جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/11/07 07:30
قیمت خودرو
کد خبر: 13081

تعرفه یا دلار کدام یک بازار خودرا میگرداند؟ | در بازار خودرو چه کسی رئیس است؟ دلار یا تعرفه؟

با اعلام تعرفه ها و تعیین قیمت اولین خودروی وارداتی این پرسش به وجود می آید که حرف آخر واردات خودرو را چه کسی می زند؟ تعرفه یا دلار؛ در بازار خودرو چه کسی رئیس است؟

به گزارش ستاره پارسی: پس از اعلام تعرفه های جدید برای واردات خودرو، قیمت پایه اولین خودرویی که در بورس کالا قرار است به فروش بروند نیز مشخص شده است.

براساس تعرفه های جدید واردات خودرو، که به امضای وزرای صمت و اقتصاد رسیده است ؛ برای خودروهای وارداتی سود بازرگانی علی الحساب بین ۶ تا ۳۱ درصد در نظر گرفته شده است. براساس این مصوبه (تعرفه جدید واردات خودرو) واردات اصلی خودرو برای خودروهای تا ۲۰۰۰ سی سی است و در موارد خاص در صورت واردات خودروهای بیش از ۲۰۰۰ سی سی، خودروهای برقی، خودروهای هیبریدی و… تعرفه ها براساس قوانین کتاب مقررات سال ۱۴۰۱ محاسبه می شود.

پس از مشخص شدن میزان تعرفه و همچنین سود واردکنندگان، قیمت اولین محصول وارداتی که در بورس عرضه خواهد شد (قیمت پایه چانگان CS35 پلاس در بورس کالا مشخص شد) نیز مشخص شده است. چانگان CS35 پلاس اولین خودروی وارداتی است که قیمت پایه آن مشخص شده است و به زودی از طریق بورس کالا عرضه خواهد شد. قیمت پایه چانگان CS35 پلاس ۵۸۳ میلیون تومان در نظر گرفته شده است و کراس اوور وارداتی سایپا به این قیمت روی تابلوی بورس کالا خواهد رفت. با در نظر گرفتن تعرفه های جدید و همچنین ارز نیمایی با قیمت ۲۸۵۰۰ تومان به نظر می رسد که وزارت صمت در نظر دارد تا با خودروهای وارداتی قیمت های بازار را شکسته و روند نزولی آن ها را آغاز کند.

 

ظاهر خوب تصمیمات وزارت صمت

اما آیا در این مسیر موفق خواهد بود؟ آیا ظاهر خوب تصمیمات وزارت صمت در مورد خودروهای وارداتی به نتیجه مثبتی منجر خواهد شد؟ آیا وزارتخانه فاطمی امین می تواند باعث شکسته شدن قیمت خودروها در بازار شود؟ آیا زور تعرفه و ارز نیما به بازار خواهد رسید؟ آیا واقعاً اهداف وزارت صمت در این زمینه محقق خواهد شد؟ آیا با توجه به مقاومت بورس کالا در خصوص پیش فروش خودروهای وارداتی می تواند در کشف قیمت نهایی مؤثر باشد؟ یعنی می تواند مانع پرواز قیمت ها شود؟

این پرسش های بخشی از ابهاماتی هستند که به نظر تا اولین عرضه در بورس کالا بی جواب خواهند ماند، اما نکته اصلی در این قضیه این است که در هر صورت بازار خودرو تصمیم نهایی را براساس قیمت دلار اتخاذ می کند. هر چند وزارت صمت با اختصاص ارز نیما سعی دارد که باعث کاهش قیمت تمام شده بشود، اما در این نیت نیز باز هم سود اصلی به دولت خواهد رسید. با توجه به اختصاص یک میلیارد یورو به واردات، موجب می شود تعداد بیش تری خودرو به کشور وارد شود. این افزایش تیراژ به معنای کسب درآمدهای بیش تر از محل عوارض و مالیات های متفاوت است. پس در این فقره برای دولت قیمت ارز چندان تفاوتی ایجاد نمی کند، یعنی اگر قرار بر واردات با ارز آزاد بود هم به این درآمد دست پیدا می کرد.

در همین حال، وزارت صمت معتقد است با تعرفه هایی که در نظر گرفته است می تواند بر قیمت تمام شده نیز تأثیر گذاشته و محصولات وارداتی با قیمت های پایین تری وارد بازار شوند. هر چند اگر این تصور محقق شود باز برنده اصلی دولت خواهد بود، اما آیا این خواسته قابل دسترس است؟ آیا کاهش تعرفه و ارز نیما و تعیین قیمت پایه بر این اساس، می تواند پاسخ‌گوی تقاضای بازار باشد؟ آیا این نوع اقدامات به نوع ظاهرفریبی و در راستای اقدامات عوام فریبانه قرار نمی گیرد؟ به خصوص این که وزیر صمت معتقد است که مردم باعث افزایش قیمت خودرو در بازار می شوند. بنابراین در این شرایط با توجه به تقاضای انباشته و تورم انتظاری به نظر می رسد قیمت روز دلار است که قیمت نهایی خودروهای وارداتی  در بورس کالا را مشخص می کند.

در واقع، دولت با این کار یک تیر و دو نشان زده است؛ از یک سو، مقدمات کاهش قیمت تمام شده را فراهم کرده اند و از سوی دیگر، با توجه به نیازها و خلاءهای بازار، در عین محدودیت عرضه به درآمد خواهند رسید. به بیان ساده، بازار به نرخ ارز نیما و مسائلی این چنین توجه نمی کند، بلکه تا زمانی که عرضه ها به اندازه تقاضا نباشد نمی توان توقع هیچ گونه کاهش قیمتی داشت. تنها برنده این داستان نیز دولت خواهد بود، چراکه از اول تا انتهای مسیری که خودروهای وارداتی تا رسیدن به دست مصرف کننده طی می کنند، برایش سود دارد. به بیان دیگر، بی تدبیری دولت تدبیر و امید برای واردکنندگان، برای دولت رئیسی حسابی آب و نان خواهد داشت.

 

/منبع: اسب بخار


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3gl5d2