌ها در بورس سخن گفته بودند.

در مجموع نیز روز گذشته به‌طور خالص 532 میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران خرد خارج و به سبد حقوقی‌های بازار منتقل شد تا بدین طریق شاخص بازار سهام به مانند شنبه با ریزیش شدید مواجه نشود.

دنیای اقتصاد هم در این مورد نوشته است: سهامداران عمده در دو روز اخیر حضور موثری در جهت شکستن صفوف فروشندگان داشته‌اند. این دسته از فعالان در روز شنبه طی مشارکتی بی‌سابقه، مالکیت حدود ۱۸۵۰ میلیارد تومان از کل سهام بورسی را به نام خود رقم زدند و روز گذشته نیز بالغ بر ۵۳۰ میلیارد تومان سهم را به پرتفوی خود اضافه کردند. بررسی آماری تغییر مالکیت‌ها نشان می‌دهد بخش عمده مشارکت فعالان حقوقی در صنایع بزرگ رقم خورده است. این حد از مشارکت به‌خصوص در سهام شرکت‌های بزرگ کالایی، بانک‌ها و خودرو را می‌توان به دو گونه تفسیر کرد که هر برداشتی می‌تواند پیامد خاص خود را در بر داشته باشد. اگر ایده و انگیزه اصلی فعالان حقوقی، چنان که برخی می‌پندارند، حمایت از سهم‌ها و مثبت کردن شاخص به بهای کاهش بار روانی معاملات و تاخیر در تعادل باشد، آن را باید نوعی خطای راهبردی دانست چراکه چنین تصوری به مثابه غفلت از علت فشار عرضه‌هاست. در واقع، حمایت صرف از قیمت سهم و نادیده گرفتن ریسک سرانجام فرآیند دستیابی به تعادل را به تعویق می‌اندازد و زمان بیشتری می‌طلبد تا هیجان بازار تخلیه شود.

اما اگر خریدهای کنونی سهامداران عمده را به منزله ارزندگی سهام مورد حمایت در نظر بگیریم، ماجرا به کل متفاوت خواهد بود. در واقع، اگر تحرکات فعالان حقوقی که در سهام شرکت‌های بزرگ حضور پررنگ‌تری را به نمایش گذاشته‌اند منطبق بر اصول سرمایه‌گذاری در افق میان‌مدت و بلندمدت بدانیم، به نتایج دیگری می‌رسیم. در چنین حالتی، تصمیم‌گیری معامله‌گران خرد نه بر مبنای حمایت بازیگران عمده در مواقع رکود، که براساس ترکیبی از ریسک و بازدهی صورت خواهد گرفت. در این حالت، موضوع ریسک نقش پررنگ‌تری در انتخاب سهام ایفا خواهد کرد و تصورات خوش‌بینانه از رفتار بازیگر حقوقی به‌عنوان پشتوانه‌ای برای خریدهای جسورانه و مخاطره‌آمیز در سهام غیربنیادی رنگ خواهد باخت.


الناز شاکردوست با تیپی عجیب در مجلس عروسی ظاهرشد+فیلم لورفته


علاوه بر این، اخبار سیاسی از جمله  اینکه فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق از آغاز ساز و کار اخراج نیروهای آمریکا خبر داد، آمریکا از ترس پاسخ ایران، به طور محرمانه نیرو وارد یمن کرده است و برگزاری نشست فوری ناتو در پی به شهادت رسیدن سردار سلیمانی به همراه تهدیدهای چند روز اخیر رئیس جمهور آمریکا همچنان نااطمینانی‌هایی را برای سهامداران به وجود آورده‌اند.

با وجود این بعید است که بازار سهام روز سه‌شنبه رفتاری مشابه روز شنبه از خود بروز بدهد. پیش از این، در پیش‌بینی هفتگی تجارت‌نیوز نیز عنوان شده بود: احتمالا میزان اثرگذاری بر بازارها در روزهای نخستین هفته بیشتر باشد.

بدین ترتیب در صورتی که اتفاق سیاسی ناگهانی‌ای رخ ندهد و حمایت‌های حقوقی‌ها از بازار سهام ادامه پیدا کند، احتمالا سهامداران می‌توانند به بازاری بهتر از روز یکشنبه برای روز سه‌شنبه امیدوار باشند.

منبع:تجارت نیوز


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4jjwp4