دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1402/06/02 07:07
طلا | قیمت طلا
کد خبر: 122627

پیش بینی درباره قیمت سکه | سکه افزایش پیدا می کند؟

شروع معاملات امروز در بازار طلا با روند نامتوازنی در قیمت طلا و سکه همراه بود. فعالان بازار معتقدند رکود تقاضا باعث اختلاف مسیر حرکتی طلا و سکه شده است، اما در پایان معاملات این بازار از کاهش محدود دلار پیروی کرد و سکه امامی را به کانال ۲۷ میلیونی برگرداند.

قیمت طلا و سکه هر روز در حال افزالیشش یا کاهش است. قیمت طلا و سکه با دلار رابطه مستتقیم دارد. این روزها قیمت طلا و سکه ممکن است با افزایش چشمگیر روبرو شود. تغییر قیمت طلا و سکه  بازار را ملتهب می دکند. آخرین قیمت طلا و سکه امروز 2شهریور  ۱۴۰۲ را در این صفحه بخوانید.طلاشروع معاملات امروز در بازار طلا با روند نامتوازنی در قیمت طلا و سکه همراه بود. فعالان بازار معتقدند رکود تقاضا باعث اختلاف مسیر حرکتی طلا و سکه شده است، اما در پایان معاملات این بازار از کاهش محدود دلار پیروی کرد و سکه امامی را به کانال ۲۷ میلیونی برگرداند.

قیمت‌ها برای خرید طلا خوب است

در همین راستا سهراب اشرفی، کارشناس اقتصادی و فعال بازار طلا در پاسخ به این سوال که چرا روند قیمت طلا و سکه نامتوازن است به تجارت‌نیوز گفت: «در ماه‌های محرم و صفر تقاضا در بازار مقداری کمتر می‌شود و این موضوع باعث شده تقاضای سکه در بازار کاهشی شود و نتیجه آن کاهش حباب سکه است.»

وی با تاکید بر اینکه افت حباب سکه به خاطر تقاضاست، خاطرنشان کرد: «به صورت موسمی تیر و مرداد همیشه کف قیمت سال بوده مگر اینکه اتفاق خاصی در بازار بیافتد. در نیمه دوم سال معمولا قیمت طلا افزایشی است و بازارها رونق می‌یابند.»

اشرفی افزود: «بازار طلا تا ۱۰ روز ابتدایی ماه صفر رکودی است اما بعد از آن تولیدکننده‌ها اقدام به خرید می‌کنند تا اول ربیع الأول اجناسشان را به بازار تحویل دهند.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا الان زمان مناسبی برای خرید طلاست، گفت: «الان زمان خروج از بازار نیست و موقع خرید طلاست. فکر می‌کنم قیمت‌ها برای خرید خوب است.»

بازگشت سکه امامی به کانال ۲۷ میلیونی

امروز و در نخستین روز شهریور قیمت سکه امامی با کاهش ۲۴۷ هزار تومانی با قیمت ۲۷ میلیون و ۸۴۹هزار تومان مبادله شد. همچنین قیمت سکه بهار ۱۴ هزار تومان افت داشت و با رقم ۲۴ میلیون و ۹۹۳ هزار تومان مبادله شد.

امروز نیم‌سکه بدون تغییر و با قیمت ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی روز قبل معامله شد. ربع سکه نیز تنها قطعه‌ای بود که افزایش ۵۰ هزار تومانی داشت و با قیمت ۹ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان به کار خود پایان داد.

در روز جاری  سکه گرمی ۵۰ هزار تومان ارزان شد. این قطعه با قیمت پنج میلیون و ۸۵۰ هزار تومان معامله شد.

روند نامتوازن حباب سکه

امروز قیمت طلا نیز روند کاهشی داشت. هر مثقال طلا با ۲۷ هزار تومان کاهش با رقم ۱۰ میلیون و ۲۴ هزار تومان مبادله شد.

هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز کاهش ۴۳ هزار تومانی داشت و با قیمت دو میلیون و ۳۱۴ هزار تومان معامله شد. امروز طلای دست دوم به قیمت دو میلیون و۲۸۳هزار تومان رسید.

در نخستین روز شهریور حباب سکه تناسب بالایی با قیمت سکه داشت. حباب سکه‌های نیم و ربع افزایش محدود دو و ۵۱ هزار تومانی داشتند. سایر قطعات سکه نیز کاهش حباب داشتند. امروز حباب سکه امامی ۲۵۳ هزار تومان، سکه بهار ۹ هزار تومان و سکه گرمی ۴۹ هزار تومان کاهش داشتند.

پیش بینی از قیمت طلا و سکه

ابراهیم محمدولی رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به نوسانات قیمت‌ در بازار فلز زرد به تجارت‌نیوز گفت: «علاوه بر نوسانات کاهشی قیمت دلار،‌ کاهش قیمت اونس جهانی نیز به تشدید کاهش قیمت در بازار فلز زرد دامن زده است.» وی به نوسانات افزایشی یک تا دو درصدی

ابراهیم محمدولی رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به نوسانات قیمت‌ در بازار فلز زرد به تجارت‌نیوز گفت: «علاوه بر نوسانات کاهشی قیمت دلار،‌ کاهش قیمت اونس جهانی نیز به تشدید کاهش قیمت در بازار فلز زرد دامن زده است.»

وی به نوسانات افزایشی یک تا دو درصدی قیمت طلا و سکه اشاره کرد و گفت: «این مقدار افزایش منجر به ایجاد موج صعودی در بازار نمی‌شود. این در حالی است که انتظار داریم با توجه به اخبار توافق و آزادسازی دلار‌های بلوکه شده، آرامش بیشتری در بازار ارز و به تبع آن بازار طلا و سکه داشته باشیم.»

این مقام صنفی سابق در ادامه افزود: «در حال حاضر با توجه به قرار گرفتن در ماه‌های محرم و صفر، سایه رکود و کاهش تقاضا بر بازار سکه و طلا سنگینی می‌کند. تقاضای سکه و طلا در دهه اول محرم و در آستانه اربعین کاهش می‌یابد و این کاهش تقاضا، به خصوص در مورد قیمت سکه محسوس‌تر است.»

پیش از این، این مقام صنفی سابق در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا الان وقت خرید طلا است گفته بود: «توصیه به مردم کار سختی است اما من اگر پول داشتم طلا می‌خریدم.» وی بار دیگر ضمن تاکید بر اینکه اگر کاهشی در بازار ارز باشد محدود و مختصر خواهد بود گفت: « بازار با نوسانات کمی همراه است و نباید انتظار کاهش شارپی دیگری برای قیمت طلا و سکه را داشته باشیم. بنابراین کسانی که قصد خرید دارند قیمت‌ها خوب است.»

نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به دلایل کاهش قیمت طلا و سکه در روزهای اخیر به تجارت‌نیوز گفت: «ریزش قیمت اونس جهانی، کاهش قیمت دلار و نبود تقاضا در بازار باعث شده روند کاهشی قیمت طلا و سکه تشدید شود.»

بذرافشان با تاکید بر اینکه تقاضا برای خرید طلا کاهش پیدا کرده ‌است، گفت: «از ابتدای سال این رکود سنگین در بازار وجود دارد و میزان آن به اندازه‌ای است که در دوران کرونا هم به این صورت نبود. کاهش قیمت، کاهش تقاضا را تشدید کرده و در پی آن خرید طلا کاهش ٢٠ تا ۴٠ درصدی داشته است. این در حالی است که حتی تا ٢٠ درصد تقاضای عروس و دامادها برای خرید طلا به سمت بدلیجات و نقره رفته ‌است.»

وی با تاکید به بی‌سابقه بودن شرایط رکودی در بازار طلا خاطرنشان کرد: «شرایط اقتصادی مردم و افت قدرت خرید و رکود ماه‌های محرم و صفر منجر به آسیب به واحدهای تولیدی و توزیعی طلا و سکه شده است.»

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ابراز امیدواری کرد: «امیدواریم بعد از پایان ماه صفر رونق به این بازار باز گردد زیرا اکنون این صنعت در شرایط خاصی به سر می‌برد و همه واحدها مخصوصا واحدهای تولیدی نسبت به پرداخت هزینه‌ها دچار مشکل شده‌اند.»

وی پیش از این اشاره کرده بود که قیمت‌ها به ثبات خوبی رسیده و مردم منتظر کاهش بیشتر نباشند. مگر اینکه انس جهانی یا نرخ ارز تغییر و نوسان خاصی داشته باشد.

عبدالله مشکانی کارشناس بازارهای مالی با تاکید بر اینکه قیمت دلار در بلندمدت تابعی از نقدینگی و تورم است به تجارت‌نیوز گفت: «بازارساز توانایی این را دارد که در کوتاه‌مدت با عرضه یا عدم‌عرضه به بازار جهت دهد. اما در بلندمدت، نرخ ارز تابع نقدینگی و تورم است.»

بازار ارز روند ندارد

وی با اشاره به اینکه نقدینگی رو به رشد است افزود: «با توجه به کسری تراز عملیاتی بودجه در سال جاری این موضوع می‌تواند روی نرخ ارز تاثیرگذار باشد. موضوع نقدینگی، تورم و موضوع تراز عملیاتی بودجه در بلندمدت بر قیمت ارز اثرگذار است.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به پالس‌های سیاستگذار در ماه‌های گذشته برای مهار قیمت دلار گفت: «بانک مرکزی همواره با تکیه بر اخبار سیاسی سعی در مهار قیمت دلار دارد این در حالی است که فرایندهای سیاسی هیچ وقت قابل پیش‌بینی نیستند.»

وی افزود: «تا پاییز امسال وقایع سیاسی قابلیت پیش‌بینی ندارد. بنابراین بازارها تا زمانی که تکلیف این اخبار روشن نشود نمی‌توانند روند بگیرند.»

دلار گران می‌شود؟

این تحلیلگر بازارهای مالی با اشاره به نوسانات فعلی بازار ارز خاطرنشان کرد: «در حال حاضر نوسانات در بازار ارز مانند یکی دو هفته اخیر وجود دارد اما با دو سه هزار تومان بالا و پایین بازار روند نمی‌گیرد.»

وی با بیان اینکه محدوده ۵۹ تا ۶۰ هزار تومانی سقف قبلی دلار است تاکید کرد: «تا موقعی که سقف قبلی دلار شکسته نشود نمی‌توان برای دلار روند جدیدی تصور کرد و روندی برای دلار شکل نمی‌گیرد. بنابراین هر وقت قیمت دلار بالای سقف قیمتی قبلی بسته شد آن زمان می‌توان درباره روند بعدی این اسکناس صحبت کرد.»

مشکانی با تاکید بر اینکه، دلار پیشران سایر نرخ‌‌ها در اقتصاد ایران است و روندهای بعدی را تعیین می‌کند، گفت: «درحال حاضر بخشی از کالاها، قیمت خود را با نرخ دلار گران‌تر از بازار تطبیق داده‌اند و معامله می‌شوند. بنابراین در بازار حباب قیمتی وجود دارد. اگر بخواهد روندی در بازارها شکل بگیرد سقف قیمتی باید شکسته شود و آن وقت بازارها می‌توانند پیشرو آن شروع کنند به قدم برداشتن کنند.»


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/48rpym