دوشنبه 28 اسفند 1402 - 18 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/10/24 11:13
رییس شورای عالی استان‌ها:
کد خبر: 7934

نباید از روستاها غافل شد زیرا روستاها می توانند جلو مهاجرت به شهرها را بگیرند

رییس شورای عالی استان ها اظهارداشت: در دوره فعالیتم در این شورا، پایگاه خبری تحلیلی شورای عالی استانها تقویت شده زیرا درخصوص ظرفیت های شهری و به ویژه روستا باید اطلاع رسانی شود نباید از توجه به روستاها غفلتی صورت گیرد، روستاها در جهت اهداف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسیار مهم هستند و می توانند جلو مهاجرت به شهرها را بگیرند.

علیرضا احمدی رییس شورای عالی استان‌ها روز چهارشنبه در نشست خبری اظهارداشت: شوراها و همین طور شورای عالی استان‌ها ظرفیت بزرگی هستند اما از این ظرفیت به صورت کامل استفاده نمی‌شود.

وی افزود: اساس و بنای تشکیل شوراها در کشور، قانون اساسی است و بر همین اساس شورای عالی استان ها به وظایف خود عمل می کند.

احمدی گفت: یکی از وظایف شورای عالی استان ها، بردن طرح به مجلس شورای اسلامی است و اکنون سه طرح به مجلس برده ایم و که اعلام وصول شده است.

رئیس شورایعالی استان ها ادامه داد: شورای عالی استان ها در راستای وظایف خود یک سری مصوباتی دارد که در روزنامه رسمی ثبت می شود و شبه قانون است و ابطال این مصوبات فقط از طریق دیوان عدالت اداری است.

 

وی با تاکید بر اینکه نظر شورای نگهبان تقویت بعد نظارتی شورای عالی استان هاست، تصریح کرد: بر این اساس سامانه ثبت تخلفات در شورای عالی استان ها را راه اندازی کرده ایم و شکایات ثبت شده پیگیری می شود که این امر می تواند موحب تقویت بعد نظارتی این شورا باشد.

رئیس شورای عالی استان‌ها به راه اندازی سامانه جامع شورایی نیز اشاره کرد و گفت: در این سامانه اطلاعات شوراهای شهر و روستا و دهیاری ها ثبت و ساماندهی شده است.

احمدی گفت: در دوره فعالیتم در این شورا، پایگاه خبری تحلیلی شورای عالی استانها تقویت شد زیرا درخصوص ظرفیت های شهری و به ویژه روستا باید اطلاع رسانی شود نباید از توجه به روستاها غفلتی صورت گیرد، روستاها در جهت اهداف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسیار مهم هستند و می توانند جلو مهاجرت به شهرها را بگیرند.

وی ادامه داد: یازده شورای راهبردی در شورای عالی استان‌ها متشکل از مدیران دولتی و نمایندگان مجلس تشکیل شده است و دولت همکاری داریم و در کمیسیون کلان شهرهای دولت حضور داریم و پیشنهاداتی به دولت می‌دهیم ظرفیت‌های خوبی در قانون برای شورای عالی استان‌ها وجود دارد و دولت و مجلس باید از ظرفیت شورای عالی استان‌ها استفاده کنند.

 

بودجه شورای عالی استان ها پاسخگوی نیازها نیست

رئیس شورای عالی استان‌ها در پاسخ به سوالی درباره بودجه شورای عالی استان‌ها گفت: شورای عالی استان‌ها ردیف بودجه مخصوص دارد؛  تمام نیروهای شورای شهر ذیل نظر شورای عالی استان‌ها فعالیت دارند، اما بودجه‌ای که به ما اختصاص یافته پاسخگوی نیازهایمان نیست و بودجه ماهانه داده می‌شود و همه آن‌ها صرف حقوق کارکنان می‌شود اما تمام اقدامات ما در بحث هزینه کرد بودجه شفاف است، اما بودجه برخی از شهرها کفاف امور جاری آن‌ها را نمی‌دهد و بحث این بود که بودجه افزایش یابد و دولت خود باید پاسخگوی بودجه ۱۴۰۰ باشد و باید اصلاح شود.

وی با اشاره به طرح‌هایی که به دولت ارسال شده است گفت: سه طرح فضای سبز، مدیریت یک پارچه شهر و روستا و بحث خانه‌های خالی به مجلس ارسال شده و درحال بررسی است.

نظارت ها افزایش یابد، بصورت عملیاتی مبارزه با فساد انجام شود

رئیس شورای عالی استان‌هادرباره مبارزه با فساد نیز گفت: هدف ما مبارزه با فساد است برخی اوقات افراد شعار مبارزه با فساد می‌دهند، اما می‌خواهیم بصورت عملیاتی مبارزه با فساد انجام شود و باید به جایی برسیم که هیچ فردی به خود اجازه ندهد که فساد کند و وظیفه ما افزایش نظارت‌ها است تاکنون در بحث تخلفات به ثبت رسیده حدود هزار مورد رسیده است.

وی درباره جایگاه شوراها گفت: شوراها بعد از انقلاب تشکیل شدند و اگر قانون اصلاح شود اتفاقات خوبی به وقوع می‌پیوندد و مجلس درحال اصلاح قانون انتخابات شوراهای شهر است.

رئیس شورای عالی استان‌هادرباره تغییر قوانین انتخابات شوراهای شهر گفت: ما موافق صد درصد تغییر این قوانین هستیم و به دلیل آنکه هرچه فیلتر ورودی نامزدها بهتر شود موضوع انتخابات شفاف‌تر خواهد بود اگر نمی‌خواهیم صحبت از فساد شود باید از همان ابتدا موضوع را رصد کنیم.

احمدی درباره موضوع آلودگی هوا گفت: هرگاه آلودگی هوا حاد می‌شود همه موضوع را گردن یکدیگر می‌اندازند شورای عالی استان‌ها کمیسیون سلامت و محیط زیست دارد و در حوزه آلودگی هوا طرحی در دست طراحی است و آن هم طرح جامع مدیریت یکپارچه شهری و روستایی است و از طریق این طرح وظایف اصلی از طریق دولت به شهرداری‌ها واگذار می‌شود و باید تمرکز زدایی انجام شود در حوزه آلودگی هوا متخصصان بسیاری وجود دارد.

 

ماده ۱۰۰باید اصلاح شود

رئیس شورای عالی استان‌ها در پاسخ به سوالی  درباره اقدامات انجام شده برای اصلاح ماده ۱۰۰و همکاری با قوه قضائیه گفت: در تخلفات ماده ۱۰۰ ما پیگیر بودیم و چهار سال لایحه‌ درحال تدوین است و هنوز به سرانجام نرسیده است پس از آن طرحی داده شد و ما نظرات خودرا ارائه دادیم ماده ۱۰۰باید اصلاح شود، اما بحث ماده ۵ قانون شهرسازی هم وجود دارد و آن هم باید اصلاح شود.

وی گفت: بسیاری از مشکلات ما درباره طرح تفصیلی است و راه تخلف را این طرح باز کرده است و باید راه تخلف را از طرح تفصیلی بگیریم، زیرا این طرح راه تخلف را باز کرده است.

احمدی در پاسخ به سوال دیگری و با اشاره به سامانه ثبت تخلفات و همکاری با قوه قضائیه افزود: سامانه ثبت تخلفات ما برای این است که تخلفات به ثبت برسد تا به دست نهادهای مربوطه برسد ما با نهادهای دیگر همکاری می کنیم تا بتوانیم مشکلات را به ثمر برسانیم ما حتی از کوچکترین تخلفی هم که به ثبت برسد نمی گذریم و تمام آنها را به سرانجام خواهیم رساند.

 

شهرداری ها درآمد پایدار داشته باشند

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به درآمد شهرداری‌ها گفت: از درآمد پایدار شهری نمی‌توان غفلت کرد؛ برای ارائه خدمات نیازمند اعتبار هستیم. امروز دولت باید به نوعی سیاستگذاری کند که شهردارها بتوانند شهر خود را ارائه کنند. در یکی از شهرها به دلیل بدهی های شهرداری ساختمان آن توقیف شده بود. شهرداری‌ها باید درآمد پایدار داشته باشند و امیدواریم دولت در این زمینه برنامه داشته باشد.

احمدی افزود: دولت برای بودجه باید نظر شورای عالی استان ها را اخذ می‌کرد ما هیچکدام مالک کشور نیستیم بلکه خدمت گذار هستیم، اما در جایگاه‌های مختلف اگر دولت می‌تواند همه جا را اداره کند برای ما فرقی ندارد شهرداری ها را هم به دولت بدهید تا اداره کند.

این مسئول درباره طرح‌های ارائه شده به مجلس نیز اشاره کرد: با توجه به اینکه مجلس تغییر کرده است ما باید دوباره طرح‌های گذشته را به مجلس ارسال کنیم و ما حدود ۲۲ طرح به مجلس ارسال کرده ایم.

وی درباره انتخابات شوراها گفت: طرحی درمجلس درباره انتخاب شهردارها مطرح شده فیلترهای ما در انتخابات اعضای شوراها کارآمد نیست و باید بررسی‌های بهتری صورت گیرد.

رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه ما نهاد تصمیم‌گیر هستیم، اضافه کرد: ذیل شورای عالی استان‌ها نهادهای دیگری هم وجود دارد و تفاهم‌نامه ما اجرایی می‌شوند.

احمدی درباره لایحه فضای سبز و کوه خواری نیز اظهارداشت: سرانه هر فرد در حوزه فضای سبز اهمیت بسیاری دارد بسیاری از منابع طبیعی ما با ساخت و ساز از بین می‌روند. یکی از دلایل عمده ما این است که مسکن را بصورت کالای سرمایه‌ای دیده ایم سیاست دولت باید به سمتی برود که کالای سرمایه‌ای نباشد. دولت باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشد تا به سمتی برود که در تمام حوزه‌ها به درستی عمل کند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4jnkz2