چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/11/18 18:24
پوست
کد خبر: 13413

عوارض برنزه کردن پوست در معرض آفتاب

اولین و دردسترس‌ترین راهکار ممکن برای برنزه کردن پوست بدن، قرار گرفتن در زیر نور آفتاب برای مدتی طولانی است. این روش علاوه بر زمان زیادی که طلب می‌کند، عوارض و مشکلاتی را نیز برای پوست و سلامت ارگان های داخلی شما به همراه خواهد داشت.

وقتی صحبت از برنزه شدن پوست در معرض آفتاب به میان می‌آید ممکن است حتی فکرش را هم نکنید که این مساله ممکن است برای شما چه عوارضی به دنبال داشته باشد.

پوست افراد مختلف واکنش‌های متفاوتی در برابر آفتاب از خود نشان می‌دهد، برخی زودتر و برخی دیرتر برنزه می‌شوند و علت این امر تا حد زیادی به ملانین و رنگدانه‌های موجود در پوست هر فرد بستگی دارد.

افرادی که پوست روشن‌تری دارند، ملانین کمتری در ساختار پوست خود دارند و به همین دلیل ممکن است التهاب و قرمزی پوست را در حین برنزه شدن تجربه کنند. با این حال افرادی که پوست تیره‌تری دارند هم در معرض خطر آفتاب سوختگی قرار خواهند گرفت.

اولین عارضه‌ای که برنزه کردن پوست با استفاده از آفتاب برای ما به دنبال خواهد داشت، التهاب و آفتاب سوختگی سطحی است.

برنزه کردن پوست و آفتاب گرفتن ممکن است در وهله اول حس خوبی در وجود شما ایجاد کند و علاوه بر تامین ویتامین د مورد نیاز بدن، باعث بهبود حال روحی و خلق و خوی شما نیز بشود.

اما دقت کنید که قرارگیری مکرر و طولانی مدت در معرض آفتاب، مشکلاتی را با خود به همراه دارد و گاهی این عوارض جبران ناپذیر خواهند بود:

پوست

کم آبی بدن: 

قرارگیری در معرض آفتاب موجب افزایش تعریق و تبخیر آب بدن شده و دهیدراتاسیون و خشکی پوست را موجب خواهد شد. گرما زدگی حاصل از این کم آبی ممکن است بسیار خطرناک باشد. 

عرق سوز ( بثورات حرارتی)

قرارگیری مداوم در معرض آفتاب، باعث ایجاد انواع عرق سوز روی بدن خواهد شد. این مشکل به صورت لکه‌های قرمز و قهوه‌ای روی پوست بدن ظاهر می‎شود که هم دردناک هستند و هم گاهی درمان زمان بر دارند.

پیری زودرس پوست

از جدی‌ترین عوارض برنزه کردن به وسیله نور خورشید، تسریع روند پیر شدن پوست است. نور آفتاب، خصوصا در تابستان، درصد بالایی از اشعه ماورا بنفش را به سطح پوست می‌تاباند. این اشعه‌ها باعث فعال شدن رادیکال‌های آزاد پوستی و واکنش‌های اکسیدانت شده و در نهایت باعث پیری زودرس پوست می‌شود.

ملانوم و سایر سرطان‌های پوستی:

اشعه خورشید از آنچه شما می‌پندارید بسیار قدرتمندتر است. با توجه به تغییر شرایط اقلیمی در چند سال اخیر، و بررسی مضراتی که نور آفتاب برای پوست افراد مختلف در گوشه گوشه دنیا به وجود آورده است، توصیه جدی همه متخصصین پوست اجتناب از مواجهه با آفتاب مستقیم است.

آسیب های وارد شده به پوست توسط نور خورشید گاهی به صورت عوارض جبران ناپذیر بروز پیدا می‌کند؛ همان طور که ابتلای درصد بالایی از مبتلایان به ملانوما و سرطان پوست در سالهای اخیر، به دلیل قرار گیری بیش از حد و بدون محافظ در معرض نور آفتاب بوده است.

آسیب به چشم:

برخورد طولانی مدت نور خورشید با چشم، می‌تواند منجر به تحریک بیش از حد سلول‌های شبکیه و آسیب اساسی شود. در این حالت چشم‌ها دچار آفتاب سوختگی می‌شوند که التهاب قرنیه را در پی دارد. این عارضه جدی، به نام فتو کراتیت یا کراتیت فرابنفش شناخته می‌شود.

آفتاب سوختگی

با تمام عوارض و مشکلاتی که در مورد برنزه کردن پوست در برابر آفتاب گفته شد، هستند افرادی که بازهم مشتاقانه به انجام این کار می‌پردازند. به همین دلیل بهتر است از موادی مانند انواع روغن های برنزه کننده استفاده شود که دارای SPF  مناسب برای ماندن در آفتاب هستند و هم اینکه به سریعتر رنگ گرفتن پوست کمک می‌کنند.

روغن برنزه کننده آردن، رنگ گرفتن پوست در معرض آفتاب را سرعت می‌بخشید و به همین دلیل مدت زمان کمتری را زیر نور آفتاب برای برنزه شدن سپری خواهید کرد و به همین دلیل هم، عوارض کمتری متوجه سلامت پوست و بدن شما خواهد شد.

فرمولاسیون این محصول بر پایه مواد ارگانیک و طبیعی است و از عصاره آلوئه ورا و روغن جوجوبا در تولید آن استفاده شده است. وجود عصاره هویج و قهوه در این محصول، باعث افزایش سرعت برنزه شدن و رنگ گرفتن پوست خواهد شد و همچنین کیفیت رنگ برنزه پوست را نیز بالا خواهند برد.

برای استفاده از روغن برنزه کننده آردن کافی است 20 تا 30 دقیق قبل از آفتاب گرفتن، مقدار مناسبی از آن را روی نقاط مورد نظر از پوستتان اسپری کنید و سپس شروع به آفتاب گرفتن نمایید.

چند نکته برای برنزه کردن پوست در آفتاب 

حتما همراه خودتان آب برای نوشیدن داشته باشید.

از عینک آفتابی و کلاه آفتابگیر استفاده کنید.

ضد آفتاب مناسب برای برنزه کردن پوست را به هیچ وجه فراموش نکنید. این ضد آفتاب ها دارای SPF بالاتر از نرمال هستند و به صورت اختصاصی برای ماندن طولانی زیر آفتاب فرموله شده اند.

تهیه و استفاده از انواع ژل های سوختگی پوست و بعد از آفتاب گرفتگی را فراموش نکنید. خصوصا ژل های افتر سان که دارای آلوورا هستند خاصیت ترمیمی و خنک کنندگی برای پوست دارند.

برای برنزه شدن به صورت طبیعی و با نور خورشید، هر روز زیر آفتاب نروید. یک روز در میان بهترین حالتی است که می توانید از آفتاب استفاده کنید. 

هر بار بیشتر از نیم ساعت زیر نور خورشید دراز نکشید.

آفتاب گرفتن

در صورتی که بعد از ماندن زیر آفتاب حس خستگی، وزوز گوش، دل به هم خوردگی یا حالت تهوع پیدا کردید حتما به سایه بروید؛ ممکن است در آستانه گرمازدگی باشید.

فراموش نکنید بهترین زمان آفتاب گرفتن فاصله زمانی صبحگاهی قبل از ده صبح و در هنگام عصر بعد از ساعت 4 است.

برنزه مصنوعی پوست

طبق مطالعاتی که اخیرا در راستای مضرات برنزه کردن پوست با بهره گیری از نور آفتاب انجام شده، فرآیند طبیعی برنزه کردن بسیار خطرناک شناخته شده و به عنوان یکی از فاکتورهای ایجاد سرطان پوست مطرح شده است.

برنزه کردن مصنوعی پوست، در واقع استفاده از روش‌هایی است که فرد می‌تواند بدون اتلاف وقت و همچنین بدون تحمل آسیب‌های احتمالی نور خورشید، پوست خود را تا درجه دلخواه و مناسب برنزه و درخشان نماید. این روش‌ها به سبب مزایایی که نسبت به روش طبیعی برنزه کردن دارند به سرعت در حال محبوب شدن در بین مردم هستند.

تخت برنزه کننده

تخت یا غرفه برنزه کننده از معمول‌ترین روش‌های برنزه کردن پوست می‌باشد. تخت برنزه یا آفتاب، دستگاهی است که با استفاده از لامپ های UV برای برنزه کردن پوست استفاده می‌شود.

هر تخت به طور معمول دارای 10 الی 15 لامپ UV است و تابش اشعه‌های ایجاد شده توسط این لامپ‌ها بر سطح پوست، منجر به برنزه شدن آن خواهد شد. میزان برنزه شدن پوست نیز، رابطه مستقیمی با مدت زمان قرارگیری در معرض تابش تشعشعات ساطع شده از این لامپ‌ها خواهد داشت.

سولار

هرچند میزان این تشعشعات کاملا قابل تنظیم می‌باشد و بسیاری از افراد این روش برنزه کردن را کاملا بی‌خطر می‌دانند،ولی حقیقت این است که قرارگیری مکر و طولانی مدت در معرض این اشعه‌ها می‌تواند مشکلات پوستی جدی را برایتان به همراه داشته باشد.

سوختگی پوست:

اگر تکنسین مربوطه، تنظیمات دستگاه را به درستی انجام ندهد، ممکن است در کسری از ثانیه قسمت وسیعی از پوست بدنتان دچار سوختگی و آسیب جدی شود.

حساسیت پوستی:

استفاده مکرر از دستگاه برنزه کننده و قرار گرفتن بیش از حد در معرض تشعشعات ساطع شده از لامپ‌های این تخت، می‌تواند پوستتان را دچار آسیب، حساسیت و نازک شدن نماید.

آسیب به چشم:

قبل از اینکه از تخت برنزه کننده استفاده کنید، از وجود عینک‌های مخصوص محافظت از چشم در مرکز مربوطه اطمینان حاصل نمایید. برخورد مستقیم این تشعشعات با چشم، می‌تواند خطرات جدی همچون آب مروارید و التهاب قرنیه را به دنبال داشته باشد.

استفاده از اسپری برنزه کننده یا اتو برنز 

از دیگر روش‌های محبوبی که برای برنزه کردن مصنوعی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد، به کار بردن اسپری‌های برنزه کننده است که به صورت فشاری و یا توسط براش بر سطح بدن استفاده می‌شوند.

با استفاده از دستگاه ایربراش مواد برنزه کننده پوست به صورت یکدست بر تمام سطوح پوست بدن پاشیده می‌شود  این روش هر چند قداری زمان بر است ولی پوست به صورت یکدست رنگ پذیری خواهد داشت.

راهکار دیگر استفاده از اسپری های اتوبرنز ست که بدون اتلاف وقت و به صورت سریع به شما کمک می‌کند پوست برنزه دلخواهتان را داشته باشید. هرچند عوارضی مانند حساسیت پوستی و لکه ماندن پوست ممکن است باعث اجتناب شما برای استفاده از اتو برنز شود. توصیه می‌شود برای جلوگیری از حساسیت پوستی قبل از مصرف هر مدل از اسپری‌های اتوبرنز، مقداری از آن را روی بخش داخلی بازو تست کنید.

فرمولاسیون اسپری برنزه کننده این بین با مواد ارگانیک و تخمیر طبیعی است. بر اساس ترکیب عصاره آلوئه ورا، ترکیبات آبرسان و ویتامین E  محصولی طراحی شده است که فاقد هرگونه مواد حساسیت زا، پارابن، سیلیکون و انواع فلزات سنگین می‌باشد.

ماده رنگ‌زای به کار رفته در این محصول، کارامل است و برخلاف دیگر کالاهای مشابه موجود در بازار که از کاروتن استفاده می‌کنند، رنگ پوستتان را طلایی و جذاب کرده و از نارنجی شدن آن جلوگیری خواهد کرد.

وجود نرم کننده و مواد آنتی اکسیدان در این اسپری، پوست را در برابر مواد آسیب رسان و اشعه ماورا بنفش آفتاب محافظت می‌کند.

استفاده از آن نیز برای انواع پوست مناسب بوده و به سبب وجود ماکرومولکلول‌های به کار رفته در در ساختار آن، پوست به سرعت رنگ می‌گیرد و بعد از چند ساعت، با نفوذ این ماکرومولکول‌ها به عمق پوست، رنگ برنزه آن نیز تیره‌تر خواهد شد.

در کنار تمام مزایایی که این اسپری اتوبرنز، می‌توانید مقرون به صرفه بودن را نیز به آن اضافه کنید. هر اسپری برای 60 بار برنزه کردن صورت و قسمت دکلته، و 8 تا 10 بار برنزه کردن کل بدن جوابگو است.

همچنین ماندگاری آن برای مدت 5 روز بدون تغییر و با همان کیفیت اولیه بر سطح پوست باقی خواهد ماند.

اسپری برنزه کننده طبیعی مارک این بین

لوسیون برنزه کننده

از مقرون به صرفه‌ترین روش‌های ممکن برای برنزه کردن پوست به روش مصنوعی استفاده از لوسیون‌های برنزه کننده است که کاربری بسیار راحتی نسبت به دیگر روش‌ها دارند. برای برنزه کردن پوستتان با این روش، کافی است لوسیون برنزه کننده مناسب و باکیفیتی را خریداری کنید و مقدار مناسبی از آن را روی پوست ماساژ دهید.

نکته منفی این روش زمان بر بودن آن است. چرا که معمولا برای رسیدن به میزان مورد نظر برنزه شدن پوست، باید چند ساعتی را صبر کنید.

در نظر داشته باشید که استفاده از این روش به ظاهر آسان و راحت نیز می‌تواند گاهی عوارضی مانند حساسیت و ایجاد لکه پوستی را به دنبال داشته باشد.

نوین‌ترین فناوری موجود برای برنزه کردن پوست بدن، استفاده از پپتیدهای برنزه کننده می‌باشد. در این روش، بدون استفاده از مواد شیمیایی و اشعه UV، پوست شما برنزه خواهد شد. در این فناوری پپتیدهای برنزه کننده، سلول‌های رنگدانه‌ای پوست (ملانوسیت) را تحریک کرده و باعث تولید رنگدانه طبیعی و پررنگ‌تر توسط بدن خواهند شد.

در این روش برنزه کردن، احتمال آسیب و حساسیت پوستی به حداقل میزان خود رسیده و ماندگارترین و باکیفیت‌ترین رنگ برنز را به پوست بدنتان هدیه خواهد کرد. این نکته را در نظر داشته باشید که این روش هنوز توسط FDA به صورت قطعی تایید نشده است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4mkxw2