یک‌شنبه 27 اسفند 1402 - 17 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/11/17 11:30
سهام عدالت
کد خبر: 13364

اولویت واگذاری سهام عدالت در بودجه 1402 اعلام شد

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس یازدهم با بیان اینکه قرار نیست به همه سهام عدالت داده شود، افزود: ما اعتقاد نداریم به همه دهک ها سهام عدالت باید داده شود اما افراد تحت پوشش سازمان های حمایتی و کارمندان و کارگران حتما باید از این مزایا سهام عدالت استفاده کنند و برخوردار شوند.

به گزارش ستاره پارسی:  در حال حاضر بیش از ۴ میلیون نفر جامانده سهام عدالت هستند و طبق گفته مسئولان، سازمان خصوصی سازی متولی تعیین تکلیف سهام عدالت شده است که بر مبنای آن وضعیت دهک بندی جاماندگان سهام عدالت را با کمک قوه قضائیه و سایر دستگاه های ذیربط انجام دهد.

 

پیش از این گفته می شد که حدود یک و نیم میلیون نفر از جاماندگان سهام عدالت در سه دهک پایین جامعه قرار دارند اما معلوم نیست که از این تعداد چه تعداد زیر پوشش کمیته امداد، بهزیستی و سایر سازمان های حمایتی هستند و همین مساله باعث شد تا اجرای این طرح به لایحه بودجه ۱۴۰۲ کشیده شود.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس یازدهم در گفتگو با خبرنگارخبرگزاری موج با اشاره به اینکه سهام عدالت یک اولویت گذاری دارد، گفت: قرار بود ابتدا به افرادی که تحت پوشش سازمان های حمایتی هستند سهام عدالت داده شود و بعد کارگران و افرادی که به حمایت نیاز دارند در اولویت بندی سهام عدالت قرار گیرند.

 محمد صالح جوکار با بیان اینکه قرار نیست به همه سهام عدالت داده شود، افزود: ما اعتقاد نداریم به همه دهک ها سهام عدالت باید داده شود اما افرادی که کارمند و کارگر هستند حتما باید از مزایای سهام عدالت استفاده کنند و برخوردار شوند.

او با تاکید بر اینکه اولویت ها بر مبنای وضعیت معیشت آنهاست، اظهار کرد: قرار نیست عمومیت مردم همه سهام عدالت بگیرند زیرا لزومی ندارد دهک های بهره مند سهام عدالت بگیرند، در واقع مردم بر مبنای دهک های معیشتی استحقاق سهام عدالت دارند.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس یازدهم درباره اینکه در بودجه ۱۴۰۲ ارزش سهام عدالت برای جاماندگان چقدر خواهد بود، گفت: ارزش گذاری سهام عدالت مبنای ارزش گذاری روز سهام عدالت خواهد بود به عبارت دیگر سبدی که امروز در اختیار مردم است به جاماندگان هم همان میزان سهام عدالت داده می شود.

او درباره جزئیات سهام عدالت به فرزندان تازه متولد شده اظهار کرد: ممکن است گفته شود ابتدا به افرادی که کد گذاری شده اند سهام واگذار شود و در بحث طرح جوانی جمعیت هم همان بسته های تشویقی که نظر گرفته شده اجرا می شود.

 

سهام عدالت برای فرزندان تازه متولد

در حال حاضر دیدگاه های متفاوتی درباره سهام عدالت جاماندگان وجود دارد، برخی از نمایندگان معتقدند این طرح برای تمام مردم بوده و بر این اساس باید به همه سهام عدالت داده شود. در همین رابطه محمدحسن آصفری نماینده مجلس در این رابطه به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج گفت: به طور قطع سیاست مجلس بهره مندی همه مردم از طرح سهام عدالت است، اما درباره اینکه چگونه اجرا شود هنوز در لایحه بودجه به پرداخته نشده است.

او با تاکید بر اینکه واگذاری سهام عدالت باید به فرزندان تازه متولد شده هم اتفاق بیفتد، افزود: در حال حاضر در طرح حمایت از جوانی بسته های حمایتی برای خانواده های که دارای ۲ فرزند به بالا هستند حمایت های در نظر گرفته شده است، اما در مجموع باید برای همه فرزندان متولد شده سهام عدالت در نظر گرفته شود.

براساس این گزارش، دولت در حال حاضر تنها موضوع اعطای سهام عدالت به جاماندگان تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و ... را دارد و اگر قرار باشد سهام عدالت به سایر افراد تخصیص داده شود باید در طرح جداگانه ای مصوب شود.

 

/منبع: خبرگزاری موج


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4pq6l2