دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - 13 May 2024
تاریخ انتشار: 1402/06/06 08:56
بازنشستگان | حقوق بازنشستگان
کد خبر: 123114

جزئیات مهم از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | افزایش حقوق بازنشستگان برای نیمسال دوم سال 1402

رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی جزئیات جدیدی از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان این سازمان و همچنین وضعیت مسکن بازنشستگان را اعلام کرد.

ماجرا به بند «ب» ماده 12 برنامه ششم توسعه، سازمان تامین اجتماعی را مکلف کرده است که متناسب‌سازی حقوق را درباره بازنشستگان اجرا کند. در حال حاضر همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در چه مرحله‌ای قرار دارد؟حقوق بازنشستگان داری شرایط خاصی است، به طور مثال سن و سابقه کاری وی بر مبلغ حقوق بازنشستگان تاثیر گذار است.حقوق بازنشستگان همانند حقوق سایر افراد هر ساله مقداری افزایش می یابد.جدیدترین اخبار در رابطه با حقوق بازنشستگان را از سایت خبر آزاد پیگیری نمایید.حقوق بازنشستگانرئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی جزئیات جدیدی از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان این سازمان و همچنین وضعیت مسکن بازنشستگان را اعلام کرد.محمد اسدی؛ رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی اظهار کرد: حدود 4 میلیون و 600 هزار بازنشستگان تحت پوشش تامین اجتماعی داریم که حقوق آن‌ها از سازمان دریافت می‌شود. 360 کانون استانی و شهرستانی داریم و 3 هزار نفر هیئت‌مدیره‌های کانون هستند. پیگیری امور مشکلات بازنشستگان صندوق و قوانین و خدماتی و رفاهی از مهمترین وظیفه ماست.

رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: ماده 96 تامین اجتماعی به صراحت می‌گوید تامین اجتماعی مکلف است حداقل سالی یک‌بار حقوق بازنشستگان برابر تورم و معیشت افزایش دهد و این باید از سوی هیئت وزیران تصویب شود؛ البته بعضا شاهد برخی مشکلات در این حوزه هستیم.

اسدی یکی از مسائل و مشکلات بازنشستگان را درمان دانست و عنوان کرد: در درمان بازنشستگان ماده 54 تامین اجتماعی به صراحت می‌گوید صفر تا صد هزینه بیمه‌شدگان در بخش درمان باید از سوی سازمان پرداخت شود.

وی با اشاره به قرارداد بیمه‌های تکمیلی بازنشستگان افزود: قرارداد با آتیه‌سازان حافظ تا آبان ماه 1402 است و تمام می‌شود.

رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: تامین اجتماعی سرمایه کارگران و بین‌النسلی است و هیچ کسی نباید به سرمایه دست درازی کند اما می‌بینیم دخالت‌هایی از سوی دولت نیز صورت می‌گیرد.

رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی تصریح کرد: هر دستی که بخواهد در داخل جیب بیت‌المال تامین اجتماعی برود، قطعا باید منتظر برخورد و واکنش جامعه بازنشستگان تامین اجتماعی باشد.

اسدی درباره متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: برای آنکه متوسط‌بگیران فاصله خود را در زمان برقراری مستمری با حداقل‌بگیران حفظ کنند، متناسب‌سازی انجام می‌شود که 75 درصد آن برای سال 1399 و 1400 پرداخت شد و 25 درصد آن مانده که در احکام بازنشستگان نیز آمده اما پرداخت نشده است. ما در حال تعامل با مجلس هستیم تا دولت مکلف شود حقوق بازنشستگان را به اندازه تورم افزایش دهد تا هرساله نیازمند متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان نباشیم.

وی در رابطه با موارد تحت پوشش اقلام‌ دارویی در بیمه‌های پایه اظهار کرد: 400 قلم دارو در سال جاری از پوشش بیمه‌های پایه خارج شده است. داروهایی که از شمول لیست‌های تحت پوشش بیمه خارج شده، مثل ویتامین و مسکن‌ها بقای بازنشسته را تضمین می‌کند و بازنشسته بدون این داروها نمی‌تواند زنده بماند و سرپا باشد و این داروها تنها برای جوانان جنبه غیرضروری دارد اما از لیست‌ها حذف شده است. از زمانی که نسخه‌ها الکترونیکی شده، مستنداتی نیز نزد بازنشستگان وجود ندارد تا بازنشسته شکایت کند و بگوید از من مبلغی بابت دارو اخذ شده است. ما مکتوب به شورای عالی بیمه نامه زده‌ایم و گفته‌ایم باید بررسی شود که چند درصد داروهای خارج شده از پوشش برای بازنشستگان با نظر پزشکان ضروری است. متاسفانه شفاف‌سازی در حوزه دارویی وجود ندارد. ما در شورای عالی بیمه نماینده نداریم و خود شرکت‌های بیمه و دولت در آن حضور یافته و پاسخگو نیستند.

آخرین اطلاع رسانی درباره همسان سازی (متناسب سازی) حقوق بازنشستگان

رسانه دولت نوشت:صندوق بازنشستگی کشوری با استقرار دولت سیزدهم با موضوع فراهم کردن زمینه‌های رفاهی و معیشتی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را دنبال کرد، موضوعی که خواسته و مطالبه به حق همه افراد بازنشسته تحت پوشش این صندوق با جامعه آماری یک میلیون و ۶۳۹ هزار نفری است.

اختصاص ۹ هزار میلیارد تومان برای موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان یکی از مهمترین اقدامات در دولت سیزدهم بود که با این منابع اعتباری همسان‌سازی حقوق افراد بازنشسته در این صندوق بازنشستگی تحقق خواهد یافت، اگرچه تاکنون در چندین مرحله این مساله اجرایی شده است.

در صورتی که مبلغ ۹ هزار میلیارد تومان مبلغ تعیین شده برای موضوع متناسب‌سازی( همسان سازی) حقوق بازنشستگان کشوری نقد شود، مساله متناسب‌سازی و مطالبه ۶ ماهه دوم سال ۱۳۹۹ برای یک میلیون و ۴۶۰ هزار نفر پرداخت خواهد شد

طبق آمارهای موجود در صندوق بازنشستگی کشوری تا نیمه اول سال ۱۳۹۹ همسان‌سازی حقوق بازنشستگان انجام شده و از نیمه دوم سال جاری، برای یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر این مطالبه در قالب سه هزار و ۸۰۰ هزار میلیارد تومان همچنان وجود دارد.

البته بازنشستگان صندوق بازنشستگی از سال ۱۴۰۰ حقوق خود را با شرایط همسان دریافت می‌کنند، براساس توافق با سازمان برنامه و بودجه، همسان‌سازی در مورد گروه‌های دارای مطالبه هم محقق خواهد شد. با محقق شدن ۹ هزار میلیارد تومان مطالبات حوزه همسان‌سازی بخش‌هایی از بازنشستگان، مطالبات این جامعه تحت پوشش صندوق تحقق می‌یابد.

در صورتی که مبلغ ۹ هزار میلیارد تومان مبلغ تعیین شده برای موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری (همسان سازی) نقد شود، مساله متناسب‌سازی و مطالبه ۶ ماهه دوم سال ۱۳۹۹ برای یک میلیون و ۴۶۰ هزار نفر پرداخت خواهد شد اگرچه تا پایان سال ۱۴۰۰ موضوع همسان‌سازی حقوق در این صندوق اجرایی شده است.

براساس اطلاعات موجود، از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری انجام شده است که به همین منظور حقوق افراد بازنشسته باید ۹۰ درصد دریافتی شاغلان همتراز و هم گروه باید باشد. در سال ۱۴۰۰ و زمان اجرای این طرح برای سال گذشته؛ دولت سقف و رقمی را تعیین می‌کند که ۹ هزار میلیارد تومان برای متناسب‌سازی در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ آمده اما به دلیل نداشتن نقدینگی در قالب سهام مطرح کرده است و قرار بود از طریق بورس به فروش برسد و تبدیل به پول شود که اجرایی نشد.

اختصاص این مبلغ خود زمینه‌هایی برای ارائه خدمات رفاهی و معیشتی را فراهم خواهد کرد که امیدواریم با نقد شدن این مبلغ در آینده‌ای نه چندان دور، همه مطالبات مربوط به متناسب‌سازی بازنشستگان کشوری پرداخت شوند.

توجه به بیمه تکمیلی و حوزه درمان بازنشستگان

با وجود اینکه بیمه تکمیلی برای بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری از سال‌های گذشته تاکنون دایر است اما این صندوق به منظور حفظ کرامت و نشان دادن توجه به حوزه درمانی افراد بازنشسته، ‌ نسبت به برقراری یک نوع بیمه تکمیلی اختیاری دیگر برای بازنشستگان کرد.

ارائه خدمات جدید جبران هزینه خسارت درمان بازنشستگان و وظیفه‌بگیران تحت پوشش این صندوق در قالب طرح اختیاری با سرانه هر نفر ۲۰۵ هزار تومان درنظر گرفته است که با اجرای بسته جدید سلامت که در قالب طرح اختیاری ارائه شده برخی خدمات رایج و موردنیاز بازنشستگان به تعهدات قرارداد افزوده شده و سقف برخی خدمات مورد تعهد نیز افزایش چندبرابری یافته است.

همچنین خدمات گران‌قیمت درمانی نظیر بستری‌های طولانی مدت یا اعمال جراحی پرهزینه و داروهای بیماران خاص در سال جاری در هر ۲ قرارداد اختیاری و طرح جاری بیمه درمان بدون سقف شده است. حذف محدودیت سقف پرداخت از همه خدمات بستری و اعمال جراحی، حذف محدودیت سقف پرداخت برای تأمین داروی بیماران خاص و حذف محدودیت سقف در برخی خدمات تشخیصی گران‌قیمت (مثل اندوسکوپی و کلونوسکوپی و …)، در هر ۲ طرح اصلی و اختیاری ارائه شده است.

برای نخستین بار، پرداخت هزینه خسارت درمان مربوط به خدمات دندانپزشکی و داروی بیماران غیرخاص نیز در طرح جدید اختیاری پیش‌بینی شده، همچنین افزایش چهار برابری سقف تعهد ویزیت از گروه خدمات اصلی مورد نیاز جامعه بازنشستگان و افزایش سقف تعهدات عینک، عصا، واکر، ویلچر و سمعک، از دیگر ویژگی‌های این طرح است.

اکنون ۲ میلیون نفر با عائله بازنشستگان صندوق بازنشستگی دارای بیمه تکمیلی هستند که هشت هزار میلیارد تومان برای این موضوع در سال جاری در نظر گرفته شده است. با همه مراکز درمانی در سطح کشور قرارداد منعقد شده و صورت حساب واریزی بیمه تکمیلی برای بازنشستگان در مدت ۱۵ روز پرداخت خواهد شد.

اعلام میزان همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد: پرداخت ۲۵درصد مابه‌التفاوت متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران سال جاری و افزایش سالانه مستمری‌ها در احکام بازنشستگان اعمال شده و متناسب‌سازی بازنشستگان تامین اجتماعی به طور کامل صورت گرفت.

یکی از مطالبات همیشگی مستمری بگیران و بازنشستگان متناسب سازی حقوق شان است، دلیل مهم این مساله وجود تورم‌های پیاپی و کاهش قدرت خرید مستمری‌ها است.

از طرفی صندوق های بازنشستگی با مشکل کاهش ضریب پشتیبانی نسبت بیمه پردازان به مستمری بگیران و نیز مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت رو به رو هستند، بنابر این صندوق ها در تامین منابع برای اجرای متناسب سازی با مشکلات زیادی همراه هستند.

مرکز روابط عمومی و امور بین الملل سازمان برنامه و بودجه کشور در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد: پرداخت ۲۵درصد مابه‌التفاوت متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران در سال جاری و همزمان با افزایش سالانه مستمری‌ها در احکام بازنشستگان اعمال شده و در عمل متناسب‌سازی بازنشستگان تامین اجتماعی به طور کامل صورت گرفته و از ابتدای سال جاری به تمام مشمولان در حال پرداخت است.

این سازمان در پاسخ به تذکر علی بابایی کارنامی، نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی، مبنی بر پرداخت ۲۵ درصد مابه‌التفاوت مستمری بازنشستگان، اعلام کرد: بر اساس بند (ب) ماده (۱۲) قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کل کشور، مقرر شده است،  سازمان تأمین‌اجتماعی مطابق قوانین مربوطه در طول اجرای قانون برنامه، حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران را متناسب‌سازی کند.

در ادامه اطلاعیه سازمان برنامه و بودجه کشور آمده است: سازمان تأمین اجتماعی در اجرای ماده قانونی فوق، طی سال‌های ۱۳۹۹ و۱۴۰۰، ۷۵ درصد متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران خود را اجرا کرده است. مبنای متناسب‌سازی، رساندن مستمری فعلی فرد به نسبت اولین مستمری به حداقل دستمزد همان سال بوده است. ۲۵درصد مابقی نیز در سال جاری و همزمان با افزایش سالانه مستمری‌ها در احکام بازنشستگان اعمال شده و در عمل متناسب‌سازی بازنشستگان تأمین اجتماعی به‌طور کامل صورت گرفته است و از ابتدای سال جاری به تمام مشمولان در حال پرداخت است.

سازمان برنامه و بودجه کشور سپس افزوده است: با وجود اقدامات انجام‌شده توسط سازمان در اعمال کامل متناسب‌سازی و پرداخت مستمری با لحاظ متناسب‌سازی‌های یادشده، با توجه به نرخ تورم موجود و افزایش هزینه‌های زندگی، بازنشستگان درخواست‌ مجدد مبنی بر افزایش مستمری ماهیانه را دارند که افزایش مجدد مستمری‌ها بدون در نظرگرفتن محاسبات بیمه‌ای و منابع مالی و مجوز قانونی، سازمان تأمین اجتماعی را با بحران‌های اساسی مواجه خواهد کرد.

این سازمان تصریح کرده است: با عنایت به توضیح یادشده، ۲۵ درصد مورد ادعای نماینده مجلس شورای اسلامی از ابتدای سال جاری اجرایی شده و در حال پرداخت است./همشهری آنلاین

خبرهای خوش درباره حقوق بازنشستگان در راه است

پرداخت مستمری مرداد بازنشستگان تامین اجتماعی به روال هر ساله از بیستم ماه آغاز شده است اما بازهم در پرداخت‌ها تاخیر اتفاق افتاده است.

این سومین ماه است که در پرداخت حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی براساس حروف الفبا تاخیر می‌افتد؛ پیگیری‌های ما از کانون بازنشستگان نشان می‌دهد که قرار است تا پایان امروز مستمری تمام بازنشستگان به حساب آن‌ها واریز شود.

سازمان تامین اجتماعی قول داده پرداختی‌ها امروز به پایان می‌رسد و این در حالیست که در روزهای گذشته پرداختی‌ها براساس جدول اعلامی انجام نشده است.

سازمان تامین اجتماعی در این خصوص اعلام کرد: پرداخت حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی طبق برنامه‌ریزی قبلی در حال انجام است.

برخی حروف که نوبت پرداخت آن فرا می‌رسد به علت اینکه افراد زیادی را شامل می‌شود ممکن است با چند ساعت جا به جایی پرداخت انجام شود، اما قطعا تا پایان همان روز پرداخت حقوق افرادی که نوبتشان باشد صورت می‌گیرد.بازنشستگان

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۲/۵/۱۸ به پیشنهاد شماره ۱۰۰۰/۱۴۰۲/۵۳۱۱ مورخ ۱۴۰۲/۵/۱۷ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اصلاحیه افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۲ را تصویب کرد.

براساس نامه‌ی محمد مخبر که امروز ابلاغ شده «در تصویب نامه شماره ۶۴۴۶۸ ت ۶۱۴۶۶ه مورخ ۱۴۰۲/۴/۱۷، بعد از عبارت «قانون تأمین اجتماعی مصوب ۱۳۵۴» عبارت «و ماده (۹۶) قانون مذکور، به نحوی که مجموع دریافتی مستمری‌بگیران با احتساب بیست و هفت درصد (۲۷٪) افزایش مبلغ مستمری و مزایای جنبی (کمک به تأمین معیشت، حق مسکن، کمک هزینه عائله مندی و اولاد)، کمتر از هفتاد و یک میلیون و یکصد و چهل و دو هزار و هفتصد و شصت (۷۶۰ ر۱۴۲ر ۷۱) ریال نباشد.» الحاق می‌شود».

به این ترتیب، مستمری بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی نباید کمتر از کمتر از هفتاد و یک میلیون و یکصد و چهل و دو هزار و هفتصد و شصت (۷۶۰ ر۱۴۲ر ۷۱) ریال باشد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3na5do