جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1402/01/21 14:07
کد خبر: 15037

آمار عجیب ایرانی ها و روس ها در ترکیه |‌ ترکیه توریست‌ها را جارو کرده است

در سال ۲۰۲۲، محدودیت‌های کووید-۱۹ به پایان رسید و به دلیل تحریم‌های هوایی اعمال شده بر روی کشور روسیه به دلیل تداخل در اوکراین، تعداد زیادی گردشگر خارجی به این کشور سفر کردند. قبل از آن، روسیه در رتبه دوم پس از آلمان با ورود گردشگران خارجی بود.

با افزایش تعداد پروازها از ترکیه ، حدود ۷ میلیون شهروند روسی در امسال به دیدن این کشور می‌روند. همچنین، حضور گردشگران از دیگر کشورهای اروپایی نیز در ترکیه در حال رشد است. طبق برنامه‌ریزی، در تابستان امسال حدود ۱۷۱ پرواز از روسیه به ترکیه انجام خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود که تعداد کل گردشگران روسی در سال جاری به ۷ میلیون نفر برسد و از آمار ۵.۵ میلیون نفری سال ۲۰۲۲ پیشی بگیرد.

«دیمیتری گورین» ـ معاون رییس اتحادیه صنعت مسافرت روسیه ـ گفت: «هر هفته‌ بین ۱۱۵۰ تا ۱۲۰۰ پرواز از روسیه به ترکیه انجام خواهد شد که از این میان با شرکت‌های هواپیمایی روسی ۷۵۰ پرواز و ۴۰۰ پرواز هم از سوی شرکت‌های هواپیمایی ترکیه همچون ترکیش ایرلاینز انجام می‌شود.»

مقصد اصلی این پروازها از مبدأ روسیه، شهرهای استانبول، آنتالیا، ازمیر و شهرهای تفریحی بدروم و دالامان خواهد بود.

تابستان گذشته نیز بین ۷۵۰ تا ۸۵۰ پرواز بین روسیه و ترکیه انجام شد.

بر اساس داده‌های وزارت گردشگری و فرهنگ ترکیه، در دو ماه نخست سال ۲۰۲۳، بیش از ۵۰۰ هزار گردشگر روس به ترکیه سفر کردند که ۱۳ درصد از کل گردشگران خارجی به این کشور را تشکیل می‌دهد، این در حالی است که در ژانویه تا فوریه سال گذشته میلادی در مجموع ۲۴۶ هزار روس در ترکیه تعطیلات خود را سپری کرده بودند.

۷۸۰ هزار گردشگر خارجی در اوایل ژانویه تا مارس از طریق هوایی به آنتالیا در سواحل مدیترانه وارد شدند و روس‌ها در صدر فهرست بازدیدکنندگان خارجی قرار داشتند. بیش از ۲۱۳ هزار روس در سه ماه اول از این شهر دیدن کردند و پس از آن آلمانی‌ها با ۱۶۹ هزار نفر و بریتانیایی‌ها با ۸۹ هزار گردشگر قرار داشتند.

ورود گردشگران خارجی به آنتالیا در مقایسه با ژانویه تا مارس سال گذشته میلادی، ۵۵ درصد افزایش یافته است. تنها در ماه مارس، بازدید گردشگران خارجی از آنتالیا در ترکیه با ۵۴ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۳۸۴ هزار نفر رسید.

«کان کاشف کاوال اوغلو» ـ رییس اتحادیه هتلداران توریستی مدیترانه (AKTOB) ـ گفت که فعالیت گردشگری احتمالا در ماه‌های آوریل و می کندتر خواهد بود. با این حال، در ماه‌های آینده انتظار داریم تقاضا از بازارهای اصلی گردشگری در اروپا افزایش یابد.»

به گفته «کاوال اوغلو» ورودی گردشگران از آلمان و بریتانیا نیز در سه ماه اول حدود ۵۰ درصد رشد داشته است.

داده‌های وزارت گردشگری ترکیه نشان می‌دهد در سال گذشته میلادی در مجموع ۴۴.۶ میلیون نفر وارد این کشور شده‌اند که فاصله کمی تا رکورد سال ۲۰۱۹ یعنی ۴۵.۱ میلیون نفر دارد.

محدودیت‌های کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۲ متوقف شد و روس‌ها که پس از آلمانی‌ها از نظر ورود گردشگر خارجی در رتبه دوم قرار داشتند، تا حدی به دلیل محدودیت‌های پروازی اعمال‌شده توسط کشورهای غربی به دلیل تهاجم مسکو به اوکراین، به تعداد زیادی وارد این کشور شدند.

همچنین صدها هزار روس در سال گذشته به ترکیه نقل مکان کرده‌اند که به عنوان پناهگاه امنی برای سرمایه‌گذاری در خانه‌ها و دارایی‌های دیگر تلقی می‌شود.

«مهمت نوری ارسوی» ـ وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه ـ اظهار کرده است که انتظار می‌رود تعداد ورودی‌های خارجی به این کشور در سال ۲۰۲۳ به ۶۰ میلیون برسد، پیش از آن‌که در سال ۲۰۲۸ به ۹۰ میلیون برسد.

او همچنین چشم‌انداز درآمدهای گردشگری ترکیه را در پنج سال آینده، ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد کرده است.

وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه با تاکید بر این‌که دولت به جای تمرکز بر مناطق مجاور، کار خود را در زمینه تنوع‌بخشی در بازار گردشگری و فعالیت‌های تبلیغاتی گسترش خواهد داد، اظهار کرد: «هر مقصدی که ترکیش ایرلاینز به آن پرواز می‌کند، بازار هدف ما است. ما بازارهای متمرکز جدیدی را در محدوده تنوع محصول تشکیل داده‌ایم و شاهد افزایش بسیار چشمگیر مسافران در این بازارها خواهیم بود.»

در سال ۲۰۲۲، گردشگران آلمانی با ۵.۷ میلیون نفر، چشمگیرترین حضور را در ترکیه داشتند و پس از آن روس‌ها با ۵.۲ میلیون نفر، بریتانیایی‌ها با ۳.۳ میلیون نفر، بلغاری‌ها با ۲.۹ میلیون نفر و ایرانی‌ها با ۲.۳ میلیون نفر قرار دارند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4m8qqy